علم و تکنولوژی

آیا کولر باعث انتقال ویروس کرونا می شود ؟ + رابطه کولرهای گازی و آبی با کرونا

آیا کولر باعث انتقال ویروس کرونا می شود ؟ آیا کولر و دستگاه تهویه کرونا را انتقال می دهد؟ رابطه کولرهای گازی و آبی با کرونا و اطلاعات تکمیلی در این مطلب. هر سال با ورود فصل تابستان و افزایش درجه حرارت بسیاری از مردم سیستم‌های تهویه هوا از قبیل کولرهای گازی یا آبی را در خانه‌هایشان روشن می‌کنند اما مثل اینکه امسال اوضاع در همه زمینه‌ها با سال‌های قبل فرق می‌کند.

کولر باعث انتقال ویروس کرونا می شود
کولر باعث انتقال ویروس کرونا می شود

برخی کارشناسان در چین به مواردی از ابتلای افراد به ویروس کرونا اشاره کردند که دستگاه‎های تهویه هوا در انتشار ویروس Covid-19 نقش ایفا کرده بود. در این گزارش‌ها آمده است که برغم اینکه افراد در سالن‌ رستوران فاصله اجتماعی را رعایت کرده بودند اما باز همه افراد به ویروس مبتلا شدند. این مسئله باعث شد، برخی کارشناسان نتیجه گیری کنند که دستگاه‌های تهویه می‌تواند ناقل ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر باشد.

کارشناسان چینی می‌گویند ۱۰ نفر در جنوب چین تنها به خاطر مراجعه به یک رستوران در منطقه گوانزو به بیماری کرونا مبتلا شدند. این افراد که هیچ کدام از آنها در خانواده‌هایشان بیماری کرونا وجود نداشته است آنها تمام مقرارت مربوط به فاصله‌گیری اجتماعی را نیز در سالن رستوران رعایت کرده بودند و هر کدام به تنهایی بر سر یک میز غذاخوری نشسته بودند اما باز هم ویروس به آنها منتقل شد.

دانشمندان چینی در این مورد گفته‌اند که این واگیری از فردی مبتلا به ویروس که احتمالا در رستوران عطسه کرده و سپس قطرات بسیار ریز ناشی از عطسه او به وسیله دستگاه‌های تهویه که هوای داخل رستوران را می‌گیرند و پس از تهویه بار دیگر خارج می‌کنند، به دیگران منتقل شد.

به گزارش«Business Insider»، اکثر مردم حدود ۹۰٪ از وقت خود را در یک محیط داخلی بسته مانند ساختمان‌ها، خودرو‌ها یا وسایل حمل و نقل عمومی می‌گذرانند و این به آن معنی است که ما هوایی را تنفس می‌کنیم که ناخواسته با دیگران به اشتراک گذاشته‌ایم.

این وب سایت به نقل از «چینگین چن»، استاد مهندسی مکانیک در دانشگاه پوردو آمریکا، گفت: «سیستم‌های تهویه هوا، معمولا هوای یک محیط را در جای خود می‌چرخانند به این معنی که هوا را می‌گیرند و دوباره پس می‌دهد و به این ترتیب قطره‌ها ریز به دور اتاق یا سالن می چرخانند.

چینگن چن با اشاره به نمونه‌ای از شیوع بیماری همه‌گیر در هواپیمای مسافربری «دیاموند پرنسس» که در آن ۷۰۰ نفر از مجموع ۳۰۰۰ مسافر به ویروس کرونا مبتلا شدند، گفت: «مسافران برغم رعایت همه مقررات قرنطینه باز بیمار شدند و من ترجیح می‌دهم که سیستم تهویه مرکزی هواپیما نقش محوری در نشر ویروس ایفا کرده است.

با وجود این نتایج و بررسی‌ها اما هنوز قضاوت درباره جدی بودن انتقال ویروس از طریق سیستم‌های تهویه خیلی زود است. چون این مسئله هنوز از فیلترهای آزمایشات علمی گذر نکرده و به اثبات نرسیده است.

به گزارش سایت «InFranken.de»، انجمن تجهیزات ساختمانی آلمان، گفته است این مسئله به نوع فیلترهای هوای دستگاه تهویه بستگی دارد برخی تهویه‌ها مانع برگشت مجدد قطرات غبار یا آب که از طریق جریان هوا وارد سیستم تهویه هوا شده به محیط می‌شوند.

دفتر انجمن فدرال محیط زیست آلمان در این باره توصیه می‌کند که مردم برای اطمینان بیشتر باید نوع دستگاه تهویه و کیفیت نگهداری آن را در نظر بگیرند تا سالن‌ها یا اتاق‌ها یا حتی داخل خودرو‌ها به خوبی تهویه و از خطر انتقال بیماری جلوگیری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا