گوناگون

زمان دقیق رویدادهای نجومی سال ۱۳۹۹ + تقویم نجومی ۱۲ بهمن ۹۹

در این پست از کولاک نیوز تقویم نجومی ۱۲ بهمن ۹۹ از نظرتان می گذرد. عتیقی به بیان رویدادهای نجومی سال جاری (۱۳۹۹) پرداخت و با بیان اینکه در سال جاری آسمان شاهد رویدادها و پدیده‌های زیبای نجومی خواهد بود، ابراز امیدواری کرد که مردم بتوانند از این زیبایی‌ها بهره ببرند و ادامه داد: دانش اخترشناسی به‌ویژه با رویکرد آماتوری از دریچه‌های مختلف و خاص به رویدادها توجه داشته؛ از این رو این پدیده‌ها می‌تواند موجب آرامش درون باشد.
 
تقویم نجومی ۳ دی ۹۹
تقویم نجومی ۱۲ بهمن ۹۹
وی ادامه داد: در سال ۲۰۲۰ میلادی که در آن قرار داریم، یک سال کبیسه است و اگر در تقویم میلادی به ماه “فوریه” توجه شود، مشاهده خواهد شد که این ماه در سال‌های عادی ۲۸ روزه است؛ ولی این ماه در فوریه ۲۰۲۰، ۲۹ روزه است و نشانگر این مطلب است که سال ۲۰۲۰ سال کبیسه است. این فعال حوزه نجوم آماتوری سال ۱۳۹۹ را آخرین سال قرن حاضر خورشیدی توصیف کرد و یادآور شد: امسال نیز سال کبیسه را در پیش رو داریم؛ از این رو اسفند سال ۱۳۹۹ نیز ۳۰ روزه است. وی، دقت تقویم خورشیدی را در “محاسبه سال” و “نگهداری کبیسه” دانست و ادامه داد: کبیسه در دوره‌های ۲۹، ۳۳ و ۳۷ ساله نگهداری می‌شود؛ از این رو گاهشماری خورشیدی را به یکی از دقیق‌ترین گاهشماری‌ها در میان سایر تقویم‌های جهان تبدیل کرده است.

انتخاب نام حیوانی برای سال‌ها

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در خصوص نامگذاری حیوانی سال‌ها توضیح داد: این نام‌ها به تقویم‌های جلالی و خورشیدی امروزی ما نیست، بلکه مربوط به تقویم ترکی-مغولی است و این اسامی شامل نام ۱۲ حیوان می‌شود که از موش آغاز می‌شود و تا سگ ادامه دارد. وی ادامه داد: ابونصر فراهی در یک واژه‌نامه عربی-فارسی شعری را آورده به این مضمون: “موش و بقر و پلنگ و خرگوش شمار زین ۴ چو بگذری نهنگ آید و مار آنگاه به اسب و گوسفند است حساب همدونه (میمون) و مرغ و سگ آخر کار” اینها مربوط به تقویم ترکی-مغولی است و برای پیدا کردن این اسامی باید شماره سال به عنوان ۱۳۹۹ را از عدد ۶ کسر (۱۳۹۳) کرد که حاصل آن بر عدد ۱۲ تقسیم خواهد شد و باقیمانده یکی از اعداد یک تا ۱۲ خواهد بود که این عدد برای سال جاری یک است و اشاره به موش دارد.

ایجاد مثلث نجومی در فروردین ماه

عتیقی با بیان اینکه غروب روز شنبه، ۹ فروردین ماه سال ۱۳۹۹ هلال زیبای ماه، سیاره ناهید و خوشه پروین (خوشه ستاره‌ای باز در صورت فلکی صور یا گاو) یک مثلث راست گوشه و یا قائم‌الزاویه زیبایی را ایجاد می‌کنند که ماه و خوشه پروین وتر این مثلث را می‌سازند. وی اضافه کرد: از آنجایی که سیاره ناهید در این شب به اوج درخشش نزدیک می‌شود، جلوه خاصی برای رصدگران و عموم مردم و عکاسان نجومی در شامگاه ۹ فروردین ماه ایجاد خواهد کرد. مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از رخداد رویداد نجومی در شبانگاه ۱۳ فروردین ماه خبر داد و گفت: در شبانگاه سیزده بدر ۱۳۹۹ ملکه شامگاهی سیاره ناهید به اوج درخشش خود می‌رسد و از سوی دیگر در نزدیک به خوشه پروین در صورت فلکی گاو است و شب‌های بعد از روز ۱۳ فروردین، بسیار درخشان در آسمان غرب محل سکونت هموطنان قابل مشاهده است.

مشاهده ابرماه در نیمه‌های فروردین

به گفته وی در صورتی که علاقه‌مندان به غرب خودشان پس از غروب خورشید به آسمان نگاه کنند، می‌توانند جرم ستاره‌ای بسیار درخشانی را مشاهده کنند که این جرم سیاره ناهید یا “ملکه آسمان” خواهند بود. عتیقی افزود: با توجه به اینکه ماه در ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه شبانگاه سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ به نزدیکترین فاصله با زمین می‌رسد و ۳۵۶ هزار و ۹۰۷ کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت، ماه کاملی که شبانگاه این تاریخ مشاهده می‌شود، یک “ابر ماه” است. وی این ابر ماه را یک ابر ماه ویژه و اولین ابر ماه سال جاری توصیف کرد و گفت: ساعت ۸ و ۵ دقیقه صبح چهارشنبه ۲۰ فروردین ماه به وضعیت بدر می‌رسد ولی در شب قبل آن می‌توان در آسمان کشور ماه را در حالت ابرماه مشاهده کرد.

نگرانی‌هایی که از برخورد شهاب‌سنگ وجود دارد

عتیقی با اشاره به اخبار منتشر شده در زمینه برخورد شهابسنگ به کره زمین، توضیخ داد: سیارک ۵۲۷۶۸ (۱۹۹۸ OR۲) سیارکی است که در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ از کنار زمین عبور خواهد کرد و مدتی است که متاسفانه اخبار موجود در فضای مجازی در این زمینه با وجود شیوع ویروس کرونا، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. وی یادآور شد: این جرم هر چند که یک جرم آسمانی است، ولی یک سیارک بزرگ است که در روز چهارشنبه، ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ به زمین نزدیک می‌شود و با توجه به شرایط مداری و محل قرارگیری آن و بر اساس داده‌های سازمان فضایی ناسا، با اطمینان می‌توان گفت که این سیاره هرگز تهدیدی برای زمین محسوب نمی‌شود و عبور بی‌خطری از نزدیکی مدار زمین خواهد داشت. مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: اجرام نزدیک به زمین تحت عنوان (NEO) یا Near Erth Object شناخته می‌شوند، همواره در مراکزی در کشورهای دنیا مورد توجه و مطالعه هستند و گزارش‌های این مطالعات به مراکز فضایی معتبر در دنیا ارسال خواهد شد و علی رغم آنکه سیارک ۱۹۹۸ OR۲ به زمین بسیار نزدیک می‌شود، ولی برخوردی با زمین نخواهد داشت. وی اضافه کرد: ولی اینکه گفته می‌شود که این سیارک با چشم قابل مشاهده است، تصور اشتباهی است؛ چون قدر درخشش این سیارک حدود ۱۱ است و برای مشاهده باید از تلسکوپ‌های با قطر ۶ تا ۸ اینچ استفاده شود. به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، این سیارک از داخل تلسکوپ به صورت جرم ستاره مانند بسیار ریز قابل مشاهده است. عتیقی خاطرنشان کرد: روزهای ۹ و ۱۰ اردیبهشت ماه اگر رو به جنوب بایستیم و تلسکوپ را قرار دهیم، می‌توان طبق راهنمایی‌هایی که اعلام می‌شود، این جرم آسمانی را رصد کرد. وی با بیان اینکه این سیارک مداری دارد که هر ۳ سال و ۸ ماه یک بار به دور خورشید می‌چرخد، گفت: فاصله آن از خورشید در دورترین نقطه ۵ برابر فاصله زمین از خورشید یعنی چیزی حدود فاصله سیاره برجیس از خورشید است.

روزی برای ستاره شناسان

وی روز جهانی ستاره‌شناسی در سال جاری را مصادف با روز شنبه، ۱۳ اردیبهشت و هفته جهانی را از ۸ تا ۱۴ اردیبهشت ماه دانست و ادامه داد: هر چند این روز و هفته در ماه رمضان است، ولی فرصت خوبی برای ترویج دانش کهن و جذاب ستاره‌شناسی است که امیداریم تا آن زمان با رفع مشکلات فعلی شاهد برگزاری برنامه‌های گسترده در سطح کشور باشیم. به گفته این فعال حوزه نجوم آماتوری، انجمن نجوم آماتوری ایران برای اولین بار مطابق با تقویم جهانی این مناسبت، در سال ۱۳۸۰ خورشیدی برنامه‌های ویژه‌ای را در فرهنگسرای بهمن اجرا کرد.

گرفت خورشیدی از نوع حلقوی

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، گرفت حلقوی خورشیدی را یکی از مهمترین رویدادهای نجومی سال جاری دانست و اظهار کرد: این رویداد درست مطابق انقلاب تابستانی رخ می‌دهد و این پدیده در کشورهای جنوبی خلیج فارس به صورت حلقوی دیده می‌شود، ولی در ایران به صورت جزئی دیده خواهد شد. وی خاطر نشان کرد: این گرفت در تهران در ساعت ۹ و ۵ دقیقه به صورت جزئی آغاز خواهد شد و در ساعت ۱۰ و ۱۶ دقیقه به حداکثر وضعیت خودش می‌رسد و در ساعت ۱۱ و ۳۸ دقیقه صبح همین روز این خورشید گرفتگی در تهران به پایان می‌رسد. عتیقی با بیان اینکه در این پدیده ۴۸ درصد خورشید توسط دیسک ماه پوشیده می‌شود و این در شرایطی است که این زمان‌ها برای شهرهای مختلف کشور قدری متفاوت خواهد بود. وی ادامه داد: کمترین درصد گرفت خورشید در روز اول تیر ۱۳۹۹ در شمال غرب ایران است که ۲۹ درصد سطح خورشید توسط ماه پوشیده خواهد شد، ولی در جنوب شرق کشور در استان سیستان و بلوچستان تا ۹۹ درصد سطح خورشید (تقریبا تمام سطح خورشید) پوشیده خواهد شد. به گفته وی، این گرفت به صورت حلقوی از کنگو آغاز می‌شود و کشورهای “یمن”، “عربستان” و “عمان” در جنوب خلیج فارس را طی می‌کند و پس از عبور از شمال “هند” در شمال “چین” و “تایوان” به پایان خواهد رسید.

بارش‌های شهابی و سیاره سرخ زیبایی‌های آسمان ۹۹

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران بارش پرساوشی را از دیگر رویدادهای آسمان سال ۱۳۹۹ نام برد و خاطر نشان کرد: بارش پرساوشی در بامداد روز چهارشنبه ۲۲ مردادماه به اوج خواهد رسید، ولی علی‌رغم وجود ماه در تربیع آخر و نور مزاحمی که به طور طبیعی خواهد داشت، فرصت مناسبی در فصل تابستان و هوای معتدل کوهستان‌های کشور است تا به رصد اجرام آسمانی و تعدادی از شهاب‌های این بارش پرداخته شود. وی همچنین خاطر نشان کرد: همانند سال ۱۳۹۷، سال ۱۳۹۹ را باید سال “سیاره سرخ بهرام” بدانیم؛ چراکه بعد از حدود ۲.۵ سال، سیاره سرخ بهرام روز سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ به وضعیت مقابله خواهد رسید و تا قدر (درخشش) منهای ۲.۶ درخشان خواهد شد و رنگ قرمز مریخ به نارنجی گرایش خواهد یافت. عتیقی خاطر نشان کرد: در این روز درخشش سیاره بهرام حتی از درخشش ستاره “شباهنگ” (شِعرای یمانی) و سیاره “برجیس” (مشتری) بیشتر خواهد بود. این فعال حوزه نجومی یادآور شد: البته این سیاره در ساعت ۱۸ شامگاه سه‌شنبه ۱۵ مهر ماه یعنی یک هفته قبل از رویداد مقابله در کمترین فاصله با زمین قرار خواهد گرفت و حدود ۶۲ میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد. هر چند شهریور سال ۱۴۱۴ خورشیدی بهترین شرایط نزدیکی این سیاره به زمین است. وی اضافه کرد: زمانی که این سیاره به زمین نزدیک می‌شود و در وضعیت مقابله قرار می‌گیرد، فرصت خوبی ایجاد می‌شود تا از درون تلسکوپ‌های قدرتمند آماتوری علاقه‌مندان تصاویر زیبایی از عوارض سطحی سیاره و کلاهک‌های قطبی تهیه کنند. عتیقی بارش شهابی “جوزایی” را از دیگر بارش‌های سال ۱۳۹۹ عنوان کرد و افزود: این بارش برخلاف بارش جوزایی سال ۹۸ که ماه کامل بود و نور ماه زیاد بود، در سال ۱۳۹۹ به دلیل نبود نور ماه در آسمان بهترین بارش سال ۹۹ خواهد بود. مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، زمان اوج این بارش را شامگاه دوشنبه، ۲۴ آذرماه دانست و ادامه داد: تا بامداد روز بعد یعنی سه‌شنبه ۲۵ آذرماه شهاب‌های این بارش قابل مشاهده است. وی اضافه کرد: ساعت ۲ بامداد سه‌شنبه ۲۵ آذرماه سال ۱۳۹۹ این بارش به اوج خود خواهد رسید که تا ۱۲۰ شهاب به عنوان ZHR این بارش پیش‌بینی شده است.

تقویم نجومی امروز ۱۲ بهمن ماه ۹۹

در پست زیر رویدادها و تقویم نجومی دوشنبه ۱۲ بهمن سال ۱۳۹۹ شمسی و ۱۶ جمادی الثانی ۱۴۴۲ هجری قمری مصادف با ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰ قمری را آماده کرده ایم که امیدواریم مورد استفاده شما قرار گیرد. روز یکشنبه طبق روایات متعلق است به حضرت علی علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.

 
تقویم نجومی ۳ دی ۹۹
تقویم نجومی ۱۲ بهمن ۹۹

مناسبت و احکام های اسلامی و دینی

سالروز ورود امام خمینی قدس سره به میهن اسلامی ” ۵۷ ش ” .
امروز روز مبارک و مختاری است برای امور زیر :
خواستگاری و عقد و ازدواج .
آغاز بنایی و خشت بنا نهادن .
امور کشاورزی و زراعی .
تجارت و داد و ستد .
کندن نهر و چاه .
درختکاری .
ختنه نوزاد .
شرکت زدن و انجام امور مشارکتی .
دیدار با دوستان .
و عقد قرارداد مضاربه نیک است .
وام و قرض گرفتن و دادن خوب نیست.
اقدام به امور قضایی خوب نیست .
زایمان مناسب و نوزادش موفق در کارها و خوشبخت و مبارک و عمری طولانی خواهد داشت . ان شاء الله
مسافرت :مسافرت خوب نیست و در صورت ضرورت همراه صدقه باشد.

احکام و اختیارات نجومی

امروز برای امور زیر خوب است .
خرید زمین زراعی و باغ .
اشتغال به تجارت .
قولنامه و قباله نوشتن .
خرید خانه .
داد و ستد .
و امور زراعی و کشاورزی نیک است

احکام شخصی

طبق روایات، اصلاح مو (سر و صورت) در این روز از ماه قمری ، میانه می شود .

خون دادن یا حجامت فصد زالو انداختن در این روز، از ماه قمری ، باعث صحت بدن می شود .

یکشنبه برای گرفتن ناخن، روز مبارک و مناسبی نیست و طبق روایات ممکن است موجب بی برکتی در زندگی گردد.

یکشنبه برای بریدن و دوختن لباس نو روز مناسبی نیست . طبق روایات موجب غم واندوه و حزن شده و برای شخص، مبارک نخواهد بود‌.

مباشرت و مجامعت.مباشرت امشب (شب دوشنبه)،فرزند حافظ قرآن شود.

تعبیر خواب امشب

خوابی که شب ” دوشنبه ” دیده شود طبق آیه ی ۱۹ سوره مبارکه ” مریم ” است .
قال انما انا رسول ربک لاهب لک غلاما زکیا ..
و چنین استفاده میشود که فرستاده ای از جانب فرد بزرگی نزد خواب بیننده بیاید و خبرهای دلپسند و خاطر خواه بیاورد . ان شاءالله و به این صورت مطلب خود رو قیاس کنید……

بهترین وقت برای استخاره

از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۲ و بعداز ساعت ۱۶ عصر تا مغرب.

ذکر امروز

یا ذالجلال والاکرام ۱۰۰ مرتبه

ذکر بعد از نماز صبح ۴۸۹ مرتبه یافتاح که موجب فتح و نصرت یافتن میگردد .

 
 
تقویم نجومی ۳ دی ۹۹
تقویم نجومی ۱۲ بهمن ۹۹

تقویم دی ۹۹

۵-روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی| ۵-ولادت حضرت عیسی(ع)، جشن کریسمس| ۷-تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان حضرت امام(ع)| ۸-شهادت حضرت زهرا(س) به روایتی| ۹-روز بصیرت و میثاق امت با ولایت| ۱۲-جشن آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی| ۱۹-قیام خونین مردم قم(۱۳۵۶ هـ ش)| ۲۰-سالروز شهادت امیرکبیر به دستور ناصرالدین شاه قاجار| ۲۲-تشکیل شورای انقلاب به فرمان امام(ره)| ۲۶-فرار شاه معدوم| ۲۷-شهادت نواب صفوی، طهماسبی، برادران واحدی و ذوالقدر از فداییان اسلام| ۲۸-شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها)(تعطیل)| ۲۹-روز غزه

تقویم نجومی ۳ دی ۹۹
تقویم نجومی ۱۲ بهمن ۹۹

تقویم بهمن ۹۹

۶-سالروز حماسه مردم آمل| ۸-سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) – روز تکریم مادران و همسران شهدا| ۱۲-بازگشت امام خمینی(ره) به میهن اسلامی و آغاز دهه مبارک فجر| ۱۴- روز فناوری فضایی| ۱۵-ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن- ولادت امام خمینی(ره)| ۱۹-روز نیروی هوایی| ۲۲-سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران(تعطیل)| ۲۵-ولادت امام محمدباقر(ع) ۲۷-شهادت امام هادی(ع)| ۲۹-قیام مردم تبریز به مناسبت چهلمین روز شهادت شهدای قم ـ روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی

تقویم نجومی ۳ دی ۹۹
تقویم نجومی ۱۲ بهمن ۹۹

تقویم اسفند ۹۹

۴-ولادت امام جواد(ع)| ۵-روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس| ۷-ولادت امام علی(ع) و روز پدر(تعطیل)- آغاز ایام البیض(اعتکاف)|۹-ارتحال حضرت زینب(س)- تغییر قبلۀ مسلمین از بیت‌المقدس به مکه معظمه| ۱۴-روز احسان و نیکوکاری| ۱۵-روز درختکاری| ۱۸-روز بزرگداشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی- سالروز تأسیس کانونهای فرهنگی و هنری مساجد کشور| ۱۹-شهادت امام موسی‌کاظم(ع)| ۲۰-روز راهیان نور| ۲۱-مبعث رسول اکرم(ص)(تعطیل)– روز بزرگداشت نظامی| ۲۲-روز بزرگداشت شهدا(تأسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی)| ۲۵-روز بزرگداشت پروین اعتصامی ۲۷-ولادت سالار شهیدان، امام حسین(ع) و روز پاسدار| ۲۸-ولادت ابوالفضل‌العباس(ع) و روز جانباز| ۲۹-ولادت امام سجاد(ع)| ۲۹-روز ملی شدن صنعت نفت ایران(تعطیل)|

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا