اخبار داغ

وضعیت بارش های سال ۹۷ چگونه بود؟ آیا سال ۹۸ دچار کم آبی می شویم؟

مجله اینترنتی کولاک: با وجود کم بارشی نسبی در زمستان امسال اما وقوع بارش های خوب در پاییز و انتظار بارش در ماه ها آینده، باعث شده تا کارشناسان به جبران کم آبی در سال جدید امیدوار باشند.

حجم بارش‌های ایران در سال آبی جاری، با بارش‌های اخیر از مرز ۲۰۰ میلیارد مترمکعب گذشت. با ثبت این میزان بارش، بارش‌های ایران در ۱۱۷ روز نخست سال آبی جاری (از اول مهر تا ۲۷ دی‌ماه) به ۱۲۳.۶ میلیمتر رسید.

بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزشهای جوی از اول مهر تا ۲۷ دی سال آبی ۹۸-۹۷ (۱۱۷ روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر ۱۲۳.۶ میلیمتر است.

این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت( ۹۳.۹ میلیمتر) ۳۱.۶ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته( ۳۶.۷ میلیمتر) ۲۳۶.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین حجم بارش‌های کشور از اول مهر تا ۲۷ دی به ۲۰۳ میلیارد و ۶۹۶ میلیون مترمکعب رسید. از مجموع ۱۲۳.۶ میلی‌متر بارش ثبت‌شده در ۱۱۷ روز ابتدایی سال آبی جاری، ۳۱.۵ میلی‌متر بارش در ۲۷ روز ابتدایی زمستان به‌ثبت رسیده است.

 

در همین خصوص حسین اردکانی استاد هواشناسی و از بنیان‌گذاران سازمان هواشناسی کشور،  در خصوص پیش بینی از وضعیت بارش ها گفته است:

«از۲۰ ژانویه تا اواخر فوریه یعنی اواخر دی‌ماه تا حدود ۱۰ اسفند سه موج فعال سطوح میانی جو که با توسعه شدید واچرخند سرد مهاجر اسکاندیناوی و دیگری با توسعه واچرخند مهاجر اروپایی و سومی با توسعه شدید واچرخند سیبری به‌طرف شمال ایران و ریزش هوای سرد در منطقه و توسعه یک جو شدید بارو کلینیک درروی مدیترانه و وجود منطقه چرخندزایی در این منطقه آن شاهد این بی‌هنجاری شدید پاییز و اوایل زمستان را جبران خواهد کرد.

در این زمان است که واچرخند جنب‌حاره‌ای متفاوتی خواهد داشت، شکسته شده محور آن کامل به‌جای خود نقل‌مکان خواهد کرد که دیگر اثری از ENSO را نخواهیم دید، بقیه این کمبود در فصل بهار هواشناسی یعنی مارس، آوریل و می(اسفند، فروردین، اردیبهشت تا اواسط خرداد) جبران خواهد شد تا طبیعت ازنظر این دو پارامتر در منطقه به حالت میزان و تعادل خودش برسد، و به امید خداوند متعال این قهر طبیعت توسط رحمت الهی جبران خواهد شد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا