سینماسینمای‌ایران

بزرگترین ناکامان سیمرغ جشنواره فیلم فجر ۹۸ را بشناسید+ معرفی رکوردداران جشنواره

در این مطلب به ناکامان سیمرغ جشنواره فیلم فجر ۹۸ می پردازیم. سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با معرفی برندگان جشنواره به کار خود پایان داد. در این دوره فیلم خورشید به کارگردانی مجید مجیدی بهترین فیلم جشنواره شد و همچنین سیمرغ بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد. محمدحسین مهدویان کارگردان جوان سینمای ایران نیز با ساخت فیلم درخت گردو موفق شد سیمرغ بهترین کارگردانی را از آن خود کند.

ناکامان سیمرغ جشنواره فیلم فجر 98
ناکامان سیمرغ جشنواره فیلم فجر ۹۸

قطعا بخش اعظمی از داوری در هر جشنواره ای به سلیقه و نوع نگاه هیات قضاوت برمی گردد و نمی توان براساس قواعدی مطلق نگاه داوران را در انتخاب بهترین ها و نامزدها بررسی کرد، چراکه تفاوت دیدگاه به خصوص در آثار هنری، نتیجه زوایایی است که هرکس به خصوص کارشناسانی که از آنها به عنوان داور یاد می کنیم، در انتخاب بهترین ها دارد.

رکوردداران جشنواره

دو فیلم سینمایی «شنای پروانه» محمد کارت و «روز صفر» سعید ملکان با دریافت ۵ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر رکورددار دریافت بیشترین جایزه در این جشنواره شدند و پس از آن فیلم «خورشید» مجید مجیدی با دریافت سه سیمرغ در رتبه دوم قرار گرفت.

در جایگاه سومِ بیشترین تعدادِ دریافت سیمرغ بلورین در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر «درخت گردو» محمد حسین مهدویان، «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا و «پوست» بهمن و بهرام ارک با دریافت دو سیمرغ بلورین قرار گرفتند.

همچنین سه فیلم «ابر بارانش گرفته» مجید برزگر، «تومان» مرتضی فرشباف، «آبادان یازده ۶۰» مهرداد خوشبخت در این دوره جشنواره یک سیمرغ بلورین را در بخش سودای سیمرغ به نام خود کردند.

معرفی ناکامان جشنواره

جشنواره فیلم فجر امسال هم چند سورپرایز ویژه داشت.

۱) اینکه ابراهیم حاتمی کیا برای فیلم «خروج» اصلا مورد توجه داوران قرار نگرفت و به نظر این تیم داوری فیلم او نه از بُعد کارگردانی و نه از بُعد فیلمنامه حتی در مقام نامزد هم نامزد هم پذیرفته نشد.

۲) جواد عزتی مرد هزارچهره جشنواره امسال بود و با ایفای چند نقش خاص و متفاوت می توانست رکوردی عجیب و غریب در عرصه بازیگری به جا بگذارد و به اعتقاد برخی کارشناسان حتی می توانست برای دو فیلم نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر باشد. درحالی که تنها برای بازی در «آتابای» برای سیمرغ مکمل کاندید شد.

۳) یکی از چهره های پر سر و صدای جشنواره فیلم فجر امسال می توانست سعید پورصمیمی و بازی متفاوتش در فیلم «دوزیست» باشد. او در فیلم برزو نیک نژاد کاراکتری شیرین و پرانرژی را در کنار چند بازیگر جوان جلوی دوربین برد اما داوران او را ندیدند.

۴) حتما وقتی که کار حاتمی کیا در فیلم «خروج» مورد توجه داوران نبوده است، بدیهی است که بازی ویژه پانته آ پناهی ها نیز در این فیلم دیده نشود.

۵) به گواه بسیاری از منتقدین بازی فاطمه معتمدآریا برای نقشی که در فیلم «عامه پسند» داشت مستحق دریافت سیمرغ بود.

۶) اولین فیلم بلند برادران ارک با استقبال قابل توجه اهالی رسانه روبه‌رو شد. این فیلم، حتی می‌تواند به‌عنوان پیشنهادی تازه برای سینمای ایران مورد توجه قرار گیرد. اما “پوست” در هیچ‌کدام از رشته‌های اصلی نامزد نشد.

۷) بخش مهمی از کیفیت فعلی “آتابای” مدیون حضور حجازی‌فر در مقام فیلمنامه‌نویس و بازیگر نقش اصلی است. با این وجود حجازی‌فر به شکل عجیبی در هیچ کدام از این دو رشته نامزد نشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا