گفتگو

گفتگو با هومن حاجی عبداللهی: تکیه کلام های رحمت پیشنهاد خودم و تنابنده است

هومن حاجی عبداللهی: تکیه کلام های رحمت پیشنهاد خودم و تنابنده است. همچنین جدیدترین مصاحبه حاجی عبداللهی درباره شخصیت رحمت در سریال پایتخت ۶ . هومن حاجی عبداللهی همان مجری، صداپیشه و بازیگر سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی است که این شب‌ها در قالب نقش «رحمت» به خوبی درخشیده است. حاجی عبداللی که صداقت و سادگی‌اش شبیه رحمت و سایر کاراکترهای این سریال است، درباره این نقش و سایر فعالیت‌هایش با «فارس» گفت‌وگو کرد.

تکیه کلام های رحمت
تکیه کلام های رحمت

** شما از جمله بازیگرهایی هستید که کار خود را به طور موازی در بازیگری، اجرا و صداپیشگی پیش بردید. اما اوایل بیشتر به عنوان مجری در مسابقه های مفرح و شاد شبکه پنج اجرا داشتید. اجراهای شما در قالب این برنامه ها آنقدر ارتباط خوبی با مردم برقرار کرده بود که همان زمان شبکه پنج با مسابقه هایش بولد شده بود‌. فکر می کنید پتانسیلی که در یک اجرای مردم پسند باید وجود داشته باشد چیست؟

– من سواد آکادمیک ندارم و در این سالها فقط به صورت تجربی کار کردم و سعی کردم از طریق مطالعه مقداری دانشم را بالا ببرم و مدرک دانشگاهی بابت اجرا یا بازیگری ندارم ولی در این سالها به صورت تجربی کار کردم و مطالعه داشتم و کتاب هایی که به این حوزه مرتبط است را خواندم و از این طریق در این ۲۵ ساله توانستم تجربه هایی کسب کنم. خودم همیشه به عنوان یک مخاطب عام معتقد بودم که سادگی و صمیمیت دو رمز مهمی است که بتوان با آنها با مخاطب ارتباط برقرار کرد. راحت بودن و اینکه اگر بتوانی همانی که خودت هستی را برای مردم لوی دوربین بروز دهی، مردم هم باورت می کنند و یک ارتباط دو طرفه شکل می گیرد. اما اوایل کارم به این دلیل که زیاد پخته نبودم و تجربه نداشتم اگر با تهیه کننده ای کار می کردم که جلوی دوربین راحتم نمی گذاشت، من نیز نمی توانستم آنطور که باید کارم را ارائه دهم و هم اینکه خودم را نشان دهم. رفته رفته تجربیاتم بیشتر شد و آدم ها را برای کار کردن انتخاب کردم و همین باعث شد تعاملی دو طرفه با کارگردان و تهیه کننده کار داشته باشم تا بتوانم آنطور که باید هم خود را نشان دهم و هم مخاطب از من راضی باشد و هم حرف جدیدی در اجرا برای گفتن داشته باشم. این اتفاق افتاد و با مسیر بازیگری که از ابتدا شروع کرده بودم آمدم و در مسیر اجرا افتادم و بعد از اینکه در قالب اجرا جا افتادم، هرازگاهی هم به بازیگری سر می زدم و در خلال برنامه هایم کار بازی هم انجام می دادم.

** با اینکه در اجرا به خوبی درخشیدید اما بعد از مدتی اجرا را کنار گذاشتید. چرا؟ از اجرا اشباع شده بودید؟ و یا اساسا هدفتان اجرا نبود؟

– هم از اجرا اشباع شدم و هم اینکه هدفم اجرا نبود. من قرار نبود مجری باشم و به اینکه صرفا اجرا کنم نیز علاقه زیادی نداشتم. از سال ۷۱ که کارم را با بازیگری از تئاتر شروع کردم و بعد رادیو و تلویزیون که در تلویزیون در مسیر اجرا افتادم. از همان ابتدا هم قصد این را نداشتم که تا آخر اجرا را ادامه دهم. به همین خاطر وقتی دیدم می توانم روی بازیگری به عنوان شغلی حساب کنم که همیشه کار داشته باشم و بتوانم از آن طریق امرار معاش کنم، این مسیر را انتخاب کردم و اجرا را به طور کامل کنار گذاشتم.

** شما یک سبک خاصی در اجرا داشتید و آنهم رو بودن با مخاطب بود. چقدر از این فاکتور انرژی مثبت و بازخورد گرفتید؟

– تقریبا هر چه بازخورد گرفتم از همین موضوع بود. هر آنچه مردم به من لطف داشتند و وقتی مرا می دیدند احساس صمیمیتی داشتند را از این دارم که جلوی دوربین خیلی رو بودم و در حقیقت خودم بودم و با مردم صادق بودم. حتی در شوخی هایم هم ادا در نمی آوردم و ماسک نمی زدم، کلاس نمی گذاشتم و توی قیافه نمی رفتم و در کل سعی می کردم خودم باشم. همانی که در بیرون و خانه و زندگی عادیم هستم.

** همان زمان چرا برنامه ها و مسابقه هایی در ژانرهای مختلف دیگری را تجربه نکردید؟

– قرار نبود تجربه کنم. همان زمان هم در آن مسیر کار می کردم و کار حرفه ای هم انجام می دادم و قرار هم نبود بمانم و بخواهم تا سبک های دیگری از اجرا را تجربه کنم. هدفم چیز دیگری بود و به طور تصادفی در مسیر اجرا قرار گرفتم. بنابراین زمانی که توانستم روی کار اصلی و دلخواهم به ثبات خوبی برسم، تصمیمم را گرفتم.

** اجرا و صداپیشگی و دوبله را در یک مقطع یا چند مقطع جلو بردید. دوبله شخصیت های شاخص و محبوبی مثل شرک، باب اسفنجی، عصر یخبندان و .‌.. ، وقتی می خواهید صدای شخصیتی را بگویید اصولا اولین گزینه ای که برایتان اولویت دارد کدام است؟

– در ابتدا مدیر دوبلاژ تشخیص می دهد که کدام شخصیت به صدای من می خورد و یا اگر انیمیشن باشد، این را تشخیص می دهد که کدام شخصیت به کدام تیپ صدایی من می خورد و او انتخاب می کند. در ادامه وقتی برای کار رفتم خودم ویژگی های ریز شخصیت را درمی‌آورم و اینکه چه اتفاقی باید بیفتد که وقتی دارم آن شخصیت را به زبان فارسی در می آورم، آن شخصیت باور پذیر را باورپذیرتر کنم از مهمترین‌ها است.

** فکر می‌کنید دلیل محبوبیت این کاراکترهای شاخصی که از آنها نام برده شد، به دلیل نوع شخصیت پردازی شما است یا اینکه از همان ابتدا همین قدر جذاب ساخته شده بود؟

– این انیمیشن ها از همان ابتدا جذاب ساخته شدند به هر حال کمپانی های بزرگ دنیا شخصیت هایی را در انیمیشن هایی طراحی می کنند و قطعا برای هر کدامشان مدت زمان زیادی فکر کردند و سالها روی شخصیت ها فکر می کنند تا خلقش کنند. اما اینکه ما هم با تیپ و صدای خاص و گویش های متفاوت و لحن کلام مختلف و تکه کلام های مختلفی که در کار اضافه می کنیم آنها را بامزه تر و باورپذیرتر برای مخاطب ایرانی می کنیم نیز بی تاثیر نیست.

** هر چقدر کارنامه شما را مرور کنیم باز یکی از برجسته ترین آنها عروسک پنگول است. دلتان برای پنگول تنگ نشده؟ دوست ندارید در قالب یک برنامه تلویزیونی دوباره ادامه اش دهید؟ چرا که هنوز هم مخاطبانش را دارد.

– به هرحال پنگول هم شخصیت عروسکی بود که ۸ سال به صورت زنده روی آنتن بود که بچه ها خیلی دوستش داشتند. دلم برای پنگول تنگ نشده و هر زمان که لازم باشد و صلاح باشد برمی گردد و کار می کنیم. اگر هم نه که در قالب یک خاطره برای بچه های آن زمان باقی می ماند که کودکی شان را با پنگول گذراندند‌. در حال حاضر هم فرصت ندارم که به پنگول برسم و پیشنهادهای دیگری دارم و فکر می کنم اگر هنوز مخاطبانش را دارد به خاطر این است که خارج از عرف همه عروسک ها بدعت جدیدی گذاشت و دقیقا برمبنای ادب از که آموختی از بی ادبان پیش رفت. ما برعکس، یک بچه خوب و مهربون و با ادب را نشان ندادیم و برای اینکه از این طریق بتوانیم پیام های رفتاری و اخلاقی مان را به کودک منتقل کنیم برعکس عمل کردیم و به او گفتیم اگر مثل پنگول باشی خوب نیست و باید طور دیگری رفتار کنید.

** با اینکه پتانسیلی برای صداپیشگی عروسک های دیگری هم داشتید اما فقط پنگول را انتخاب کردید. پیشنهادهای عروسکی به خوبی پنگول نبود یا خودتان تصمیمی برای حضور در عرصه صداپیشگی نداشتید؟

– تصمیمی برای صداپیشگی نداشتم وگرنه پیشنهادهای بسیاری برایش بود.

** چند سالی است که شما در مجموعه تلویزیونی پایتخت حضور دارید. اوایل با نقش کوتاهی شروع کردید اما نقشتان در فصل های بعدی بیشتر شد. همان ابتدا فکر می کردید که یک روز رحمت پایتخت تا این اندازه محبوب مردم شود؟

– نه خودم هیچ وقت فکر نمی کردم رحمت پایتخت تا این اندازه محبوب مردم شود قرار هم نبود که این اتفاق بیفتد. بعد از پایتخت ۱ قرار نبود پایتخت دیگری ساخته شود . بعد از آن تصمیم گرفتند پایتخت ۲ را بسازند و برای یک قسمت انتخاب شدم. قرار نبود پایتخت ۳ ساخته شود اما ساختند و محسن تنابنده به دلیل اینکه مردم رحمت را در همان یک قسمت فصل قبل دوست داشتند، در فصل سه آورد و ۸ قسمت حضور داشت. فصل چهار هم قرار نبود ساخته شود که بعد از ۳ تصمیمش گرفته شد و همینطور فصل ۵ که دو سال در حال مذاکره بودند.

تکیه کلام های رحمت
تکیه کلام های رحمت

** شما اصالتا شمالی هستید؟ و برای بیان لهجه با مشکلی مواجه نبودید؟

– هیچ کدام از بازیگران پایتخت شمالی نیستند و من هم اصالتا شمالی نیستم و تهرانی هستم. در تئاتر و نمایش های رادیویی لهجه ها را کار می کردم و برهمین اساس به چند لهجه مسلط هستم.

** قطعا یک بازیگر صداپیشه و مجری به خوبی می تواند بداهه پردازی کند. شما چقدر در پایتخت از گزینه بداهه پردازی استفاده می‌کنید؟ و چقدر از بداهه ها جواب مثبت می‌گیرید؟

– ما تمام اوقات عین متن جلو می رویم و شاید در طول کار ۱۰ الی ۲۰ درصد از بداهه استفاده کنیم. بداهه ها نیز حتما با هماهنگی محسن تنابنده انجام می شود و ما پیشنهاد می دهیم اگر قبول کند استفاده می کنیم و اگر هم قبول نکند استفاده نمی کنیم چرا که صددرصد به او اطمینان داریم و می دانیم که از بیرون نگاه می کند و به کار اشراف دارد و در خروجی سریال این را دیدیم. این اعتماد در هر شش فصل پایتخت بوده و ما وقتی جلو می رویم به محسن اعتماد کامل داریم.

** شخصیت رحمت ما به ازای بیرونی داشته؟ یا شما از روی الگویی او را شخصیت پردازی کردید؟ یا اینکه در فیلم نامه آنقدر کامل بود که نیازی به این کار نبود؟

– همه شخصیت های پایتخت ما به ازای بیرونی دارند و در بطن اجتماع هستند و همه شان شخصیت دارند و در چند بعد زندگی می کنند.

** تکه کلام‌ها و شوخی‌هایی که جزو کاراکتر رحمت است برای خودتان است یا پیشنهاد کارگردان و یا در متن ها است؟

– تکه کلام هایم هم پیشنهاد خودم بوده هم پیشنهاد تنابنده و هم در متن بوده است. همچنین فیلم نامه بسیار خوب به نگارش درآمده بود و خودم هم توانستم تکه کلام هایی برای رحمت پیدا کنم.

** شخصیت رحمت در ابتدای حضورش در پایتخت خروس باز بود و رفته رفته کار خود را توسعه داد و آرایشگر شد. طبق این روال در آینده هم باز شاهد تغییر پله به پله در رشد و ترقی او خواهیم بود؟

-معلوم نیست و بستگی به نظر تنابنده دارد و اینکه چه داستانی و چه عاقبتی را برای رحمت در نظر گرفته است. در متن فیلم نامه و ذهنش که قصه ها را می پروراند و آن موقع باید ببینیم چه خواهد شد.

** برخی بازیگران پایتخت بعد از حضور در این سریال فعالیت‌های دیگرشان را کمتر کردند. البته برخی از همکاران شما معتقدند سالی یکبار بازی کردن در پایتخت که سریالی به این موفقی است ما را راضی می کند. این ماجرا در مورد شما هم صادق است؟

– نه اینطور نیست برخی همکاران من به دلیل نوع زندگی شخصی‌شان بیشتر از این نمی‌توانند کار کنند‌. به خصوص همکاران خانم که مسئولیت یک زندگی را دارند و مادر هستند اما همه ما در کارهای دیگری کار می‌کنیم و سالی چند سریال و فیلم بازی می‌کنیم.

** در شرایط شیوع ویروس کرونا شما با چه شرایطی در پشت صحنه کار می‌کنید؟ اصول بهداشتی و ایمنی رعایت می‌شود؟

-ما با حفظ اصول بهداشتی و رعایت نکات ایمنی بسیار بالا کار می‌کردیم. هیچ کدام از عوامل نه با هم دست می‌دادند و نه به هم نزدیک می‌شدند و هر فردی ضدعفونی کننده و ماسک و دستکش داشت.

** پایتخت تا هر زمانی که ادامه داشته باشد شما هم رحمت خواهید بود؟

– انشاله.

** از سایر فعالیت‌هایتان چه خبر؟ پیشنهاد جدیدی در حوزه‌های مختلف بازی اجرا و یا دوبله و صداپیشگی نداشتید؟

– هیچ پیشنهاد خاصی ندارم و بعد از پایتخت مدتی می‌خواهم استراحت کنم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا