چهره هاسلبریتی خارجی

واکین فینیکس بهترین بازیگر نقش اول مرد اسکار ۲۰۲۰ کیست؟

واکین فینیکس یکی از بازیگران آمریکایی است که تا به حال جوایز سینمایی زیادی را به خود اختصاص داده است. به تازگی واکین فینیکس در مراسم بفتا ۲۰۲۰ شرکت کرده است و توانست عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد بفتا ۲۰۲۰ را برای بازی در فیلم جوکر به خود اختصاص دهد. همچنین مراسم اسکار که از ساعاتی پیش با بخش فرش قرمز آغاز شده بود به مرحله اعلام برندگان رسید و بهترین بازیگر نقش اول مرد به واکین فینیکس برای فیلم «جوکر» رسید.

واکین فینیکس
واکین فینیکس

بهترین بازیگر نقش اول مرد بفتا ۲۰۲۰ و اسکار ۲۰۲۰

واکین رافائل فینیکس (به انگلیسی: Joaquin Rafael Phoenix، زادهٔ ۲۸ نوامبر ۱۹۷۴)، بازیگر و تهیه کنندهٔ آمریکایی است. او برنده جوایزی از جمله جایزه گرمی، یک جایزه گلدن گلوب و نامزد سه جایزه اسکار است.

واکین برای نخستین بار به همراه برادرش ریور فینیکس و خواهرش رین فینیکس در تلویزیون شروع به کار کرد. او اولین نقشش را در فیلم کمپ فضایی بازی کرد. در آن زمان او را به اسم لیف فینیکس (اسمی که خودش انتخاب کرده بود) می‌شناختند. فینیکس با دو فیلم به خاطرش مردن (۱۹۹۵) در کنار نیکول کیدمن و قلم پرها (۲۰۰۰) نظر منتقدان را جلب کرد. اما موفقیت اولیه او در نقش کومودوس در فیلم گلادیاتور (۲۰۰۰) به کارگردانی ریدلی اسکات که در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شده بود، رقم خورد که اولین کاندیدای اسکار او برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دربرداشت. او بعدها برای نقش جان کش در فیلم بیوگرافی سر به راه باش (۲۰۰۵) و نقش سرباز کهنه‌کار در فیلم درام استاد (۲۰۱۲) (که جام ولپی بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد) توانست کاندید اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شود. از دیگر فیلم‌های موفق او می‌توان به فیلم ترسناک نشانه‌ها (۲۰۰۲) و روستا (۲۰۰۴)، فیلم درام تاریخی هتل رواندا (۲۰۰۴)، فیلم عاشقانه او (۲۰۱۳) و فیلم جنایی کمدی خباثت ذاتی (۲۰۱۴) اشاره کرد. او برای بازی در نقش یک قاتل در فیلم تو هرگز واقعاً اینجا نبودی در سال ۲۰۱۷، جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۱۹، نقش کاراکتر جوکر در فیلم جوکر را بازی کرد که با استقبال منتقدان همراه بود و باعث شد از اصلی‌ترین مدعیان جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد امسال شود. او برای بازی در این نقش، برنده گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد شده‌است.

فینیکس علاوه بر تهیه کنندگی فیلم و برنامه‌های تلویزیونی، کارگردان موزیک ویدیو نیز هست. او برای ضبط موسیقی متن فیلم سر به راه باش برنده جایزه گرمی برای بهترین موسیقی متن تلفیقی برای رسانه‌های ویژوال شد. او یک فعال اجتماعی است که به سازمان‌های بشردوستانه و خیریه‌های متعدد کمک مالی می‌کند. واکین یکی از اصلی‌ترین مدیران مؤسسه‌ای است که برای کودکان شهر سووتو در آفریقای جنوبی روزانه وعده‌های غذایی تهیه می‌کنند. او همچنین از طرفداران حمایت از حقوق حیوانات است و یک گیاه‌خوار است.

زندگی خصوصی واکین فینیکس بهترین بازیگر نقش اول مرد اسکار ۲۰۲۰

در سال ۲۰۰۵، فینیکس برای معالجه اعتیاد به الکل، سراغ مراکز توانبخشی رفت.

فینیکس در زمینه اعتقاداتش گفته: «پدر و مادرم به خداوند اعتقاد دارند. من یهودی هستم. مادرمم هم یهودی هست ولی به عیسی اعتقاد دارد. او رابطه‌ای بین خودش و عیسی می‌بیند ولی (پدر و مادرم) هیچوقت خیلی مذهبی نبودند. من یادم نمیاد آخرین بار کی کلیسا رفتم ولی شاید یکی دوبار رفته باشم.»

واکین از سال ۲۰۰۶ در هالیوود هیلز زندگی می‌کند. در ۲۶ ژانویه ۲۰۰۶، در حین رانندگی به سمت دره کنیون در هالیوود، لس آنجلس، از مسیر منحرف می‌شود و ماشینش ضربه می‌بیند. در گزارش تصادف فقط خرابی ترمز آمده‌است. فینیکس گفته: «زمانی که در ماشین حضور داشتم و گیج بودم، شخصی که نمی‌توانستم به خوبی ببینم، به شیشه ماشینم ضربه زد و گفت فقط آروم باش؛ و من در جواب گفتم، من آرومم و حالم خوبه و او پاسخ داد که نه خوب نیستی و با جلوگیری از روشن کردن سیگارم، زمانی که بنزین از باک ماشین چکه می‌کرد، جانم را نجات داد. من بعدها فهمیدم که آن شخص ورنر هرتسوک (کارگردان آلمانی) است.» زمانی که ورنر، فینیکس را از شیشه عقب ماشین به سمت بیرون می‌کشید، مردم حاضر در صحنه به آمبولانس زنگ زدند. وقتی فینیکس برای قدردانی به سمت هرتسوک می‌رفت، او با فرومایگی قهرمانانه به سمت خانه‌اش در آن نزدیکی برگشت.

فینیکس در اواخر سال ۲۰۰۸ به‌طور غیرمنتظره ای، اعلام کرد که می‌خواهد از بازیگری کناره‌گیری کند و به دنبال حرفه رپری برود و فیلم دو عاشق، آخرین فیلم او است. در ۱۱ فوریه ۲۰۰۹، فینیکس در برنامه آخر وقت با دیوید لترمن حاضر شد تا برای فیلم دو عاشق، تبلیغ کند. او در جواب به سوالات دیوید لترمن دربارهٔ ادامه بازیگریش به نظر می‌رسید بی برنامه باشد و اکثراً پاسخی نداشت. واکین دوباره در تاریخ ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۰ به برنامه لترمن دعوت شد و گفت بازنشستگی اش برای فیلم‌بردای فیلم مستندنما من هنوز اینجا هستم در کنار کیسی افلک فعلاً به تعویق افتاده‌است.

در اکتبر ۲۰۱۲، فینیکس جایزه اسکار را «مزخرف» خطاب کرد. اما بعداً در مصاحبه اش عذرخواهی کرد و اظهار کرد که اسکار شرایط مهمی را برای بسیاری از فیلمسازان شایسته فراهم می‌کند. او در سال ۲۰۱۵ در برنامه زنده جیمی کیمل این اتفاق را شرح داد و گفت که بابت این حقیقت که کار فیلمسازی مشارکتی است و فقط از بازی من تمجید می‌شود، خیلی راحت نیست.

واکین فینیکس بازیگر آمریکایی
واکین فینیکس بازیگر آمریکایی

فعالیت‌های اجتماعی واکین فینیکس بهترین بازیگر نقش اول مرد اسکار ۲۰۲۰

فینیکس با کمک مالی به خیریه‌ها و سازمان‌های بشردوستانه مثل سازمان عفو بین‌الملل به مدت زیادی به عنوان فعال اجتماعی شناخته می‌شود. او یکی از مدیران اصلی سازمان تهیه غذا برای کودکان آفریقای جنوبی است که هر روز وعده‌های غذایی این کودکان را تهیه می‌کند و به شهر سووتو در آفریقای جنوبی می‌فرستد.

فعالیت‌های واکین فینیکس در راستای حمایت از حقوق حیوانات

مردم، فعالیت‌های فینیکس را بیشتر در حمایت از حقوق حیوانات می‌بینند و او برای گیاه‌خواری‌اش معروف است. فینیکس با بسیاری از سازمان‌های حمایت کننده حقوق حیوانات برای آگاه‌سازی مردم از سوء استفاده از آنها و تشویق مردم به وگانیسم همکاری داشته‌است. فینیکس یکی از اعضاء مهم در سازمان بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر جانوران و سازمان پتا است و برای هردو آنها مبارزه می‌کند. او هیچ لباسی که از پوست حیوانات ساخته شده‌است، به تن نمی‌کند و در فیلم‌هایش از عوامل مسئول خواهش می‌کند که لباسی که از مواد مصنوعی ساخته شده‌است را در اختیار او قرار بدهند.

او در مستندهایی مثل ساکنان زمین که دربارهٔ وابستگی کامل بشر به حیوانات است به عنوان راوی حضور داشته‌است. داوران جشنواره بین‌المللی فیلم سن دیگو، به فینیکس، بابت همکاری او در این مستند، جایزه بشردوستانه را اهدا کردند. او در دومین مستندش، وحدت (به عنوان راوی) در کنار بازیگران دیگر از جمله جسیکا چستین و کمدین مشهور الن دی‌جنرس که هردو گیاه‌خوار هستند، حاضر شد.

او یکی از اصلی‌ترین تهیه‌کنندگان مستند سلامتی چیست؟ بود که در ۱۶ جون سال ۲۰۱۷ در شبکه نتفلیکس به نمایش درآمد. برنامه دربارهٔ هزینه تریلیون دلاری دولت و شرکت‌های بزرگ است که مردم را بیمار نگه دارند. در سال ۲۰۱۹ سازمان پتا، فینیکس را «مرد سال» لقب داد و دلیل آن را اینطور بیان کرد: «واکین فینیکس هرگز فرصتی را برای کمک به حیوانات از دست نداده‌است و او بهترین مثال برای یک فرد گیاه خوار است.»

پیج اینستاگرام واکین فینیکس

Joaquin Phoenix (@joaquinphoenixactor) • Instagram

https://www.instagram.com/joaquinphoenixactor/?hl=en

زندگی خصوصی  واکین فینیکس

 

واکین درمورد اعتقادات مذهبی‌اش می‌گوید: «خانواده من به خداوند معتقد هستند.  من یهودی هستم؛ مادر یهودی است اما او به عیسی مسیح ایمان دارد و با او ارتباط برقرار کرده است اما هیچ گاه خانواده مذهبی نبوده‌ایم به یاد ندارم زیاد به کلیسا رفته باشم.»

او به خاطر اضطرابش در حین اجرا و بازیگری و هنگام دریافت جایزه معروف است. او هنوز هم بعد از این همه سال فعالیت در سینا، هنگام حضور سر صحنه دچار اضطراب می‌شود و عرق می‌کند و معتقد است این اضطراب را دوست دارد.

فینیکس با همبازی‌اش لیو تایلر در فیلم « Inventing the Abbotts» وارد رابطه شد و از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸ با او رابطه داشت. در سال ۲۰۰۱ با یک مدل از آفریقای جنوبی به نام  توپاز گرین وارد رابطه شد که این رابطه تا سال ۲۰۰۵ ادامه داشت.  از سال ۲۰۱۶ با بازیگر آمریکایی پاتریکا رونی مارا وارد رابطه تازه‌ای شد و در جولای سال ۲۰۱۹ اعلام شد که آنها نامزد کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا