سلامت

کدام مواد غذایی برای دفع سنگ مثانه مفید است؟

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره علت بروز سنگ مثانه اظهار کرد: سنگ مثانه  با وجود مایع ادرار، املاح مختلف و مواد اسیدی  زمانی که از حالت تعادل خارج شود می تواند خطرساز باشد. در این بین ادرار حاوی مواد کریستال بیشتری مانند کریستال‌های کلسیم و اگزالات خواهد بود. بنابراین اسید اوریک و مایع موجود در ادرار نمی‌توانند این کریستال‌ها را رقیق کنند و از بین ببرند.

وی بیان کرد: سنگ مثانه از نمک‌ های اسیدی ساخته می شود و موجب بروز درد در ناحیه کمر و پهلو خواهد شد. با تشکیل سنگ مثانه، ادرار غلیظ و امکان کریستال شدن و چسبندگی مواد معدنی فراهم می شود. حرکت و عبور سنگ کلیه با درد همراه خواهد بود و به طور معمول درد از ناحیه پهلو یا کمر آغاز می‌شود و به سمت تحتانی شکم و لگن پیش می‌رود.

عظمایی تاکید کرد: نشانه های سنگ مثانه عبارت اند از درد هنگام دفع ادرار، ادرار صورتی، قرمز یا قهوهای، تهوع و استفراغ است.  اگر سنگ مثانه با عفونت همراه باشد موجب  تب و لرز خواهد شد.

وی تصریح کرد: افراد  باید پس از دفع سنگ از ترکیب گیاهانی مانند خاک شیر، گل‌ختمی و دم اسب (علف هفت‌بند) استفاده کنند تا زخم مثانه ترمیم شود که دوباره بر اثر زخم سنگ‌سازی نکند؛ افراد این گیاهان را باید روزانه چهار تا پنج لیوان با معده خالی (نیم ساعت قبل از غذا یا ۲ ساعت پس از غذا) و همراه با عسل میل کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: گیاه دُم اسب (علف هفت‌بند) به علت داشتن سیلیس و طلا می‌تواند زخم‌های کلیه را ترمیم کند؛ همچنین افراد برای از بین بردن رسوبات مثانه و همچنین سنگ مثانه باید روزانه یک لیوان از ترکیب عرق خارشتر، خارخاسک و کرفس را صبح ناشتا و عصر با معده خالی استفاده کنند.

وی بیان کرد: افراد باید  از مواد غذایی که موجب تشکیل سنگ مثانه  می‌شوند، پرهیز کنند؛ همچنین نوشیدن روزانه شش تا هشت لیوان آب برای این اشخاص ضروری است؛ مبتلایان به سنگ مثانه  باید در مصرف لبنیات اعتدال را رعایت کرده و هنگام مصرف آن‌ها از  سیاهدانه، زیره، شِوید، گل سرخ و آویشن استفاده کنند.

عظمایی تاکید کرد: مصرف آب ترب سیاه تاثیر بسزایی در دفع سنگ مثانه دارد، همچنین استفاده از ترکیب سیاهدانه با عسل در مبتلایان ضروری است، افراد دچار سنگ کلیه باید ترکیب دَم‌کرده یا عرق خارشتر، خارخاسک، کرفس و میوه نسترن را روزانه چهار لیوان میل کنند؛ همچنین برای از بین بردن سنگ‌های ریز و رفع عفونت مجاری ادراری مصرف روزانه چهار تا پنج لیوان ترکیب خارخاسک، گزنه، آویشن، بابونه و اسطوخودوس مفید است.

وی اظهار کرد: افراد برای دفع سنگ کلیه و سنگ مثانه باید مغز تخم خربزه، زیره سیاه، زنیان، مرزه، تخم کرفس، تخم ترب و تخم شلغم را به مقدار مساوی با هم ترکیب کنند، سپس این معجون را بجوشانند و روزانه پنج لیوان بنوشند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: اشخاص برای دفع سنگ کلیه باید گیاهانی مانند خارشتر، خارخاسک، دم و هسته گیلاس و آلبالو، زنیان، کاکُل ذرت، ناخنک و تخم کرفس را به مقدار مساوی با هم ترکیب کنند، سپس این مخلوط را بجوشانند و روزانه پنج لیوان از آن میل کنند.

عظمایی گفت: تخم خربزه، تخم هندوانه، رازیانه، انیسون، جعفری، علف چشمه، علف مَرغ و شاهی نیز از جمله گیاهانی هستند که سبب دفع سنگ کلیه میشوند. نوشیدن آب هندوانه و مصرف سنگدان خروس نیز در مبتلایان به سنگ کلیه مفید است.

وی یادآور شد: برخی از سنگ‌ها نیز هستند که در صورت حرکت دادن موجب پارگی و بریدگی می شوند؛ بنابراین این نوع سنگ‌ها باید جراحی شوند؛ از این نوع سنگ‌ها میتوان به سنگ‌های شاخ گوزنی و کریستاله اشاره کرد.

مصرف مایعات فراوان، آب‌میوه‌ها و سبزیجات تأثیر چشمگیری در دفع سنگ کلیه دارد؛ مبتلایان به سنگ کلیه اگزالاتی بهتر است روزانه تا ۲ لیتر آب میل کنند البته می‌توان به این آب مقداری عرق خارشتر، خارخاسک و کرفس هم اضافه کرد. افراد دچار این عارضه باید ۲ عدد هویج، ۲ ساقه کرفس، یک عدد سیب و ۲۵ ساقه جعفری را با هم در مخلوط کن بریزند و روزانه آب آن‌ها را ۲ تا سه لیوان میل کنند.

وی تصریح کرد: مبتلایان به سنگ کلیه همچنین می‌توانند ۲ عدد گوجه فرنگی، یک عدد خیار، یک حبه سیر، آب یک عدد لیموترش تازه و ۲ ساقه کرفس را با هم در مخلوط کن بریزند و روزانه آب آن‌ها را ۲ تا سه لیوان میل کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی پیاده‌روی و طناب زدن را برای دفع سنگ کلیه مفید دانست و گفت: افراد دچار این عارضه باید آب شلغم، پیاز، ترب سیاه و تربچه را برای رفع مشکلشان میل کنند.

عظمایی  اظهار کرد: مصرف ماءالشعیر طبی نقش موثری در دفع سنگ کلیه دارد، افراد برای تهیه ماءالشعیر طبی باید ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم جو را داخل یک و نیم لیتر آب بریزند و بگذارند ۲ ساعت بماند سپس ۱۰ دقیقه آن را با شعله ملایم حرارت دهند و بگذارند ۲ ساعت بماند؛ مبتلایان به سنگ کلیه باید این محلول را صاف و روزانه سه تا چهار لیوان میل کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا