اخبار داغسیاسی

علت استعفا حمید ابوطالبی از سمت مشاور رییس‌جمهور + بیوگرافی و سوابق حمید ابوطالبی

علت استعفا حمید ابوطالبی از سمت مشاور رییس‌جمهور به همراه زندگینامه کامل و بیوگرافی و سوابق حمید ابوطالبی همچنین اطلاعات تکمیلی در این مطلب. حمید ابوطالبی مشاور رئیس جمهور از استعفای خود از این سمت خبر داد.

علت استعفا حمید ابوطالبی
علت استعفا حمید ابوطالبی

حمید ابوطالبی مشاور رئیس جمهور در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏با سپاس فراوان، استعفای خود از سمتِ «مشاوررییس جمهور» را تقدیم ریاست محترم جمهوری کرده‌ام…»

حمید ابوطالبی ۲۶ خرداد ۱۳۳۶ در تهران به دنیا آمده است. وی دیپلمات ایرانی، رئیس گروه مطالعات آسیای مرکز تحقیقات استراتژیک و معاون سیاسی دفتر حسن روحانی رئیس‌جمهور بود. ابوطالبی پیش از این سفیر ایران در استرالیا، اتحادیه اروپا، بلژیک، ایتالیا، مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه و معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور بوده‌است.

بنا بر گزارش بلومبرگ حمید ابوطالبی عضو گروهی از دانشجویان بود که در آبان سال ۱۳۵۸ به سفارت آمریکا در تهران هجوم بردند و ضمن اشغال سفارت ۵۲ آمریکایی را برای ۴۴۴ روز به گروگان گرفتند. این موضوع توسط وی و دولت ایران به شدت تکذیب شده است. وی در اسفند ۱۳۹۲ به سایت «خبر آنلاین» گفته است که تنها مدتی پس از وقوع گروگان‌گیری همراه با نماینده پاپ به سفارتخانه آمریکا رفته و نقش مترجم را داشته است.

حمید ابوطالبی در ۳۰ دی ماه ۱۳۹۸ در تو توییتی در توییتر خود در پاسخ به شایعات منتشر شده در مورد نسبت «زینب ابوطالبی» مجری حاشیه ساز شبکه افق با خود به علت شباهت نام خانوادگی در توئیتر نوشت:«دوستان بسیاری درخصوص هرگونه نسبتی با #مجری شبکه افق سوال کرده‌اند: «باایشان و سخن ناراست‌شان هیچ خویشاوندی سببی و یا نسبی، و یا حتی آشنایی وجود ندارد؛ و هرگونه نسبتی نادرست است.»

حمید ابوطالبی گزینه دولت حسن روحانی برای نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد بود، چهره‌ای که ایالات متحده او را به دست داشتن در گروگان‌گیری کارکنان سفارت خود در تهران در سال ۱۳۵۸ متهم کرد. از این رو کنگره آمریکا قانونی را به تصویب رساند که از دولت باراک اوباما خواست از صدور ویزا برای آقای ابوطالبی خودداری کند. این قانون به امضای باراک اوباما نیز رسید اما ایران این اقدام دولت آمریکا را نقض قوانین بین‌المللی دانست و به سازمان ملل متحد شکایت برد.

در سال ۲۰۱۴، به دنبال معرفی شدن ابوطالبی از سوی دولت ایران به عنوان نمایندهٔ ایران در سازمان ملل، سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در فروردین ۹۳ طرحی را تصویب کردند که به موجب آن حمید ابوطالبی اجازه ورود به خاک آمریکا را نداشته باشد. این طرح برای نهایی و اجرایی شدن به امضای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیاز داشت٬ و در تاریخ ۱۸ آوریل ۲۰۱۴ باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا قانون مربوط به عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی را امضا کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا