اخبار داغفرهنگی

شهید نسیم افغانی که در حرم امام رضا (ع) دفن شد که بود ؟ + عکس و زندگینامه نسیم افغانی

شهید نسیم افغانی که در حرم امام رضا (ع) دفن شد که بود؟ به همراه عکس و زندگینامه نسیم افغانی همچنین اطلاعاتی از زندگی این شهید در این مطلب. سردار سیدمحمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین در گفتگو با شبکه خبر گفت: به امر مقام معظم رهبری، پیکر مطهر شهید نسیم افغانی در حرم مطهر امام هشتم( ع) به خاک سپرده خواهد شد.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: اگرچه شهید نسیم افغان خانواده‌ای ندارد اما امروز به خانه دوم خود یعنی ایران اسلامی بازگشت. سردار سید محمد باقرزاده امروز در حاشیه آئین ورود پیکر طیبه ۱۹۲ شهید دفاع مقدس به کشور اظهار کرد: صبح امروز پیکر پاک و مطهر ۱۹۲ شهید دفاع مقدس از طریق مرز شلمچه وارد کشور شد.

وی ادامه داد: این شهدای والامقام مربوط به عملیات والفجر مقدماتی، والفجر یک، رمضان، خیبر، بدر، کربلای۴، کربلای۵، تک دشمن و بیت‌المقدس ۷ هستند.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در کنار پیکر این شهدای عزیز، پیکر برادر مجاهد و مهاجر ما شهید نسیم افغان نیز حضور دارد. این شهید عزیز فداکارانه در جنگ حماسه خلق کرد و اکنون در فضای طوفان‌زده فتنه‌ها به کشور بازگشت.

شهید نسیم افغانی که در حرم امام رضا (ع) دفن شد که بود
شهید نسیم افغانی که در حرم امام رضا (ع) دفن شد که بود

باقرزاده عنوان کرد: بر اساس نقلی که شده خانواده این شهید والامقام در افغانستان با بمباران شوروی سابق به شهادت رسیده بودند و اگرچه شهید نسیم افغان خانواده‌ای ندارد اما امروز به خانه دوم خود یعنی ایران اسلامی بازگشت.

وی تاکید کرد: این شهید نماد و نمونه‌ای از دیگر شهدای ملت مجاهد و بزرگ افغانستان است که در راه مقاومت همراه ملت ایران بودند و هستند. فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: زمان تشییع و تدفین این شهدای والامقام و این شهید افغان متعاقبا اعلام خواهد شد.

در جریان تفحص پیکرهای مطهر شهدای دفاع مقدس، اخیراً شهید والامقامی از اتباع کشور افغانستان به‌ نام «نسیم افغانی»، فرزند میرزا محمد، ۳۱ ساله به شماره پلاک CG519_396 اعزامی از لشکر ۵ نصر خراسان در منطقه عملیاتی والفجر یک (فکه) تفحص و شناسایی شده است. نسیم افغانی در زمان شهادت جمعی دسـته سه گروهان سه گردان سیف‌الله از تیپ امام جواد(ع) لشکر ۵ نصر خراسان بود که فرمانده گردانش، شهید جواد آخوندی بود.

سید هاشم عطاری همرزم شهید نسیم افغانی درباره دوران همراهی با این شهید در گفتگو با تسنیم می‌گوید: سال ۶۱ من یک رزمنده ۱۵ ساله بودم که با شهید نسیم افغانی ۳۱ ساله همرزم بودم. ما در یک مقطع سه ماهه در دو عملیات والفجر مقدماتی و والفجر یک همرزم بودیم. هر دو این عملیات‌ها در فکه انجام شد و در همان مقطع هم نسیم افغانی به شهادت رسید. من کم سن و سال‌ترین رزمنده گردان بودم اما با نسیم افغانی در یک دسته در عملیات می‌جنگیدیم. شهید افغانی آر پی جی زن دسته بود و من تک تیرانداز.

او به خصوصیات اخلاقی شهید افغانی اشاره کرده و می‌گوید: بسیار آدم شوخ طبع، شاد، خوش برخورد و شجاع بود. شجاعتش ویژگی منحصر به فردی بود که همه همرزمان از او به یاد دارند. معمولا آر پی جی زن‌ها افراد شجاعی هستند چون وظیفه آن‌ها ایجاب می‌کند تا جلو رفته و تانک‌های دشمن را بزنند و به دلیل در تیررس بودن احتمال اینکه قناصه زن‌ها آن‌ها را بزنند زیاد است. قرار گرفتن در این شرایط به شجاعت زیادی نیاز دارد. البته نسیم افغانی به دلیل افغانستانی بودن هم از پیش از این مسئولیت معروف به شجاعت بود. افغانستانی‌ها به دلیل اینکه سال‌ها با دشمنانی همچون شوروی، امریکا، طالبان و داعش در جنگ بوده‌اند، شجاع بار آمده و به این ویژگی معروف شده‌اند.

عطاری ادامه می‌دهد: امروز هم رزمندگان فاطمیون در جبهه مدافعان حرم به شجاعت معروف هستند. البته جنگ امروز با جنگ در دفاع مقدس تفاوت‌های زیادی دارد. آن زمان فضا بسته بود. آگاهی کم بود. شبکه‌های اجتماعی امروزه نبود حتی رسانه‌هایی مثل تلویزیون هم به شکل امروز کار نمی‌کردند اما با این وجود همان زمان هم افغانستانی‌های زیادی با شجاعت در جنگ حضور داشتند. من به غیر از نسیم افغانی در یک برهه با یک رزمنده دیگر افغانستانی به نام محسن میرزایی همرزم بودم که از بچه‌های اطلاعات-عملیات لشکر بود و در عملیات کربلای ۴ به اسارت دشمن بعثی درآمد. میرزایی هنوز هم در ایران ساکن است.
همرزم شهید از هدف بلند این شهید افغانستانی مطلع است اما معتقد است در دوران دفاع مقدس کمتر این موضوع بازگو شده است. او می‌گوید: یادم هست اینکه یک افغانستانی در دسته ما و بین ایرانی‌ها در مقابل دشمن بعثی ایستاده و می‌جنگد برایم خیلی عجیب بود و پیش خود این سوال را می‌پرسیدم که چرا باید نسیم افغانی در کنار ما دفاع کند؟ اما به دلیل سن کمی که داشتم از پرسیدن این موضوع امتناع کردم.

عطاری به زمان شهادت شهید افغانی اشاره کرده و می‌گوید: در عملیات والفجر یک در یک گردان بیش از ۱۰۰ نفر حضور داشتیم که فرمانده گردانمان، شهید آخوندی از میان همه رزمندگان شهید نسیم افغانی را به دلیل شجاعت و مهارتش انتخاب کرد و دو نفری برای خاموش کردن سنگر دشمن جلو رفتند اما دیگر بازنگشتند و هر دو به شهادت رسیدند.

او در پایان از نشان خانواده شهید می‌گوید و ادامه می‌دهد: آن زمان افغانستانی‌هایی همچون نسیم افغانی به دلیل جنگ با شوروی به ایران مهاجرت کرده بودند و ساکن ایران بودند. ما در این روزهایی که سحن از پیدا کردن خانواده شهید نسیم افغانی مطرح شده است، با همرزمان صحبت کرده و مستنداتی که در این زمینه وجود دارد را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که خانواده شهید نسیم افغانی در ماجرای بمباران افغانستان توسط شوروی سابق همگی به شهادت رسیده‌اند.

آیا این فرد برادر واقعی «نسیم افغانی» است؟

سرنخ‌هایی از خانواده شهید افغانستانی دفاع مقدس / آیا این فرد برادر واقعی «نسیم افغانی» است؟ + عکس

فردی که به گفته خود برادر شهید نسیم افغانی است در گفت‌و‌گویی می‌گوید هفته گذشته با ستاد تفحص تماس گرفته و همچنان منتظر انجام آزمایش دی‌ان‌ای است. در پی شناسایی پیکر مطهر شهید «نسیم افغانی» از اتباع کشور افغانستان، جست‌وجو‌ها برای یافتن خانواده این شهید بزرگوار آغاز شد.

درست ۱۰ روز پیش بود که کمیته جست وجوی مفقودین درخواست کرد در صورت اطلاع از محل سکونت خانواده شهید نسیم افغانی در ایران یا افغانستان مراتب به کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران اطلاع داده شود.

در جریان تفحص پیکر‌های مطهر شهدای دفاع مقدس، شهید والامقامی از اتباع کشور افغانستان بنام نسیم افغانی فرزند میرزا محمد، ۳۱ ساله به شماره پلاک CG۵۱۹_۳۹۶ اعزامی از لشکر ۵ نصر خراسان در منطقه عملیاتی والفجر یک (فکه) تفحص و شناسایی شد.

به‌دنبال بررسی‌ها برای شناسایی خانواده شهید افغانی، با شخصی گفتگو کرد که ادعا می‌کند برادر این شهید بزرگوار است.

«یاسین مرادی» که به گفته خودش، برادر شهید «نسیم افغانی» است در گفتگویی گفت: دوشنبه هفته پیش زمانی که متوجه شدم پیکر نسیم شناسایی شده، از طریق شماره‌ای که در فضای مجازی دیدم تماس گرفتم و اعلام کردم که شهید افغانی برادر من است.

وی افزود: اسم شهید اسم برادر من، اسم پدر و مادرش نیز همان اسم پدر و مادر من می‌باشد و عکسش هم خود برادر من است و من صد در صد هم مطمئن هستم که این شهید، همان برادر من است.

مرادی خاطرنشان کرد: من، نسیم و برادرانم متولد غزنی هستیم. شهید نسیم افغانی در سال ۱۳۶۱، حدود ۳۱ سال داشتند. خانواده ما در آن سال افغانستان بودند، ولی من ایران بودم. سال ۶۰ هردو از ترمینال جنوب با یکدیگر خداحافظی کردیم، نسیم رفت مشهد و من رفتم اصفهان و تا همین حالا که پیکرش آمده او را ندیدم.

وی ادامه داد: اتفاقاً چند سال پیش عکس‌هایی از او را در فیس‌بوک منتشر کردیم، چون امیدوار بودیم که زنده است، اما بعد از مدتی دوباره عکس‌ها را برداشتیم.

مرادی همچنین گفت: الان از خانواده ما کسی در ایران زندگی نمی‌کند و بقیه در افغانستان هستند. پدر و مادرم نیز سال‌ها پیش در افغانستان فوت کردند. یک برادر بزرگم نیز همان سال ۶۰ شهید شد. یک برادر دیگرم نیز فوت شده و در حال حاضر من در ورامین ساکنم و برادر بزرگ دیگرم در افغانستان زندگی می‌کند. ما یک قوم بسیار بزرگ در افغانستان هستیم که در کابل و غزنی فامیل‌های زیادی داریم.

وی درباره آزمایش دی‌ان‌ای نیز گفت: خانواده‌ام در افغانستان عکسی را برای من فرستادند و گفتند که در ایران، پیکر شهیدی با مشخصات نسیم، تفحص شده است. من در آن زمان به اینترنت دسترسی نداشتم. به من گفتند که باید آزمایش دی‌ان‌ای بدهم، اما تا کنون اطلاعی درباره زمان انجام آزمایش از سوی مراجع ذیربط به ما داده نشده است.

به گزارش فارس، قرار است پیکر شهید نسیم افغانی، فردا دوشنبه، به دستور مقام معظم رهبری در مشهد مقدس در جوار بارگاه ملکوتی امام علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام تشییع و روز بعد در حرم رضوی به خاک سپرده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا