گوناگون

جریمه ورود غیر مجاز به طرح ترافیک در سال ۹۹ و محدوده زوج و فرد در سال ۹۹

جریمه ورود به طرح ترافیک در سال ۹۹ چقدر است؟ این مهمترین سوال رانندگانی است که قصد ورود به محدده طرح در تهران را دارند. بعد از نغییراتی که در ساعات و مبلغ و چگونگی اجرای طرح ترافیک و زوج و فرد در تهران به وجود آمد، شاید آنها که از این تغییرات کمتر خبر دارند دچار سردرگمی شده اند. یکی از معضلات این قشر این است که بدانند اگر سهوا وارد محدوده طرح ترافیک یا زوج و فرد شدند چقدر جریمه برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.

جریمه ورود به طرح ترافیک در سال 99
جریمه ورود به طرح ترافیک در سال ۹۹

طرح‌های ترافیکی شامل طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا در هفته جاری در تهران اعمال نخواهد شد.
به پیشنهاد شهرداری تهران و پس از بررسی توسط ستاد استانی و ملی مبارزه با کرونا و با هدف حفظ سلامت شهروندان، ورود به محدوده‌های طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا از امروز ۱۱ مرداد تا پنجشنبه ۱۶ مرداد، رایگان و آزاد بوده و تردد در این محدوده ها عوارضی برای شهروندان در بر نخواهد داشت.
گفتنی است اطلاعیه‌های مرتبط با طرح ترافیک را می‌توانید از سامانه تهران من به نشانی my.tehran.ir و سامانه ارتباطات مردمی ۱۳۷ داخلی ۵ پیگیری نمایید.

زمان ترددمعاینه فنی عادیمعاینه فنی برتر
ورود و خروج روزانه۳۶ هزار تومان۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان
ورود و خروج در ساعات اوج ترافیک۲۴ هزار تومان۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان
ورود و خروج در ساعات غیر اوج ترافیک۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان۱۳ هزار و ۴۴۰ تومان

چون جریمه ای که برای ورود غیرمجاز به طرح ترافیک اصلی، رانندگان را مجبور به نقض قوانین نمی کرد؛ لذا دولت مبلغ جریمه را از ۲۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان تغییر داد تا رانندگان با توجه به مبلغ بالای جریمه نسبت به خرید طرح اقدام کنند و از تردد بیجا بپرهیزند.

مبلغ جریمه طرح ترافیک در سال ۹۹ از هفته دوم خرداد اجرایی خواهد شد و پس از دریافت به خزانه پلیس واریز می شود. پس رانندگان باید قبل از ورود به طرح ترافیک اصلی که توسط شورای عالی هماهنگی ترافیک ممنوع شده است، نسبت به رزرو تردد خود در سایت تهران من به آدرس https://my.tehran.ir اقدام کنند، این تصمیم برای شرایطی اضطراری آلودگی هوا است. بنابراین برای ورود به محدوده طرح ترافیک حتما نسبت به خرید طرح ترافیک ۹۹ نیز باید قبلا اقدام شود.

بر این اساس مبلغ جریمه ورود به منطقه طرح ترافیک از ۲۰هزار به ۱۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

جزئیات طرح ترافیک سال ۹۹

طرح از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ به جز روزهای پنج‌ شنبه و تعطیلات رسمی اجرا می‌شود. به دلیل شیوع ویروس کرونا فعلا از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ اجرایی می ‌شود. ساکنان محدوده طرح قبل از ساعت ۹ صبح یک خروج رایگان و بعد از ساعت ۱۶ یک ورود رایگان دارند و نرخ تعرفه برای آنها نیم ‌بها بود. امکان رزرو سالیانه طرح وجود ندارد و نهایتا بازه زمانی برای رزرو هفتگی است. انصراف از رزرو طرح، تا قبل از ساعت ۶ صبح امکان پذیر است و رزرو بلااستفاده طرح، جریمه دارد.

۲۰ روز تردد رایگان برای پلاک ‌های تهران و ۱۵ روز تردد رایگان برای پلاک ‌های سایر مناطق همچنان پابرجا است. فردی که فقط از طرح خارج می ‌شود یک بار تردد در طرح داشته هزینه طرح را باید بپردازد.

اما در جدیدترین خبر منتشر شده پیرامون زمان اجرایی شدن طرح ترافیک در خرداد ۹۹ ، رئیس پلیس راهور اعلام کرد که طرح ترافیک در تهران میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرداری و استانداری گرفتار شده و اجرای آن از فردا نیز در هاله ‌ای از ابهام قرار دارد!

اما شهرداری تهران درباره جدیدترین تصمیم خود پیرامون اجرایی نمودن طرح ترافیک در تهران گفت: ” طرح ترافیک و طرح محدوده آلودگی هوا از ساعت ۸ تا ۱۶ اجرا می‌ شود، همچنین بعد از ساعت ۱۴ خروج از محدوده‌ های ترافیکی بلامانع است. تمامی خودروها برای تردد در سراسر شهر تهران (از جمله محدوده‌های ترافیکی) باید دارای معاینه فنی باشند. سهمیه ۲۰ روز تردد رایگان فقط جهت تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا است. در صورتی ‌که رزرو محدوده آلودگی هوا انجام شده اما فرد متقاضی قصد ورود به محدوده طرح ترافیک را دارد باید رزرو قبلی را لغو کند و سپس رزرو طرح ترافیک انتخاب شود. چنانچه رزروی انجام گرفته باشد و ترددی صورت نگیرد، مبلغ ۵۶ هزار ریال از مبلغ رزروی کسر و مابقی عودت داده می‌ شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا