گوناگون

طرح ترافیک در زمان کدام پادشاه ایرانی به وجود آمد؟ + عکس

مجله اینترنتی کولاک؛ سید امید صادقی

بعد از انقلاب رشد جمعیت در تمام شهرهای ایران به طرز چشمگیری روند افزایشی داشت و با وجود اینکه کشور ما بعد از جنگ تحمیلی ۸ ساله با یک جنگ ابدی در جاده ها و خیابان ها هم درگیر بوده و آمار کشته های تصادفات در ایران کمتر از آمار تلفات جنگ نبوده اما ملت همچنان جفت جفت بچه تحویل اجتماع می دهند و نتیجه هم این شده است که یک کلان شهر همچون تهران در بعضی ساعات روز آنقدر گرفتار ترافیک می شود که مسئولان مجبور می شوند برای خلاص شدن از شر آن طرح های مختلف را در خیابانه ای مرکزی شهر اجرا کنند.

طرح ترافیک

اجرا شدن طرح ترافیک در ایران

در سال های گذشته طرح ترافیک اولین طرحی بود که برای کاستن از حجم تردد و ترافیک در خیابان های مرکزی تهران اجرا شد. طرحی که به موجب آن هیچ خودرویی بدون مجوز طرح ترافیک اجازه ورود به محدوده را نخواهد داشت.

اما جالب است بدانید که طرح ترافیک قانونی است که در تهران سابقه طولانی دارد و حتی در زمانی که هیچ خودرویی در پایتخت نبود طرحی مشابه طرح امروز برای ممانعت از تردد چهارپایان از جمله خر و قاطر در بعضی محدوده ها اجرا می شد!

البته در آن دوره خبری از جریمه های سنگین و کنترل نامحسوس و پلیس سختگیر نبود اما اصل طرح به عنوان یک قانون جدی برای اولین بار در زمان سلطنت ناصر الدین شاه قاجار در تهران اجرا شد.
در آن دوره و پس از آنکه میدان توپخانه را در ارگ سلطنتی در وسط میدان ارگ استخری بنا کردند محوطه اطراف آن را با سنگ فرش پوشاندند و محوطه ای را هم به فضای سبز اختصاص دادند تا آن بخش از تهران زیبا باشد. اما تردد چهارپایان در میدان توپخانه پس از مدتی باعث شد تا محوطه سبز و گلکاری شده آسیب ببیند و دردسرهایی به وجود بیاید.لذا بعد از آن بود که باغچه های محوطه را با ستون های سنگی و نرده های چوبی محصور کردند و برای جلوگیری از تردد اسب و خر و قاطر در میدان توپخانه خندقی را که در ضلع شرقی وجود داشت پر کردند و روی آن خیابانی ساختند که تا دهانه بازار ادامه داشت و به واقع اولین خیابان تهران به نام ناصریه ما امروز آن را به عنوان خیابان ناصرخسرو می شناسیم احداث شد.

پس از احداث خیابان ناصریه عبور و مرور چهارپایان باربر از محدوه میدان ارگ قطع شد و برای اولین بار قانون طرح ترافیک در ایران به اجرا درآمد و البته این را هم باید اضافه کرد که به خاطر همین طرح و حل مشکلات ناشی از عبور چهارپایان اولین خیابان تهران ساخته شد.

اما امروز قانون طرح ترافیک در تهران به شکلی مکانیزه و کاملا نامحسوس و جدی در حال اجراست و البته عده ای هم از بغل آن امرار معاش می کنند.
اگر دقت کرده باشید در ابتدای ورودی تمام خیابان های محدوده طرح ترافیک آدم هایی در ظاهر بیکار ایستاده اند و منتظرند که ماشین ها وارد طرح شوند و آنها هم لقمه ای نان سر سفره خود ببرند. به این ترتیب که به تمام خودروها پیشنهاد می دهند که اگر مجوز طرح ترافیک ندارید ما می توانیم شما را بدون اینکه جریمه شوید از مقابل دوربین ها به سلامت رد کنیم!
روش کار این عده هم به این صورت است که در مسافتی حدود صد متر به پشت ماشین شما و دقیقا قسمت پلاک آویزان می شوند تا دوربین نتواند پلاک شما را شناسایی کند و جریمه شوید!
نرخ ورود به طرح ترافیک نیز از این طریق تقریبا مقرون به صرفه است و تا چند ماه قبل پنج هزار تومان بود!

به هر حال همانطور که مسئولان ما برای اداره مملکت طرح های مختلف را آزمایش و اجرا می کنند ملت همیشه در صحنه هم برای خودشان طرح های خلاقانه ای دارند که همراه با رشد تکنولوژی آپدیت می شود!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا