اجتماعی

آیا مراسم عقد آریایی در ایران جرم است و زندان دارد ؟

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق:در قانون و شرع چیزی به نام عقد آریایی نداریم و دفاتری که این مراسم را اجرا می‌کنند، غیر مجاز هستند؛ازدواج در دفاتر غیرمجاز و شبیه کلیسا ثبت رسمی نمی‌شود.

عقدی که در دفاتر غیرمجاز انجام می‌شود در هیچ جا ثبت نمی‌شود؛پلمب موسساتی که مراسم عقد آریایی برگزار می‌کردند؛در حال حاضر پرونده ۲۱ نفر از افراد شاغل در این موسسات به اتهام جعل عنوان در حال رسیدگی است.در کل کشور ۵ دفترخانه به دلیل برگزاری مراسم عقد آریایی حکم تعلیق موقت گرفتند.

«عقد آریایی» از کجا آمد؟

جستجوهای اینترنتی و حتی سؤال از کسانی که این مراسم را برای خودشان اجرا کرده اند، به جواب این سؤال نمیرسد که ریشه مراسم عقد آریایی و جملاتی که خوانده می شود از کجاست؟

عقد آریایی در واقع ریشه ای برای این جملات در قالب یک مراسم عقد وجود ندارد که مثلاً بگوییم در زمان یک پادشاه از سلسله پادشاهان ایران باستان، مراسم عقد به این روش خوانده میشده است. از آن طرف درست است که مطالعه و پژوهش علمی دقیقی روی این موضوع انجام نشده اما نگاه سرانگشتی به جملاتی که تحت عنوان عقد آریایی خوانده می شود نشان میدهد که این کلمات از نظر ساختار جملات و زبان کاملاً امروزی است. برای مثال فقط کلمه “آیا” را به آخر جمله برده اند تا ظاهر و یا حس تلفظ یک متن قدیمی به گوینده و شنونده دست بدهد. »

در واقع شاید ریشه این عقد، همان احساسات ملی گرایانه افراطی باشد که معتقد است هرآنچه از زبان عربی در فرهنگ ما وجود ندارد اصالت ندارد و باید از بین برود. اگرچه این اشخاص درهم تنیدگی فرهنگ ایرانی و اسلامی و قدرت این دو در کنار هم برای بارور شدن فرهنگ یک جامعه را نادیده میگیرند، اما در واقع خودشان هم موضوع قابل‌ ارائه ای در برابر چیزی که نفی میکنند، ندارند»

آغاز زندگی مشترک با یک کوه تناقض!

افراد زیادی در شبکه های اجتماعی به تناقض یک عقد آریایی در کنار عقد مرسوم و شرعی اشاره‌کرده اند و اغلب از طرفداران این مراسم شنیده اند که قانون آنها را ملزم به عقد شرعی با قرائت خطبه عربی میکند.اما درواقع این تنها تناقض عقد آریایی نیست و اغلب خانواده ها چون به خاطر پیروی از مد دنبال اجرای این مراسم هستند متوجه نیستند که در شروع زندگی مشترک یک زوج، چقدر تناقض به بار می آورند.

مقالات مرتبط  دسته گل عروس ؛ راهنمای کامل انتخاب و خرید دسته گل عروس

شاید آگهی که چند وقت پیش در فضای مجازی دست به دست شد نمونه بارزی از این تناقض شد. آگهی که « به مناسبت نیمه شعبان» در دفترخانه ای، عقد آریایی را با تخفیف برگزار میکرد! البته رقم یک میلیون تومانی برگزاری این عقد هم باعث تعجب خیلی ها شد اگرچه بسیاری از دفترخانه ها این کار را رایگان برای عروس و دامادها انجام میدهند، نبودن نرخ مشخص و رسمی برای عقد آریایی زمینه بروز سو استفاده هایی مثل این آگهی را هم دارد.

اغلب خانواده هایی که عقد آریایی برگزار میکنند، هنوز هم به خوش یمن بودن روزهای مذهبی و اعیاد مذهبی برای اجرای مراسمشان پاییدند و اگر این هم نباشد یقیناً «مهریه» که سنتی دینی و اسلامی است را فاکتور نخواهند گرفت. حتی گاهی دیده شده عروس و دامادها تاریخ عقد یا عدد مهریه را با یک تاریخ میلادی هماهنگ میکنند!

از آن طرف خیلی ها معتقدند شکل اجرای این مراسم دقیقاً شبیه مراسم عقد ازدواج مسیحیان در کلیسا است. «پیمان بهابرگ» همان پدر روحانی است که مابین عروس و داماد قرار میگیرد. کتابی در دست دارد و جملاتی را از روی آن می‌خواند که عروس و داماد هم رو درروی هم آن را تکرار کنند و در پایان هم آن‌ها را زن و شوهر اعلام میکند.

اصالت عقد مرسوم،‌ در کنار ابتکاری زیبا

بسیاری از دفترداران و عاقدها به سفارش خانواده‌ها، حاضر هستند در پایان جاری کردن خطبه عقد به زبان عربی، متن فارسی آن را هم برای عروس و داماد و حضار بخوانند. حتی بعضی ها در ابتکاری جدید قبل از شروع خطبه عقد، مراسم را با خواندن ابیاتی از حافظ و مولانا شروع میکنند.این دست‌ کارها هم فضای تکراری اجرای مراسم عقد را از بین می‌برد، هم حضار را متوجه معانی بزرگی که در خطبه عربی وجود دارد میکند و مهتر از همه تک تک این کلمات و رسوم از یک منبع اصیل و با قدمت زیاد سرچشمه می‌گیرند که میتوانند بهترین انتخاب برای شروع یک زندگی بر پایه اصالت و با امید به قدمت باشد.

مقالات مرتبط  کارت عروسی ؛ راهنمای خرید کارت دعوت عروسی + نکات مهمی که توجه نمیکنید!

آشنایی با عقد آریایی و آمار چند وقت اخیر:

طبق آمارگیری انجام شده ۹۵ درصد از زوج های امروزی در دفترخونه ها درخواست عقدی آریایی دارند.اما طبق دیگر آمار به دست آمده در بین این ۹۵ درصد متقاضی ۸۵ درصد از آنها این عقد را درکنار عقد رایج کشور درخواست میکنند.

همانطور که در دوسطر پیشین خواندید دو روایت در رابطه با عقد آریایی وجود دارد.نمیتوان خیلی در رابطه با اینکه ای عقد از کجا آمده و چه کسی و چه چیزی موجب فراگیری آن شده صحبت کرد،زیرا تاریخچه ای با صحت کامل در دسترس عموم قرار ندارد.

متن کامل عقدنامه آریایی و آشنایی با عقد آریایی و پیمان زندگی مشترک

سوگند پیمان داماد

به نام نامی یزدان
تو را من برگزیدم از میان این همه خوبان،
میان این گواهان بر لب آرم این سخن با تو
برای زیستن با تو
وفادار تو خواهم بود در هر لحظه در هر جا، پذیرا می شوی آیا؟
تو با من این چنین هستی که من با تو؟

سوگند پیمان عروس

به نام نامی یزدان
پذیرا می شوم تو را از جان
هم اکنون باز می گویم میان انجمن با تو
وفادار تو خواهم بود، در هر لحظه، در هر جا، برای زیستن با تو
تو هم با من چنان با مهر پیمان کن که من با تو!

سوگند عروس و داماد باهم

تو چون هم آشیان خواهی شدن با من
تمام عمر خواهم بود یک جان در دو بدن با تو
بهشت عشق سازم خانه را
سرشار از لبخند و مهر و نور و عطر و یاسمن با تو

گواهان همه با هم

همایون باد این پیمان
همایون باد این پیوند
همایون باد این پیوند ورجاوند
گرامی باد این سوگند
شکوفا باد بر لب های تان همواره این لبخند
همایون باد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا