سلامت

عظمت موسوی اولین مامای قربانی کرونا در دنیا کیست؟

عظمت موسوی اولین مامای قربانی کرونا کیست؟ نکاتی درباره اولین مامای فوت شده در اثر کرونا در جهان به همراه اطلاعات تکمیلی را در این مطلب بخوانید. دکتر ناهید خداکرمی رییس انجمن مامایی کشور ضمن تبریک روز جهانی ماما گفت: شعار امسال این روز ” ما ماما‌ها در کنار زنان حضور داریم و خرسندیم که با آن‌ها متحد، همگام و همراه هستیم” است. معنی این شعار بیانگر این است که ماما در تمام سنین و شرایط جنسیتی زنان و حتی زندگی اجتماعی و خانوادگی آن‌ها همراه آنان است و کلیه نیاز‌های سلامت باروری خانواده‌ها از بدو تولد تا یائسگی را می‌تواند دنبال کند. در دنیا می‌گویند هر زن باید به یک ماما دسترسی داشته باشد و این موضوع جزو معیار‌های کیفیت زندگی زنان تلقی می‌شود.

عظمت موسوی اولین مامای قربانی کرونا
عظمت موسوی اولین مامای قربانی کرونا

وی در گفتگویی با اشاره به اقدامات مهمی که کادر مامایی در بحران کرونا انجام داده‌اند، گفت: یکی از افتخارات وزارت بهداشت در این دوران مدیریت کنترل مناسب بیماری کووید ۱۹ بود که در مقایسه با جهان وضعیت مطلوبی دارد، اما متاسفانه کمتر کسی می‌داند عمده خدماتی که برای غربالگری و پیشگیری در نظام شبکه‌های بهداشتی ما انجام شد بر دوش ماما‌های شاغل در پایگاه‌های سلامت و مراکز جامع خدمات سلامت بود.

حدود ۱۲ هزار و ۲۰۰ نفر از ماما‌ها در نظام شبکه که شاغل در این مراکز هستند کار غربالگری را انجام دادند. در هر مرکز ۱۶ ساعته که در کل ایام تعطیلات نوروز نیز در خدمت مردم بودند حدود ۴ یا ۵ ماما با فداکاری خدمات تریاژ، غربالگری، ارجاع موارد مشکوک و… را انجام می‌دهند.

خداکرمی با بیان اینکه حدود ۱۷هزار و ۵۰۰ ماما در بخش درمان کشور مشغول انجام وظیفه‌اند و کاری که این افراد در این بیش از ۷۰ روز شیوع بیماری کرونا در کشور انجام دادند بسیار چشمگیر بود، تصریح کرد: به این ترتیب اگر بیمارستان پذیرش مادران باردار داشت این ماما‌ها در زایشگاه‌ها، مادران را پذیرفته و خدمات مامایی مورد نیاز را ارئه داده‌اند. در مواردی که بخش ویژه‌ای به مادران باردار مبتلا به کرونا اختصاص یافته بود ماما‌ها کار مراقبت و انجام زایمان را انجام داده‌اند. البته نباید فراموش کرد که در این بخش اقدامات به شکل تیمی توسط متخصص زنان، متخصص عفونی، متخصص بیهوشی و ماما صورت می‌گیرد.

وی افزود: در برخی بیمارستان‌ها که زایشگاه‌های آن تعطیل شد به خاطر آنکه بیمارستان ویژه کرونا محسوب می‌شد، ماما‌ها در بیمارستان ماندند و در بخش ویژه بیماران عادی مبتلا به کرونا مشغول خدمت شدند. در شبکه‌های بهداشتی تعداد زیادی از ماما‌ها به این بیماری مبتلا شدند برای اینکه هنگام انجام غربالگری در تماس با فرد مشکوک به کرونا بودند. در این میان دو ماما در بخش بهداشت و یک ماما در بخش زایشگاهی جان خود را از دست دادند. اولین مامای قربانی کووید۱۹ در جهان، خانم عظمت موسوی هستند که نام ایشان در سایت کنفدراسیون بین‌المللی مامایی به ثبت رسیده است. در دنیا ۴ ماما جان خود را به علت ابتلا به کرونا از دست دادند که یک مورد در انگلستان و سه مورد در کشور ایران گزارش شده است.

خداکرمی با تاکید بر خدمات صورت گرفته توسط ماما‌ها در بخش خصوصی، اظهار کرد: این عزیزان هم به صورت ۲۴ ساعته مشاوره تلفنی و آنلاین به مادران باردار انجام می‌دادند و هم ویزیت حضوری از مادران باردار داشتند. به طور کلی ماما‌ها در این بیش از ۷۰ روزی که از شیوع بیماری در کشور می‌گذرد اقدامات مناسبی انجام دادند و هیچ مادر بارداری نبود که خدمات دریافت نکند و این موضوع سبب آرامش خاطر یک میلیون و ۳۰۰ هزار مادر باردار در کشور شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا