گوناگون

چهارشنبه سوری سال ۹۷ چه روزی است؟

مجله اینترنتی کولاک: در آخرین چهارشنبه سال یادت باشد که وقتی از روی آتش گام برمی داری همانجا غم هایت را بسوزانی تا با دلی آکنده از غم به استقبال بهار بروی…

چهارشنبه سوری نام یکی از بزرگترین جشن های ایرانیان باستان  تاکنون است. این جشن باستانی در آخرین شب چهارشنبه اسفند ماه هر سال برگزار می شود.

چهارشنبه سوری سال ۹۷ روز سه شنبه ۲۸ اسفند است.

 

چهارشنبه سوری

تقویم کنونی ما اگر بر اساس اولویت های سنتی و فرهنگی تدوین شده بود حالا باید یک مناسبت قدیمی همچون چهارشنبه سوری مثل تاج پادشاهی بر بلندای آن می درخشید.
اما متاسفانه در فرهنگ ما بسیاری از مناسبت ها و اعیاد قدیمی و اصیل ایرانی در گذر زمان مشمول تغییرات و تحولات منفی و عامدانه ای شده است که باعث شده شاکله اصلی آن در روزگار امروز ما رنگ پریده و تحریف شده به نظر برسد!
مثلا همین چهارشنبه سوری که در آیین کهن ما یک سنت زیبا برای زدودن غم از دل و بهانه ای برای جمع شدن خانواده ها در کنار هم بوده چند سالی است که در اثر تداخل با برخی رفتارهای ناهنجار و آزاردهنده، هویت واقعی خود را از دست داده و با صدای ترقه و انفجارهای مهیب و مردم آزاری میکس شده است!
در همین حال برخی افراد فرصت طلب که به صورت ریشه ای با آیین کهن و اصیل ایرانی مشکل دارند و در صدد تخریب سنت های قدیمی در ذهن مردم هستند چنین رفتارهای ناپسندی را بهانه و دستاویز قرار می دهند و با نفی چهارشنبه سوری تلاش می کنند تا یکی از آیین ها و سنت های اصیل ایرانی را در فرهنگ ما مخدوش و مسئله دار نشان دهند. کما اینکه به دفعات دیده ایم که تعدادی از تئوریسین های طیف اصولگرا که میانه خوبی با فرهنگ اصیل ایرانی ندارند در سخنرانی هایشان تا جایی که توانسته اند علیه چهارشنبه سوری گفته اند و با سم پاشی و شستشوی مغزی کوشیده اند تا ذهن “دهن بین” افکار عمومی را نسبت به این آیین زیبا تیره و تار کنند!
اما نکته ای که در سال های اخیر به طور ملموسی مشخص بوده است فراگیر شدن برپایی جشن چهارشنبه سوری در بین خانواده هاست. به طوری که حتی خانواده های قشر متوسط و ضعیف جامعه که قبلا دل و حوصله ای برای شعله ور کردن آتش و پریدن از روی آن نداشتند چند سالی است که از سر لجبازی با مخالفان چهارشنبه سوری نسبت به برپایی این جشن بزرگ لحظه ای تردید نمی کنند و در برترین شرایط اقتصادی و مالی هم با کوهی از غصه ها و دغدغه ها از روی آتش می پرند و صورتشان را علاوه بر سیلی به کمک گرمای آتش سرخ می کنند!
اما با تمام این وجود چهارشنبه سوری هنوز هم در آیین سنتی ما ایرانیان جایگاه ویژه خود را دارد و هنوز هستند کسانی که مثل انسانهای شریف چند هزار سال پیش در کنجی آرام و خلوت آتشی شعله ور می کنند و بی آنکه ترقه ای بترکانند یا سر و صدایی آزار دهنده ایجاد کنند از روی آتش می پرند و مثل اجدادشان فقط شعر می سرایند و غم ها را می سوزانند تا باز هم یک شعر قدیمی در فضای تاریک شب چهارشنبه سوری فرمانروای مطلق سکوت شب های ایرانیان باشد…زردی من از تو،سرخی تو از من…

۵ دیدگاه

  1. نورافشانی امروزه در بیشتر فرهنگها هست ، و تلاش برای تغییر فرهنگ چند هزارساله ایران همیشه ناموفق بوده است، کسانی که چنین اندیشه ای دارند بدانند که از خلفای بنی امیه و بنی عباس قدرتمند تر نیستند، هرچند با ترقه بازی های خطرناک در مکانهای مسکونی مخالفم ولی باید فضای مناسبی برای جوانها تدارک دیده شود تا به بازی و شادی بپردازند وگرنه هرسال بر میزان خشونت این مراسم افزوده شده و شکل جنگ داخلی و درگیری با نیروهای امنیتی را به خود خواهد گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا