اخبار داغاقتصادی

پشت پرده طرح جنجالی محدودیت گوشی های بالای ۳۰۰ یورویی و لغو آن!

چرا طرح واردات موبایل بالاتر از ۳۰۰ یورو لغو شد؟ پشت پرده طرح جنجالی محدودیت گوشی های بالای ۳۰۰ یورویی و لغو آن به همراه اطلاعات تکمیلی در این مطلب. وزارت صنعت و معدن و تجارت ایران (صمت) از منتفی شدن طرح جنجالی ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو به ایران خبر داده ‌است.

محدودیت گوشی های بالای ۳۰۰ یورویی
محدودیت گوشی های بالای ۳۰۰ یورویی

در اطلاعیه‌ای که این وزارتخانه امروز سه‌شنبه (۱۷ تیر ماه) منتشر کرده گفته شده که “بر اساس مذاکرات صورت گرفته میان بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مقرر گردید تا هیچگونه تغییری در رویه واردات گوشی تلفن همراه اعم از تجاری و همراه مسافر ایجاد نشود.

بر این اساس، تمامی واردکنندگان می‌توانند بر اساس مقررات و دستورالعمل‌های ابلاغی به گمرکات سراسر کشور، نسبت به واردات گوشی تلفن همراه اقدام نمایند.” در پی خبر این ممنوعیت برای واردات گوشی‌های هوشمند به ارزش بالای ۳۰۰ یورو، گزارش‌ها از بازار موبایل در ایران حکایت از افزایش چند میلیونی قیمتها داشت.

بعضی از محصولات آیفون که تا پیش از اعلام ممنوعیت واردات ۳۵ میلیون تومان قیمت داشت به بالای ۴۵ میلیون تومان هم رسید. وضعیت مشابهی درباره سایر برندهای مطرح جهانی نظیر سامسونگ دیده می‌شود که با افزایش چند میلیون تومانی روبرو شده‌اند.

انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت و لوازم جانبی اتاق بازرگانی ایران دیروز اطلاعیه‌ای منتشر کرد که خبر از منع واردات گوشی هوشمند با قیمت بیش از ۳۰۰یورو می‌داد.

از انتهای اسفندماه، شاهد کمبود گوشی هوشمند در بازار ایران و واردات محدود آن به‌سبب شیوع ویروس کرونا در سطح دنیا بودیم. البته محدودیت‌های ورود کالای IT در ایران تنها به‌علت شیوع کرونا نبود و روال دریافت ارز برای این دسته کالا نیز با محدودیت‌های شدیدی رو‌به‌رو شده است.

مدیر روابط عمومی مدیاپردازش می‌گوید که از ابتدای سال جدید، واردات تجاری این کالا با قیمت بالای ۳۰۰یورو انجام نشده است. این جمله بدان معنا است که دیگر گوشی اپل وارد بازار کشور نخواهد شد. البته در اطلاعیه‌ی انجمن واردکنندگان موبایل گفته شده که جلوی واردات مسافری این کالا نیز گرفته شده است.

حالا این سوال پیش می آید در روزهای شیوع کرونا که مسافرت خارج از کشور کمتر اتفاق می افتد و وارداتی هم انجام نمی شود، اتخاذ این تصمیم و لغو آن چه علتی داشته است؟ آیا پای سود برخی از دارندگان رانت گوشی های موبایل در میان بوده است؟!

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام أواسط ابان از ترکیه گوشی سونی مستعمل اوردم بدلیل افلاین بودن در گمرک بازرگان نه خروج و نه ورودمان در سامانه براى ثبت ان وجود داشت !
    به حدی دوندگى از اداره صمت به اداره دیگرشان در گیلان کردم که از ثبت ان پشیمان و از خیرش گذشتم
    گاه گدارى با اینترنت ان بعنوان نت بوک استفاده میکنم .
    مرسی از قاچاقچیان گوشی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا