روز و تاریخ ۲۸ صفر در تقویم ۹۹ + تاریخ وفات پیامبر و شهادت امام حسن سال ۹۹
تاریخ وفات پیامبر و شهادت امام حسن سال ۹۹ همچنین روز و تاریخ ۲۸ صفر در تقویم ۹۹ به همراه اطلاعات تکمیلی درباره روز تعطیل رسمی ۲۸ صفر امسال. بیست و هشتم ماه صفر در آخرین ساعات و روزهای ماه صفر مصادف است با وفات پیامبر اسلام (ص) و شهادت امام حسن (ع) این روز در تقویم تعطیل رسمی است.
۲۸ صفر در تقویم سال ۹۹ مصادف است با روز جمعه ۲۵ مهر ماه
هر چند از دیرباز در حوزه هزار ساله نجف اشرف هفتم صفر را روز شهادت امام مجتبی (ع) می دانند و شیعیان عراق و سایر کشورها نیز در این روز برای سبط اکبر، امام حسن مجتبی (ع) اقامه عزا می کنند اما در ایران شهادت امام حسن (ع) بیست و هشتم صفر است همزمان با رحلت پیامبر اعظم؛ علت آن چیست؟
در وقوع شهادت سبط اکبر پیامبر (ص) ، امام حسن مجتبی(ع) در ماه صفر، بین علمای شیعه اختلافی وجود ندارد، لکن در میان علمای شیعه در تاریخ دقیق شهادت امام حسن مجتبی (ع) سه قول وجود دارد؛
روایت اول مورد تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع): (آخر ماه صفر)
روز آخر ماه صفر که قائل آن شیخ کلینی میباشد و لازم به ذکر است که این قول را تنها ایشان ذکر کرده و قول منفردی است که با تمام وجاهت و بزرگی وی هیچ یک از علمای شیعه تا این زمان از او تبعیت ننمودهاند.
روایت دوم مورد تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع): (۲۸ صفر)
اولین قائل آن شیخ مفید در کتاب «مسارّ الشیعه» میباشد. این در حالی است که خود شیخ مفید در کتاب دیگرش بنام «الارشاد» از ذکر این روز به عنوان روز شهادت خودداری نموده است و تنها به ذکر ماه صفر اکتفا کرده است.
دومین قائل به این قول شیخ طوسی در کتاب «تهذیب الاحکام» است. با توجه به این که شیخ کلینی و شیخ مفید در شمار مشیخه او قرار داشتهاند، تنها از کلام شیخ مفید در کتاب «الارشاد» تبعیت کرده است و روز خاصی را معین نکرده است.
از عدم التزام و تعیین نکردن او به روز خاص در ماه صفر، میتوان استفاده نمود که کلام شیوخ خود (کلینی و شیخ مفید) در بیست و هشتم و آخر ماه صفر را نپذیرفته است.
البته لازم به ذکر است که قول بیست و هشتم صفر از سوی برخی مثل شیخ طبرسی و ابن شهرآشوب مازندرانی مورد تأیید قرار گرفته است، لکن پس از قرن ششم تا این زمان قائلی ندارد.
روایت سوم مورد تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع): (۷صفر)
این قول مشهور می باشد و از دو جهت حائز اهمیت است؛
جهت اول: از جهت قائلین به آن، در کم و کیف
از جهت کیفیت؛ در لسان روایات به روز دقیق شهادت امام (ع) اشاره شده است و این خود نشان از ترجیح این قول نسبت به اقوال دیگر است به گونهای که در روایات به روز پنجشنبه اشاره شده است.
از جهت کمیت تعداد قائلین این قول، از قائلین دو قول مذکور بیشتر است.
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |