گوناگون

هر آنچه که باید درباره ایالت اوکلاهاما بدانید

مجله اینترنتی کولاک: اوکلاهاما تولید کننده ی اصلی گاز طبیعی، نفت و محصولات کشاورزی در بین ایالات متحده ی آمریکا است. این ایالت به پایه ی اقتصادی هوانوردی، انرژی، مخابرات و تکنولوژی وابسته است. اوکلاهاما در محل تلاقی سه منطقه بزرگ فرهنگی آمریکا قرار دارد و به طور تاریخی به عنوان مسیری برای عبور گله ی گاوها، مقصدی برای مهاجران جنوبی و یک منطقه ی تحت مالکیت دولت برای آمریکایی های بومی، خدمت کرده است. بیش از ۲۵ زبان رسمی آمریکایی در اوکلاهاما صحبت می شود. اوکلاهاما در طبقه بندی ایالتی، بعد از آلاسکا و کالیفرنیا قرار دارد.

ایالت اوکلاهاما

موقعیت جغرافیایی

اوکلاهاما بزرگ ترین ایالت در بین ایالات متحده ی آمریکا است که مساحتی به وسعت ۶۹,۸۹۹ مایل مربع (۱۸۱,۰۴۰ کیلومتر مربع) با مساحت ۶۸,۵۹۵ مایل مربع (۱۷۷,۶۶۰ کیلومتر مربع) خشکی و ۱,۳۰۴ مایل مربع (۳,۳۸۰ کیلومتر مربع) آب را دارا است. این منطقه تا حدی در دشت های بزرگ نزدیک مرکز جغرافیایی ۴۸ ایالت مجاور قرار دارد. این ایالت از شرق با آرکانزاس و میسوری، در شمال با کانزاس، از شمال غربی با کلورادو، از غرب با  نیومکزیکو  و از جنوب و نزدیک غرب با تگزاس هم مرز است. شهرستان “کیمارون” تنها شهر در کل ایالات متحده است که با چهار ایالت هم مرز است. این شهر با ایالت هایی چون: نیومکزیکو، تگزاس، کلورادو و کانزاس هم مرز است. اوکلاهاما در یک منطقه ی نیمه استوایی مرطوب قرار دارد. این ایالت در منطقه ی گذار بین آب و هوای قاره ای مرطوب در شمال، نیمه خشک و گرمسیری در بخش های مرکزی، جنوبی و شرقی قرار دارد. تعاملات متفاوت آب وهوایی این منطقه باعث به وجود آمدن طوفان های شدید، رعد و برق، تگرگ و باران و گردبادهای شدید می شود که تقریبا در هیچ جای کره ی زمین دیده نشده است.

ریشه یابی

نام اوکلاهاما از واژه ی “Okla Humma” به معنای “مردم قرمز”، می آید. آلن رایت، رئیس سازمان ملل متحد، در طی مذاکرات معاهده ای با دولت فدرال در مورد استفاده از خاک هند که در آن یک دولت تمام عیار هندوستانی کنترل امور هند را در دست داشت، این نام را به آنها پیشنهاد داد.

تاریخچه

شواهد حاکی از آن است که مردم بومی در اوایل عصر یخ بندان از طریق اوکلاهاما سفر کرده اند. اجداد آنان در این ایالت زندگی می کردند. اسپانیایی ها در سال ۱۵۴۱ از این ایالت عبور می کردند اما جستجوگران فرانسوی این منطقه را در دهه ی ۱۷۰۰ مورد حمله قرار دادند. در قرن ۱۸ قبیله ی آپاچی به اوکلاهاما وارد شدند و در منطقه ی شرقی کنونی اوکلاهاما مستقر شدند. این منطقه از سال ۱۸۱۹ تا ۱۸۲۸ جزء قلمرو آرکانزاس بوده است. در طول قرن ۱۹ هزاران بومی آمریکایی از سرزمین های خود بیرون رانده شدند و به این منطقه نقل مکان کردند. در ۱۶ نوامبر ۱۹۰۷، رئیس جمهور تئودور روزولت بیانیه ی ریاست جمهوری را منتشر کرد و اوکلاهاما به عنوان یکی از ۴۶ ایالت از ایالات متحده ی آمریکا ثبت شد.

حقایقی خواندنی درباره اوکلاهاما

– بمب گذاری آلفرد پی، در ساختمان مورا یکی از مرگبارترین اقدامات تروریستی در اوکلاهاما بود.

– اولین پارکینگ جهان در اوکلاهاما در ۱۶ ژوئیه، سال ۱۹۳۵توسط “کارل.سی.مگی” ساخته شد.

– شهر وینیتا “Vinita” یکی از قدیمی ترین شهرهای این ایالت است. وینیتا اولین شهر در این ایالت بود که از وجود برق بهره مند شد.

– در طی یک گردباد در شهر “Ponca” یک مرد به همراه همسرش در خانه ی خود در اثر طوفان بالا برده شدند. دیوارها و سقف از بین رفتند اما کف دست نخورده باقی ماند و بالاخره به سمت پایین لغزید و آن دو را به آرامی روی زمین گذاشت.

– مجسمه ای با نام “امید ها و رویاها” در مرکز شهر “Perry” که توسط یک مجسمه ساز محلی به نام “بیل بنت” ساخته شده است و بر روی یک پایه ی عظیم گرانیتی به عنوان بنای یادبود قرار گرفته است. این مجسمه زوج جوانی را نشان می دهد که وارد مزرهای جدید و بازِ غرب شده اند.

– چاکتاو “Choctaw”  قدیمی ترین شهر ایالت اوکلاهاما است که در سال ۱۸۹۳ ثبت شده است.

– کارخانه ی “Okmulgee” دارای رکورد جهانی برای پخش بیشترین پیراشکی، کلوچه، کیک شکلاتی و بستنی است.

– “Sylvan Goldman” اهل اوکلاهاما، کسی بود که اولین گاری خرید را اختراع کرد.

– لوکیشن فیلم گردباد در اوکلاهاما قرار داشت.

– حدود ۲۰۰۰ فندک و کبریت در موزه ی “Gurhrie” قرار دارد. این موزه ی ملی، به فندک و کبریت اختصاص داده شده است که از چهار منطقه ی کوهستانی : Ouachitas، Arbuckles، wichitas و Kiamichis جمع آوری شده اند.

منبع: Wikipedia/50states

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا