علم و تکنولوژی

نحوه اتصال و استفاده از اینترنت ماهواره ای آمریکا + اینترنت ماهواره ای آزاد اسپیس ایکس چیست؟

اینترنت ماهواره ای آزاد چیست؟ نحوه اتصال و استفاده از اینترنت ماهواره ای آمریکا همچنین جرئیات راه اندازی این اینترنت همچنین اطلاعات تکمیلی دیگر در این مطلب. روزنامه فناوران از امکان اتصال ایرانی ها به اینترنت ماهواره ای و آزاد خبر داده است. گفته شده این اینترنت ماهواره ای توسط آمریکا برای ایرانیان قابل دسترس می شود! به نظر می رسد این سیستم، جدیدترین اقدام آمریکائیها در پروژه نفوذ است. دولت آمریکا از سال ۱۳۸۸ به دنبال اجرایی کردن این برنامه بود.

اتصال و استفاده از اینترنت ماهواره ای آمریکا
اتصال و استفاده از اینترنت ماهواره ای آمریکا

اما اینترنت ماهواره ای چیست و از لحاظ تئوری چطور می توان از این سیستم اینترنتی استفاده کرد؟ به طور کلی در تعریف این نوع از اینترنت باید گفت امواج از طریق ماهواره ارسال میشود و کاربر برای دریافت آن باید از تجهیزات مخصوص آن یعنی دیش و دریافت کننده امواج استفاده کند. این تجهیزات گران است و در کشورهایی مانند ایران تهیه آن دشوار است. دو نوع سرویس جدا در این نوع اینترنت ارائه میشود اول آپلود و دیگری دانلود و فقط امکان استفاده از یکی محیاست یعنی همانند اینترنت معمولی نمیتوان هم فایلی را ارسال و هم دریافت کرد. سرعت در وب گردی کم اما در دانلود قابل توجه است.

بانک ها در دنیا از این نوع سیستم برای ارتباط با مرکز داده استفاده میکنند. چند ماهواره مانند یوتلست در مناطقی از ایران این نوع اینترنت را ارائه میدهند. در چند سال اخیر پیشنهاد استفاده کشورهایی که دسترسی کمی به اینترنت دارند مثل مناطقی از آفریقا یا کشورهایی که سانسور اینترنت دارند مثل ایران داده شده و اقداماتی از طرف شرکت هایی مانند استارلینک توسط اسپیس اکس در حال انجام است و در قدم اول روستاهایی در آمریکا و کانادا به آن متصل میشوند.

اینترنت ماهواره‌ای در یکی دو سال اخیر بیشتر از همیشه مورد توجه جهانیان قرار گرفته است. Satellite Internet یکی از انواع دسترسی به اینترنت است که به وسیله ماهواره‌ها صورت می‌پذیرد. این نوع از اینترنت بیشتر برای مواقعی به کار می‌رود که اینترنت زمینی معمولی به خوبی امکان‌پذیر نباشد یا کیفیت پایینی داشته باشد و به این ترتیب ماهواره‌های مدار زمین وظیفه تامین اینترنت پرسرعت و باکیفیت را بر عهده می‌گیرند.

اتصال به اینترنت از طریق ماهواره می‌تواند اتفاق بسیار بزرگی در راستای ارتقای کیفیت زندگی مردم و توسعه کسب و کارهای دیجیتالی باشد. با محقق شدن این اتفاق، نیمی از جمعیت دنیا که هنوز به اینترنت باکیفیت و ارزان دسترسی ندارند نیز می‌توانند به اینترنت پرسرعت و باکیفیت دسترسی داشته باشند و شاید زندگی‌شان دگرگون شود. طبق آخرین آمار، در حال حاضر حدود ۳.۵ میلیارد نفر در جهان به اینترنت باکیفیت دسترسی ندارند و به همین دلیل دسترسی این افراد در سراسر دنیا به اینترنت سریع با قیمت مناسب به یکی از اهداف مهم شرکت‌های این حوزه تبدیل شده است.

همواره در یک ارتباط اینترنتی، حجمی از داده ارسال و حجمی از آن دریافت می‌شود. هرچه سرعت ارسال و دریافت داده بیشتر شود، ارتباط اینترنتی نیز پرسرعت‌تر می‌شود که این امر به یک پهنای باند گسترده نیاز دارد. در اینترنت ماهواره ای بسته به نوع سرویس برای دریافت و ارسال داده از پهنای باند وسیع ماهواره‌ها و تکنولوژی دی وی بی یا Digital Video Broadcasting استفاده می‌شود و به این صورت داده‌ها با سرعت بسیار بالای بین ۴۰۰ کیلوبیت بر ثانیه تا ۲ مگابیت بر ثانیه مبادله می‌شوند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا