سینماسینمای‌ایران

لیست کامل برندگان جشنواره فیلم فجر ۹۸ + حاشیه ها و عکسهای مراسم اختتامیه

در این مطلب گزارش لحظه به لحظه از مراسم اختتامیه و برندگان جشنواره فیلم فجر ۹۸ منتشر می شود. تا قبل از اعلام برندگان فیلم روز صفر با کاندیدا شدن در ۹ رشته رکورددار جشنواره بود. در پایان مراسم اختتامیه بیشترین جوایز نیز به این فیلم تعلق گرفت اما عوامل این فیلم جشنواره را تحریم کرده حضور نیافتند. مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ساعت ۶:۴۸ آغاز شد. اجرای این مراسم به عهده محمدرضا شهیدی فرد بود.

فهرست برندگان جشنواره فیلم فجر ۹۸

بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شنای پروانه (رسول صدرعاملی)
بهترین فیلم:خورشید (امیربنان و مجید مجیدی)
بهترین کارگردان: محمد حسین مهدویان (درخت گردو)
جایزه ویژه هیات داوران: سعید ملکان (روز صفر)
بهترین فیلمنامه: نیما جاویدی، مجید مجیدی (خورشید)
نقش اصلی مرد: پیمان معادی (درخت گردو)
نقش اصلی زن: نازنین احمدی (ابر بارانش گرفته)
نقش مکمل مرد: امیر آقایی (شنای پروانه)
نقش مکمل زن: طناز طباطبایی (شنای پروانه)
فیلمبرداری:مرتضی نجفی(تومان)
تدوین:اسماعیل علیزاده(شنای پروانه)
موسیقی:بامداد افشار(پوست)
طراحی صحنه:کیوان مقدم(خورشید)
صدا:آرش قاسمی و مهدی صالح‌کرمانی(شنای پروانه)
طراحی لباس:امیر ملک‌پور(روز صفر)
گریم:مهرداد میرکیانی(خروج)
جلوه‌های ویژه میدانی:محسن روزبهانی(روز صفر)
جلوه‌های ویژه بصری:محمد براردران (خروج)

سیمرغ بهترین فیلم هنر و تجربه: برادران ارک «پوست»
جایزه ویژه سردار سلیمانی:آبادان یازده شصت

سیمرغ ملی: روز صفر (سعید ملکان)
سیمرغ بهترین فیلم نگاه نو: روزصفر

بهترین فیلم مستند: جایی برای فرشته‌ها نیست
بهترین فیلم کوتاه:دابر(سعید نجاتی)

مسابقه تبلیغات
عکس: مریم تخت‌کشیان(غلامرضا تختی)
پوستر: محمد تقی‌پور(بیست و سه نفر)
آنونس:امید میرزایی(شاه‌کش)

جزئیات و حواشی مراسم اختتامیه

🔹 سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران اهدا شد به فیلم شنای پروانه به تهیه کنندگی رسول صدرعاملی. این جایزه بر خلاف سال های گذشته بدون هیچ توضیحی و اعلام فیلم های دوم و سوم اعلام شد.

🔹 سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی به سعید ملکان برای فیلم روز صفر اهدا شد.

🔹 سیمرغ بلورین بهترین فیلم اهدا شد به امیر بنان و مجید مجیدی برای فیلم خورشید.

مجید مجیدی گفت: باز هم از هیات داوران تشکر می کنم. گرفتن جایزه احساس مسئولیت را بالا می برد. امیدوارم برای مردم عزیز همچنان فیلم بسازیم.

امیر بنان هم گفت: اولین کار تهیه کنندگی را کنار آقای مجیدی انجام دادم. شرایط سختی در تولید فیلم داشتیم. این جایزه را به همه بچه های گروه تقدیم می کنم.

🔹 سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به محمدحسین مهدویان برای فیلم درخت گردو اهدا شد.

مهدویان پس از دریافت جایزه خود گفت: از گروه خیلی خوب درخت گردو سپاسگزارم. این جایزه را به نمایندگی از گروه بردم. باعث افتخار بود که اسمم کنار آقای مجیدی قرار گرفته است. از تهیه کننده فیلم نیز تشکر می کنم. این فیلم راجع به رنج پدران سرزمین است، این فیلم را به پدران داغ دیده سال ٩٨ تقدیم می کنم از جمله به پدران کشته های مظلوم تشییع سردار سلیمانی

سانسور صحبت های محمدحسین مهدویان

سانسورهای آزاردهنده صداوسیما تمامی ندارد. اظهارات مهدویان در مورد دو قطبی در کشور نیز سانسور شد.

🔹 سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران اهدا شد به سعید ملکان، تهیه کننده و کارگردان «روز صفر». چهارمین جایزه به  فیلم روز صفر رسید و سعید ملکان برای دریافت جایزه در سالن حضور نداشت. به نظر می رسد کلیه عوامل فیلم روز صفر مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر را تحریم کردند.

🔹 سیمرغ بهترین فیلمنامه اهدا شد به نیما جاویدی و مجید مجیدی برای فیلم خورشید.
مجیدی گفت: از تمام گروه تشکر می کنم و به ویژه از آقای حناچی متشکرم که از ما حمایت کردند و سر صحنه نیز آمدند. گنج های سرزمین ما همین کودکان هستند و امیدوارم فکر اساسی برای این کودکان بکنیم. این جایزه را به هومن بهمنش فیلمبردار تقدیم می کنم.
هومن من را یاد فیلمبردار بزرگ دنیا استرارو انداخت.

هومن بهمنش و مجید مجیدی
هومن بهمنش و مجید مجیدی

سپس هومن بهمنش برای دریافت سیمرغ از دستان مجیدی روی صحنه آمد.

جاویدی نیز گفت: امیدوارم با نوشتن این فیلمنامه دین خود را به کودکان نازنین کار کشور ادا کرده باشم.

🔹 سیمرغ بهترین فیلم هنر و تجربه اهدا شد به بهمن و بهرام ارک برای کارگردانی فیلم پوست.

برادران محمودی از برندگان جشنواره فیلم فجر 98
برادران محمودی از برندگان جشنواره فیلم فجر ۹۸

🔹 سیمرغ بهترین نقش اصلی مرد اهدا شد به پیمان معادی برای فیلم درخت گردو. معادی در ایران حضور نداشت.  او در پیامی ویدیویی گفت که به دلیل حضور در پروژه‌ای در خارج از کشور است. محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم درخت گردو برای دریافت جایزه روی سن رفت.

🔹 اعتراض سعید راد به نبودن سینماگران چهره در مراسم اختتامیه!
در ادامه مراسم سعید راد عضو هیات داوران گفت: سینما هستی است و حرکت روبه جلو دارد. ما هیچ کداممان آدم های شکست خورده نیستیم. درباره کسانی که در سالن نیستمند متاسفم. چرا اقای کیمیایی و حاتمی کیا و درویش نیستند؟

🔹 نازنین احمدی برای فیلم «ابر بارانش گرفته» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فجر را گرفت.

نازنین احمدی
نازنین احمدی

🔹 لوح تقدیر بازیگران تقدیم شد به بازیگران نوجوان فیلم خورشید. در اختتامیه جشنواره فجر از ۵ بازیگر کودک «خورشید» که بازی‌هایشان در فیلم مجید مجیدی مورد توجه قرار گرفت تقدیر شد. بازیگران این فیلم از کودکان کار انتخاب شده بودند

سانسور صحبت های امیر آقایی در تلویزیون

🔹 سیمرغ بهترین نقش مکمل مرد اهدا شد به امیر آقایی برای فیلم شنای پروانه

امیر آقایی بعد از دریافت سیمرغ خود بیان کرد: از تیم درجه یک شنای پروانه تشکر می کنم. مقام معنوی جایزه ام را به خانواده ام تقدیم می کنم و در انتها دلگیری ام را با شما درمیان می گذارم. خانمی از رسانه ملی گفت اگر کسی مثل ما فکر نمی کند از ایران جمع کند، برود. رفتن را به کسی می گویند که بیاید اما ما بودیم و ریشه در خاک سرزمینمان داشته ایم و داریم. ( این صحبت ها از رسانه ملی سانسور شد)

امیر آقایی
امیر آقایی

🔹 سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن به طناز طباطبایی برای فیلم شنای پروانه اهدا شد.
طناز طباطبایی در واکنش به عدم کاندیداتوری جواد عزتی: جواد عزتی دل بزرگی دارد، جایش اینجا بسیار خالیست. این بازیگر همچنین از رسول صدرعاملی و مجید مجیدی نیز تقدیر کرد.

🔹 سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری اهدا شد به مرتضی نجفی برای فیلم تومان

🔹 سیمرغ بلورین بهترین تدوین اهدا شد به اسماعیل علیزاده برای فیلم شنای پروانه

🔹 سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن اهدا شد به بامداد افشار برای فیلم پوست

🔹 مهدی صالح کرمانی صدابردار و آرش قاسمی صداگذار برای فیلم شنای پروانه سیمرغ جشنواره فجر را دریافت کردند

🔹 سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه اهدا شد به کیوان مقدم برای فیلم خورشید

🔹 سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس به امیر ملک‌پور برای روز صفر رسید. این جایزه نیز در حالی اهدا شد که همچنان هیچ‌کدام از عوامل حضور ندارند.

🔹 سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی اهدا شد به مهرداد میرکیانی برای فیلم خروج

🔹 سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی اهدا شد به محسن روزبهانی برای فیلم روز صفر . در غیبت عوامل «روز صفر» برای دریافت دومین جایزه این فیلم(بهترین جلوه‌های ویژه میدانی) باز هم کسی روی سن نرفت!

🔹 سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه بصری به محمد براردران برای فیلم خروج

🔹 در بخش بعدی مراسم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی گفت: در این روزها ما بیشتر از هر چیز به گفتگو نیاز داریم و در این ده روز به زبان سینما گفتگو کردیم.

سیمرغ ویژه شهید قاسم سلیمانی

🔹 سیمرغ ویژه شهید قاسم سلیمانی به فیلم آبادان یازده ۶٠ به تهیه کنندگی حسن کلامی و کارگردانی مهرداد خوشبخت اهدا شد.

🔹 در بخشی از مراسم پایانی جشنواره، نوبت به پخش نماهنگی درباره شهید حاج قاسم سلیمانی رسید. در ادامه شهیدی‌فرد از خانواده شهدا که در این مراسم حضور داشتند، نام برد که با تشویق ایستاده حضار روبه‌رو شدند.

🔹 در ادامه بزرگداشت فریدون جیرانی آغاز و ویدیویی از او پخش شد. همزمان با پخش ویدیوی ساخته شده درباره فریدون جیرانی، تصویر او که با بغض و چشمان اشک آلود در سالن حاضر بود در مانیتور سالن به نمایش درآمد. از غلامرضا موسوی و مهدی صباغ زاده دعوت شد تا برای تجلیل از جیرانی به صحنه بیایند.

فریدون جیرانی
فریدون جیرانی

🔹 در بخش بعدی مراسم پایانی مراسم، پیروز حناچی شهردار تهران روی صحنه آمد و با تبریک چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بخشی از سخنان خود، حمایت از جشنواره فیلم فجر را وظیفه شهرداری تهران در حمایت از هنرمندان و مردم دانست.

شهردار تهران گفت: شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، نشانه همدلی مردم بوده است. تحقق تمام کلمات این شعار بدون نقض کلمه‌ای دیگر. برای تحقق این مهم باید به گفت‌وگو‌ پرداخت و جشنواره فیلم فجر یکی از آیین‌هایی‌ست که می‌تواند به تحقق این مهم کمک کند. تهران شهری برای همه نخواهد شد مگر با افزایش آگاهی‌های شهروندان. باید باور کرد که هنر و سینما بهترین وسیله برای تاثیرگذاری بر جامعه، فرهنگسازی و ایجاد نشاط اجتماعی است.

پیروز حناچی
پیروز حناچی

🔹 سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش نگاه نو به سعید ملکان برای «روز صفر» رسید. در این بخش اعلام شد سعید ملکان در راه است و به محض حضور در سالن جایزه خود را دریافت خواهد کرد.

🔹 در بخش مستند سینمایی ها سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند بلند به سام کلانتری و محمد شکیبانیا و محسن شاه‌محمد میراب برای جایی برای فرشته ها نیست اهدا شد.

سام کلانتری گفت: دوره ٢٧ که مجید برزگر کارگردان اختتامیه بود، شغل من این بود که به کاندیدها زنگ بزنم و اعلام کنم. از همان روز به سیمرغ گرفتن امید داشتم و امروز اینجا هستم و سیمرغ در دستان من است. وی افزود: ما هنرمندان وظیفه مان امید دادن و تزریق آن به جامعه است.

شکیبانیا بیان کرد: پرسش های زیادی بی پاسخ هستند و دست از سر ما برنمی دارند. کسانی که نیامده اند به خاطر همدردی با سوگواران است و امیدوارم به پاسخ این پرسش ها برسیم.

🔹 بخش فیلم کوتاه: سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی به سعید نجاتی برای فیلم دابُر اهدا شد.

🔹 در بخش بعدی این مراسم به معرفی هیات داوران فیلم های کوتاه، مستند و نگاه نو پرداخته شد. مهدی جعفری، مصطفی رزاق کریمی، هادی مقدم دوست، روح الله حجازی و فرشته طائر پور روی صحنه آمدند. همچنین کلیپی برای معرفی نامزدهای این سه بخش به نمایش درآمد.

سعید راد
سعید راد

سخنرانی اسکاری خواکین فینیکس در جشنواره فجر!

🔹 فرشته طائرپور پیش از اعلام برنده ها گفت: سلام می کنم به کسانی که نیامدند اما دلشان برای سینمای ایران می تپد. می‌خواستم به حال خودمان از وقایع پیش آمده اشاره کنم. ایستادن ما روی سن و فیلم ساختن و حضور، از سر بی اعتنایی به اتفاقات جامعه و درد مردم نیست بلکه اعتنا به فردای سینمای ایران است.

از جمله واکین فینیکس در مراسم اسکار نقل می کنم که همه ما یک عشق مشترک داریم و آن سینما و فیلم است. فکر می کنم بهترین هدیه به من فرصتی است که از صدای خود برای بی صداها استفاده کنم. وی ادامه داد: هر ۱۰ فیلم اول شایسته جایزه هستند. توقع داریم مسئولان به بخش نگاه نو توجه بهتر و بیشتری داشته باشند. این داور تاکید کرد: ما فیلم ها را مورد بررسی قرار دادیم نه فیلمساز و حاشیه های آن را.

🔹 سیمرغ بلورین بهترین عکس به مریم تخت کشیان برای فیلم «غلامرضا تختی» اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین پوستر به محمد تقی پور برای فیلم «٢٣نفر» اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین تیزر و آنونس به امید میرزایی برای فیلم «شاه کش» اهدا شد.

داروغه زاده دبیر جشنواره ملی فیلم فجر متن از پیش نوشته خود را قرائت کرد که در آن به شهادت سردار سلیمانی و حادثه هواپیمایی پرداخت و ادامه داد: این جشنواره از مهم ترین آیین هایی است که ما را کنار هم جمع می‌کند.

طناز طباطبایی
طناز طباطبایی

در ابتدای مراسم شهیدی فرد در شروع مراسم اختتامیه گفت: امروز چهلمین روز شهادت سردارقاسم سلیمانی است؛ اتفاقی که جمع شورانگیزی را به وجود آورد. متاسفانه در ادامه هواپیمای اوکراینی سقوط کرد و شرایط ملتهبی را به وجود آورد و مردم منتقد شدند.

بعضی فکر کردند شاید با قدری فاصله صدای بهتری از مردم می شنوند اما بقیه تصمیم گرفتند که در روزهای طلایی سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور یابند. ابراهیم حاتمی کیا با فیلم خود نمایانگر خروج مردم سرزمین شد و در روز صفرِ ملکان توانایی و قدرت مردم را دیدیم. آقای مجید مجیدی به ما یادآوری کردند به سودای گنج های دروغین از گنج های مردم این سرزمین غفلت نورزیم.

 


برندگان جشنواره فیلم فجر ۹۸

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا