اخبار داغ

ایا تا به حال دچار بیماری پوست مرغی شده اید؟ + راه درمان

مجله اینترنتی کولاک:رویا گستری متخصص پوست و مو ، درباره کراتوزیس پیلاریس اظهار کرد: به کراتوزیس پیلاریس، بیماری پوست مرغی گفته می‌شود که خطر ساز نیست و به دلیل انبساط عروق خونی ایجاد می‌شود، اما به دلیل برآمدگی‌های کوچک حالات سفت و سختی روی سطح پوست به وجود می‌آورد.

وی در ادامه گفت: این عارضه ظاهری زبر، خشن و ناخوشایند همراه با خارش، قرمزی و التهاب دارد،  برآمدگی‌ها ناشی از این عارضه رنگ‌های مختلفی دارد و بیشتر روی بازو‌ها و ران دیده می‌شود؛ احتمال اینکه بیماری روی صورت فرد ظاهر شود بسیار کم است،  افرادی که در ناحیه صورت به این عارضه دچار شدند انبساط عروق خونی را زیر پوست صورت مشاهده می‌کنند؛ کراتوزیس پیلاریس ممکن است در کودکان و نوجوانان شایع‌تر باشد، اما با افزایش سن به مرور بهتر خواهد شد.

 

وی درباره علل بروز کراتوزیس پیلاریس افزود: علت شکل‌گیری این برآمدگی‌ها، کراتین و سلول‌های مرده در محل خروج مو از فولیکول مو سر و بستن این مجراست؛ که با تجمع بیشتر باعث ایجاد برآمدگی خواهند شد. اما دلیلی که باعث افت ساخت کراتین می‌شود هنوز مشخص نشده است. فرضیه‌هایی وجود دارد که گفته شده این مشکل می‌تواند ارثی باشد.

متخصص پوست و مو تصریح کرد: افرادی مستعد چنین بیماری هستند که اگزما و خشکی پوست، آلرژی فصلی و آسم دارند؛ این نوع بیماری در هوای سرد و خشک زمستان تشدید می‌شود و در تابستان به ندرت اتفاق می‌افتد.

 

وی درباره روش‌های پیشگیری از بروز کراتوزیس پیلاریس بیان کرد: راهی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد، اما راه‌هایی برای کاهش  علائم آن وجود دارد؛ روش‌های مراقبت از پوست بهترین راه برای پیشگیری از ایجاد این نوع بیماری است.

 

گستری درباره درمان این بیماری گفت: نباید محل آسیب را خاراند یا اشیای زبر روی آن کشید؛ بهتر است با آب داغ صورت را شست‌وشو ندهیم و از آب ولرم استفاده کنیم، همچنین مدت زمان دوش گرفتن را باید کوتاه کرد و بیشتر از شوینده‌های روغنی  استفاده شود.

وی یادآوری کرد: درمان با لیزر هم می‌تواند مناسب باشد؛ وقتی بیماری با کرم‌ها و مرطوب کننده رفع نشود باید درمان را با لیرز  ادامه دهیم که در آن از میکرودرم ابریژن هم برای کشتن سلول‌های مرده استفاده می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا