سینماسینمای‌جهان

معرفی و نقد فیلم پرفروش «ماموریت مریخ» (Mission Mangal)

مجله اینترنتی کولاک ، ترجمه: سمیرا فیض آبادی : «ماموریت مریخ» که چند روز از اکران آن در سینماهای هند می گذرد توانسته مورد استقبال مخاطبین قرار بگیرد و فروش خیلی خوبی داشته باشد. این فیلم که یک اثر درام می باشد ساخته جگان شاکتی است و داستان آن درمورد دانشمندان سازمان تحقیقات فضایی هند و اولین سفر فضایی آنها به مریخ می باشد. آکشی کمار، ویدیا بالان، سوناکشی سینها، تپسی پانو،کرینی کولهاری و شرمان جوشی بازیگران اصلی این فیلم هستند. «ماموریت مریخ»، ۱۵ آگوست مصادف با سالروز استقلال هند به نمایش گذاشته شد و تنها طی سه روز اکران توانسته حدود ۷۰ کرور فروش کند و این رقم به نوبه خود یک رکورد محسوب می شود و در سطح جهانی در این زمان کم بیش ۱۲۰ کرور فروش داشته است. منتقدین سینمایی هم نسبت به این فیلم نظر مثبتی داشته اند.

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO)، در تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۱۳ کاوش فضایی خود به نام «Mangalyaan» را آغاز کرد و از ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴ ماموریت آنها در مریخ ادامه داشت. درواقع این اولین ماموریت میان سیاره ای هند  بود و ISRO بعد از «روسوکوموس»، «ناسا» و «آژانس فضایی اروپا»، چهارمین سازمان فضایی بود که توانست به مریخ برود. هند همچنین اولین کشور آسیایی بود که به مدار مریخ رسید و این فیلم روایتی است از داستان تلاش تیم درگیر در این پروژه.

راکش داوان (با بازی آکشی کومار)، مدیر اجرایی این ماموریت در سازمان تحقیقاتی فضای هند است. ماموریت آخر او برای صعود به فضا ناکام می‌ماند و به عنوان تنبیه ماموریت مریخ به او سپرده می‌شود. او می داند که در مراحل آغازین قرار دارد و هرگز از مرحله برنامه ریزی عبور نمی کند. یکی از دانشمندان که از همکاران راکش داوان است به نام تارا (با بازی ویدیا بالان) راهی پیدا می‌کند که این اتفاق عملی شود.

او بک راهکار تیرکمانی پیشنهاد می‌دهد که در آن از نیروی گرانشی زمین برای پرتاب کاوشگر به مدار مریخ استفاده می شود. آنها برای توسعه و تکمیل تحقیقات خود درخواست یک تیم متخصص می‌کنند اما افرادی که به آنها داده می‌شوند، تیمی از  دستیاران دانشمندان برتر از جمله، ایکا گاندی (سوناکشی سینها) که روحیه غیرمتعارفی دارد، کریتیکا اگروال‌ (تپسی پانو) که گاه و بی گاه برای مراقبت از همسر سرباز و جراحت دیده‌اش غیبش می‌زند، ورشا پیلای (نیتیا منن) که وسط ماموریت باردار می‌شود، نیها صدیقی (کریتی کولهاری) که یک زن مسلمان است و به تازگی از همسرش طلاق گرفته و در بحران پس از جدایی به سر می‌برد، پارمشور (شرمان جوشی) که پسری ساده و آرام است به آنها داده می‌شود. علاوه بر تمام این موارد، مشکل دیگری که وجود دارد این است که بودجه آنها کاهش پیدا می‌کند و به یک سوم میزان اصلی می‌رسد. آنها تنها با داشتن ۴۵۰ کرور بودجه در دست، با استفاده از اقتصاد خانگی، به کارگیری تمام نبوغشان و با ایمان و اعتقاد کامل، رویای خود را واقعی می‌سازند…

کارگردان این فیلم، جگان شاکتی و تیم نویسندگان او فیلمنامه‌ای را نگاشته‌اند که اصطلاحات علمی را به گونه‌ای ساده سازی کرده که برای مردم عامی قابل درک و هضم باشد. با این همه از نظر یک دانشمند، همه اینها بسیار قشنگ به نظر می رسند، اما بیننده عام احتمالاً  کمی در داستان فیلم دچار نوسان و سردرگمی می‌شود. در این تلاش برای ساده سازی، سازندگان فیلم چندین عملکرد خلاقانه داشته‌اند که اگر موشکافانه نگاه کنیم جای نقد دارند اما در نگاه وسیع‌تر می‌توانند قابل بول باشند. به هیچ عنوان نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که دانشمندان واقعی در این پروژه درگیر عملی ناممکن بودند و موفق شدند در اولین تلاش خود یک کاوشگر مریخ را در مدار سیاره سرخ قرار دهند. و این روح دستاورد فوق العاده آنهاست که در این فیلم، این موفقیت را جشن می گیرند، نه روش ها و فرمول های مورد نیاز برای رسیدن به آن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا