سلامت

چه عاملی باعث می شود فرزندان متولد شده از ضریب هوشی کمی برخوردار باشند؟

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: کودکان متولد شده از مادران چاق در آینده به بیماری‌های گوناگون مبتلا شده و ضریب هوشی کمی خواهند داشت. نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره افت ضریب هوشی فرزندان متولد شده از مادران چاق گفت: طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده بین ۱۷۸۳ مادر و کودک ۵ ساله در سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ مشخص شد که BMI تا ۲۵ طبیعی، از ۲۵ به بالا اضافه وزن و از ۳۰ به بالا نشانگر چاقی در افراد است.

ضریب هوشی

او افزود: اگر هر بار به BMI یک عدد اضافه شود باعث اختلال چهار دهم درصدی در میزان ضریب هوشی کودکان خواهد شد. پسران متولد شده از مادران چاق دچار اختلالات مهارتی خواهند شد

جوزدانی تصریح کرد: در مطالعات علمی گوناگون مهارت های هوشی و حرکتی فرزندان پسر متولد شده از مادران چاق تا ۵ نمره نسبت به مادرانی که در طول زمان بارداری خود وزن طبیعی داشتند کاهش پیدا کرده است که این تغییر شامل جنسیت دختر نمی شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: متخصصان تغذیه و رژیم درمانی توصیه زیادی به کاهش وزن بانوان با مشورت پزشکخود قبل از زمان بارداری دارند؛ چرا که بارداری با وزن بالا در افراد باعثتولد زودهنگام نوزادان، توقف رشد داخل رحم نوزاد، دیابت و اختلال در سلامت جسمی- روانی نوزادان خواهد شد.

ضریب هوشی

ضریب هوشی کودکان

جوزدانی ادامه داد: تمام بانوان باید یک سال قبل از زمان بارداری با برنامه ریزی های پزشکی از سلامتی کامل خود اطمینان حاصل کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: حداکثر اضافه وزن مادران باردار باید در سه ما آخر حاصل شود و حتما به یاد داشته باشید که تغذیه مناسب، کاهش وزن و کنترل وزن در دوران بارداری تحت نظرپزشک متخصص امری لازم و ضروری است.

جوزدانی درباره وزن نوزادان متولد شده از مادران چاق بیان کرد: نوزادان متولد شده از مادران چاق با وزن ایده آل و نرمال بین وزن ۲ تا ۳کیلوگرم به دنیا می آیند. اما تبعیت از الگوی غذایی نامناسب درخانواده باعث چاقی و اضافه وزن بیش از حد در سنین بالاتر کودک خواهد شد.

جوزدانی اظهار کرد: طبق مطالعات علمی انجام شده ۸۰ درصد کودکان متولد شده از مادران چاق به علت الگوی نامناسب غذایی، مصرف خوراکی های پرکالری و چرب دچار اضافه وزن، سوء تغذیه، دیابت زود هنگام، فشار خون بالا، بیماری های استخوانی، افزایش افسردگی و بیماری های دیگر خواهند شد.

جوزدانی در پایان گفت: متاسفانه بسیاری از والدین چاقی کودکانخود را نشانگر بزرگ شدن و قوی شدن می دانند در حالی که چاقی ولاغری بیش از حد در سنین کودکی و نوجوانی تنها نشانگر بیماری سوء تغذیه در این افراد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا