مذهبی

شدیدترین عذاب جهنم نصیب چه کسانی می شود؟

قرآن کریم در این باره می فرماید: «… إِنَّمَا بَغْیُکُمْ عَلَى أَنفُسِکُم …» ؛ ای مردم بدانید هر گونه ظلم و ستمی مرتکب شوید، و هر انحرافی از حق پیدا کنید ضررش متوجه خود شما است.(یونس / ۲۳)

 

حضرت حق تعالی می فرماید: « وَمَن یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ » ؛ هر کس از حدود الهی تجاوز کند در حقیقت به خویشتن ظلم کرده، نه به دیگران. (طلاق/۱)

و نیز در سوره نساء می فرماید: «و وَمَن یَکْسِبْ إِثْمًا فَإِنَّمَا یَکْسِبُهُ عَلَى نَفْسِهِ وَکَانَ اللّهُ عَلِیمًا حَکِیمًا » ؛کسی که گناهی مرتکب می شود، در واقع به زیان خود کار کرده و خداوند دانا و حکیم است.(نساء / ۱۱۱)

امام باقر (علیه السلام) فرمود: هیچ نکبتی دامنگیر شخص نمی شود مگر به واسطه گناهی که مرتکب شده است. (محمد بن یعقوب کلینی، اصول کافی، ج ۲، ص ۲۶۹، حدیث ۴)

در روایتی امام علی (علیه السلام) نیز می فرماید: “خداوند آسایش و زندگی راحت هیچ مردمی را نمی‏ گیرد مگر به علت گناهانی که مرتکب شده‏ اند. خداوند هرگز به بندگان خود ستم نمی ‏کند”. (محمد تقی فلسفی، کودک، ج ۱، ص ۱۶ (المستطرف، ج ۲، ص ۴۶۱))
گناه صرف نظر از خطراتی که برای جهات فردی و اجتماعی دارد، بزرگ ‏ترین عامل انحطاط و سقوط انسانیت است.

هیچ نکبتی دامنگیر شخص نمی شود مگر به واسطه گناهی که مرتکب شده است

یکی از گناهانی که اسلام بر روی خطر آن تأکید فراوان داشته اشت و در این فرصت به آن می پردازیم، زنا است.

قرآن کریم در مورد زنا می فرماید: “وَلاَ تَقْرَبُواْ الزِّنَى إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَهً وَسَاء سَبِیلاً : نزدیک زنا نشوید که کار بسیار زشت و بد راهی است”. (اسراء (۱۷) آیه ۳۲)

یادمان باشد زنا تنها عمل جنسی نیست

زنا نیز انواع و اقسامی دارد. زن و مردی که نگاه همراه با شهوت در محل کار به هم می کنند، این نگاه ها زنای چشم است. دختر و پسری که همدیگر را لمس نمایند این لمس، زنای دست حساب می شود.

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم در این مورد فرمود: «لِکُلِّ عُضوٍ حظٌ مِنَ الزِّنا فالعَینُ زناهُ النّظرُ و اللسانُ زناهُ الکلامُ، و الاُذُنانُ زناهُما السَّمعُ، وَالیدانُ زناهُما البَطشُ و الرّجلان زناهما المشی…» (وسایل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۳۸، سن ابی داود، ج ۲، ص ۲۴۷)

برای هر عضوی بهره ای از زناست، زنای چشم، نگاه آلوده (چشم چرانی) است. و زنای زبان سخن نابجا و شهوانی با نامحرم است. زنای گوش شنیدن

چیزهای حرام (مانند موسیقی و سخنان شهوانی و…) است. و زنای دست دراز کردن آن به سوی نامحرم و زنای پا، رفتن به مجلس گناه و… می باشد.

آثار زنا در روایات:

۱- حضرت رسول (صلّی الله علیه وآله و سلم) فرمود: زنا شش اثر دارد سه اثر در دنیا و سه اثر در آخرت:

آثار دنیوی: آبرو را می ‌برد، رزق را کم می ‌کند، مرگ و نیستی‌ را نزدیک می ‌نماید.

آثار اخروی: غضب پروردگار، سختی حساب، دخول در آتش و جاودان ماندن در آن را ایجاب می‌ کند. (اصول کافی، جلد ۲، ص ۲۲۴)

در روایتی دیگر فرمودند: عقوبت دنیایی آن این است که نور صورت و آبروی او می رود، مبتلا به فقر می شود و عمرش کوتاه می گردد.

عقوبت اخروی آن است که با خشم خداوند رو به رو می گردد، به سختی حساب پس می دهد و در آتش جهنم جاودانه است. (الکافی، ج۵، ص۵۴۱)

۲- زنا مرگ ناگهانی و فقر می ‌آورد

رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر گاه پس از من زنا زیاد شود مرگ ناگهانی زیاد خواهد شد. (وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۳۰۸)

۳- فساد نسب و تربیت طفل

سه گروه هستند که خداوند در روز قیامت از آنها روی برمی گرداند، با آنان سخن نمیگوید و آن ها رو پاک نمی کند: یکی از آن ها زن شوهرداری است که مرد بیگانه را به حریم شوهرش راه دهد و با او زنا کند

حضرت صادق (علیه السلام) می فرمایند: خداوند زنا را حرام فرموده برای ‌این که سبب فسادهایی مانند قتل نفس و از بین رفتن نسب ‌ها و ترک تربیت اطفال و به هم خوردن ارث می ‌شود. (گناهان کبیره، جلد اول، ص ۲۲۶)

۴- همانا شدید ترین مردم از نظر عذاب مردی است که زنا کند.(الکافی، ج۵، ص۵۴۱)

۵- امیرالمومنین (علیه السلام) می فرماید: وقتی که روز قیامت برپا شود، خداوند باد بدبویی را می وزاند که همه ی مردم از آن مشمئز می شوند. بعد از آن منادی ندا می دهد و می گوید: آیا می دانید که این چه بویی است؟! مردم می گویند نمی دانیم! اما خیلی ما را آزار داد.
منادی می گوید: این بوی بد از زنانی است که خداوند را با گناه زنا ملاقات کرده اند و از این کار خود توبه نکرده اند. آن ها را لعنت کنید چرا که خداوند آن ها را لعنت کرده است.
در آن هنگام احدی در قیامت نمی ماند مگر آنکه می گوید: خداوند زنا را لعن کن. (وسائل الشیعه، ج۲۰، ص۳۲۲)

بنابراین زنا از موارد بی عفتی و بی بند و باری جنسی می باشد که فاسد کننده دنیا و آخرت است. کسی که مرتکب چنین اعمال شنیع شده، واجب و لازم است فوراً نادم شده و توبه کرده و به سوی خداوند باز گردد تا خود را از منجلاب بدبختی نجات دهد.

گناه کردم، حالا پشیمانم …

با همه این سخنان و روایات باید به پیام آرام بخش و زندگی ساز خداوند جان دل سپرد و دانست که : هیچ گناهی غیر قابل بخشش نیست: « إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا» ؛ خداوند همه گناهان را می ‏بخشد». (زمر (۳۹) آیه ۵۳)

اگر کسی مرتکب گناه یا گناهانی شود، کبیره باشد یا صغیره ،کم باشد یا زیاد، ولی پشیمان شده باشد و توبه حقیقی نماید و به درگاه خداوند استغفار کند ،خداوند توبه او را می پذیرد و گناهان او را می بخشد.

درآیه ۵۳ سوره زمر می ‏فرماید: «به آن بندگانم که با گناه ‏کردن بر نفس خویش ظلم و ستم روا داشته اند ، بگو هرگز از رحمت بی‏ منتهای خدا ناامید مباشید. البته خداوند همه گناهان شما را خواهد بخشید که او خدایی بسیار آمرزنده و مهربان است»

رسول اکرم (صلی الله و علیه و آله) فرمود:”هر مرضی دارویی دارد و داروی گناهان استغفار و طلب عفو از پیشگاه ذات پاک الهی است”. (محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ماده ذنب، شماره ۶۶۵۵، ج ۲، ص ۹۹۷)

گناه زنا نیز با توبه واقعی پاک می شود. توبه واقعی پشیمانی از تمام رفتارهای گناه ‌آلود گذشته که به زنا ختم شد و عزم و تصمیم واقعی به ترک همه آنها واقع می شود. اگر چنین چیزی صورت گرفت، توبه واقعی شکل می گیرد و وعده خدا نیز به پذیرش توبه محقق خواهد شد و شخص توبه کار واقعی محبوب خدا می شود./ تبیان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا