سینماسینمای‌ایران

معرفی بازیگران و داستان فیلم غلامرضا تختی همراه عکس بازیگران+ واکنش بابک تختی

در این مطلب درباره بازیگران و داستان فیلم غلامرضا تختی نوشته ایم. «غلامرضا تختی» هشتمین فیلم بهرام توکلی کارگردان سینماست. در کارنامه کاری این فیلمساز، کارگردانی فیلم «تنگه ابوقریب» به چشم می خورد که در جشنواره موفقیت زیادی کسب کرد و یکی از بهترین فیلم های جشنواره شد. نتیجه اولین همکاری سعید ملکان در مقام تهیه‌کننده و بهرام توکلی کارگردان کسب شش سیمرغ بلورین از جمله برای بهترین فیلم و بهترین کارگردانی بود. این همکاری حالا در «غلامرضا تختی» ادامه پیدا کرده است که همانند فیلم پیشین با سرمایه سازمان سینمایی اوج ساخته شده است.

بازیگران و داستان فیلم غلامرضا تختی
بازیگران و داستان فیلم غلامرضا تختی

غلامرضا تختی را می‌توان یکی از بزرگترین قهرمانان ملی ایران دانست که زندگی و خصوصا مرگ شبهه‌آمیزش پتانسیل‌های زیادی برای فیلم شدن دارند اما کمتر کسی در سینمای ایران به دنبال ساخت فیلمی درباره او رفته است. فیلم «جهان پهلوان تختی» علی حاتمی فقید نیمه‌کاره ماند و مرگ مهلت نداد فیلم به پایان برسد، «جهان پهلوان تختی» بهروز افخمی هم بیش از آنکه درباره خود تختی باشد درباره فیلم ناتمام علی حاتمی و دغدغه‌های کارگردانی بود که می‌خواهد آن فیلم را تمام کند.

خلاصه داستان

داستان فیلم غلامرضا تختی کشتی‌گیر ایرانی با قرائت و امضای وصیت نامه و خودکشی اش آغاز می‌شود، سپس با فلش بک از دوران کودکی اش را که در فقر شدید و در آلونک‌های خانی آباد جنوب تهران می‌گذراند. پدرش رجب خان یخچال دار قدیمی داشت که در طرح گسترش راه‌آهن مصادره می‌شود و این امر فقرشان تشدید می‌کند و کار پدر را به جنون می‌کشاند.

غلامرضا که به کشتی علاقه داشت در گام‌های اولیه اش برای کشتی‌گیر شدن در دوران نوجوانی ناکام می‌ماند و هنگام کار در تأسیسات نفتی مسجد سلیمان به تنهایی شروع به تمرین می‌کند. او سرانجام کارگری در مناطق نفتی را رها می‌کند، به تهران نزد خانواده اش برمی گردد و در باشگاه پولاد عبدالحسن فعلی معروف به حاج فعلی مربی کشتی این باشگاه استعدادش را کشف می‌کند. غلامرضا به سرعت به عضویت در تیم ملی کشتی ایران درمی آید و در دوران جوانی نخستین بار در مسابقات کشتی هلسینکی ۱۹۵۱ مدال نقره و در المپیک ملبورن ۱۹۵۶ مدال طلا می‌گیرد. تختی همزمان با افتخارات ورزشی به خاطر مردم داری و روحیه ای که در مستمندان داشت به محبوبیت‌های فروانی می‌رسد و در عین حال با مسائل زندگی خصوصی و خانوادگی اش هم درگیر است.

موفقیت تختی در میدان‌های ورزشی حسادت‌های هم تیمی‌های او را برمی‌انگیزد، و محبوبیتش در میان مردم باعث ایجاد حساسیت در حکومت می‌شود، بخصوص که او از نظر گرایشی به جبهه ملی و مصدق داشت. کارشکنی‌های دوجانبه (حسادت‌های ورزشی و کارشکنی) همراه با چند ناکامی در اواخر دوران ورزشی اش و و حتا مسابقات کشتی تولیدو ۱۹۶۲، تختی رو سرخورده و خسته می‌کند و ازدواجش در ۱۲ آبان ۱۳۴۵ هم نه تنها تغییری در وضعیت او نمی‌دهد بلکه به دلیل اختلاف‌های او با همسرش این وضعیت تشدید می‌شود. تولد پسرش بابک در شهریور ۱۳۴۶ نیز تأثیری در وضعیت او ندارد و سرانجام جهان پهلوان غلامرضا تختی در هفدهم دی ۱۳۴۶ و دو روز پس از تنظیم وصیت نامه اش در دفترخانه ای، در اتاق ۲۳ هتل آتلانتیک تهران با خوردن دارو خودکشی می‌کند.

بازیگران و داستان فیلم غلامرضا تختی + عکس
بازیگران و داستان فیلم غلامرضا تختی + عکس

اسامی بازیگران

ماهور الوند در نقش همسر تختی, حمیدرضا آذرنگ, ستاره پسیانی, آتیلا پسیانی, پریوش نظریه, مجتبی پیرزاده, بانیپال شومون, معصومه قاسمی‌پور, علیرضا گودرزی, بهنوش طباطبایی, محسن تختی, شاهرخ شهبازی

عوامل فیلم

کارگردان: بهرام توکلی، نویسندگان: سعید ملکان، بهرام توکلی، مدیر فیلمبرداری: حمید خضوعی ابیانه، تدوین: میثم مولایی، طراح چهره پردازی: سعید ملکان، طراح صحنه: کیوان مقدم، طراح لباس: امیر ملک پور، طراحی و ترکیب صدا: امیرحسین قاسمی، صدابردار: رشید دانشمند، مدیر تولید: کیومرث عباسی نوده، آهنگساز: افشین عزیزی،جلوه‌های بصری: محسن خیرآبادی، رضا میثاقی، شهاب نجفی، سیدهادی اسلامی، جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، دستیار اول کارگردان: علی مردانه، برنامه‌ریز: نوید کریم‌زاده، فیلمبردار: بهروز بادروج، عکاس: مریم تخت کشیان، مشاور رسانه‌ای: بهناز شیربانی، تهیه‌کننده: سعید ملکان، سرمایه‌گذاران: سعید ملکان با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی.

بازیگران نقش تختی

نظر بابک تختی فرزند غلامرضا تختی درباره فیلم

یک سال بعد از نمایش فیلم «تختی» در جشنواره فجر و ورود این فیلم به شبکه خانگی بابک تختی فرزند غلامرضا تختی درباره فیلم بهرام توکلی نوشت: «فیلم تختی را دیدم، البته تا آنجا که اشک و اضطراب اجازه می‌داد. چندین بار هم برای دیدن دوباره سراغش رفتم که هنوز موفق نشدم. همسر و پسر از من بردباری کمتری دارند و در این چند روزی که فیلم به دستم رسیده و گاه و بی‌گاه به تماشای تکه تکه های آن می نشینم به بهانه‌ایی سرکی می‌کشند و موقعیت را موشکافانه‌ ارزیابی می‌کنند.

فیلم روایت منصفانه‌ایی است براساس واقعیت. تعهد به واقعیت و پرهیز از دروغ در فیلم در دورانی که همه جا غرق در شیادی است برایم بسیار ستودنی‌ست. فیلم بخاطر دقت در وقایع تاریخی می‌تواند مستندی درباره‌ی زندگی تختی باشد اما انباشته از فضاها و صحنه‌های هنرمندانه که مدیون ذهن خلاق کارگردان است.

تماشای این فیلم رنج جانکاهی به همراه داشت که به تحملش می ارزید، و من را به روزگاری برد که دنبال خاطره‌ها و قصه‌ها از مروت و انسانیت کوچه به کوچه می‌گشتم و پای صحبت هر کسی از ورزشکاران تا هم محلی های او می‌نشستم. از ته دل خوشحالم که این فیلم ساخته شد و از تمامی کسانی که نقشی در پدید آمدن آن داشتند تشکر می‌کنم.»


همچنین بخوانید:

نقد و بررسی فیلم غلامرضا تختی به کارگردانی بهرام توکلی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا