اخبار داغ

نماز عید فطر ۹۹ کجا برگزار می شود؟ شرایط و لوازم بهداشتی برای نماز عید فطر امسال

نماز عید فطر ۹۹ کجا برگزار می شود؟ همچنین شرایط ادای نماز در مساجد و لوازم بهداشتی برای نماز عید فطر به همراه اطلاعات تکمیلی در همین مطلب. حسین قاسمی دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری اظهار کرد: تجربه برگزاری مراسم لیالی قدر و همکاری و همراهی خوب مردم در رعایت نکات بهداشتی که به مساجد ابلاغ شده بود تصمیم گیری را برای برگزاری مراسم عید فطر راحت‌تر کرد.

نماز عید فطر ۹۹
نماز عید فطر ۹۹
وی افزود: قرار بر این شد نماز عید فطر در محل‌هایی که رو باز است در همه شهر‌ها برگزار شود و نماز در محل‌هایی مانند مصلی که امکان تجمع زیاد است برگزار نمی‌شود، امسال به خاطر شرایط کرونا مراسم فقط در مساجد برگزار می‌شود و در مصلی‌ها برگزار نمی‌شود.
دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا بیان کرد: توصیه می‌کنم نمازگزاران ضمن رعایت بهداشت فردی از مهر شخصی و ماسک و دستکش استفاده کنند.
به گفته قاسمی در ۱۸۳ شهر که وضعیت سفید دارند نماز جمعه در ادامه تصمیمات قبلی برگزار می‌شود. وی ادامه داد: ترجیح این است که نماز عید فطر در مساجدی که حیاط دارند برگزار شود، ولی اگر مسجدی هم رو بسته بود اشکالی ندارد که نماز را برگزار کنند، اما با حداقل جمعیت.
همچنین در همین خصوص ییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: هر نمازگزار باید یک عدد مهر و جا نماز همچنین ماسک و دستکش به همراه داشته باشد، همچنین برای حفظ سلامت خود و سایر نمازگزاران فاصله اجتماعی خود را با دیگران کاملا حفظ کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی در گفت‌وگویی پیرامون نحوه برگزاری نماز عید سعید فطر امسال گفت: بر اساس مصوبه اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با کرونا برگزاری نماز عید سعید فطر در محل اجتماعات بزرگ شهرهای مختلف کشور برگزار نخواهد شد بلکه مساجد با حفظ ضوابط و پروتکل بهداشتی نماز عید فطر را برگزاری خواهند کرد.

وی در همین راستا ادامه داد: در این راستا نماز عید سعید فطر امسال با فاصله حدود یک متر برگزاری می‌شود، زیرا نماز عید فطر همانند نماز جمعه نیست و لزومی ندارند که حتما نمازگزاران به هم نزدیک باشند، فاصله شرعی برای برگزاری این نماز همان یک متر «دو زرع» خواهد بود.

ارزانی در مورد آمادگی مساجد برای پذیرایی از نمازگزاران در عید سعید فطر بیان کرد: مساجد آمادگی لازم برای پذیرش نمازگزاران را دارند و تمام اصول بهداشتی را برای بر پایی نماز عید فطر تدارک دیده‌اند، عید فطر در تمامی مساجد برگزار می‌شود تا ازدحام در یک مسجد نداشته باشیم و فاصله اجتماعی رعایت شود.

وی علل عدم برگزاری نماز عید فطر محل اجتماعات بزرگ شهرهای مختلف کشور را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: مصلی‌های کوچک که عموما در روستا‌ها و یا مناطق کم جمعیت وجود دارد می‌توانند پذیرای نمازگزاران باشند. علت عدم برگزاری نماز در مصلی‌ها بزرگ و شهر‌های پر جمعیت به زمان خروج نمازگزاری از درب مصلی مربوط می‌شود، زیرا ازدحام جمعیت زمینه گسترش ویروس کرونا را افزایش می‌دهد لذا نماز عید فطر در مصلی‌ها و محل اجتماعات بزرگ برگزار نخواهد شد.

رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور پیرامون وسایل مورد نیاز هر نمازگزار اظهار کرد: هر نمازگزار باید یک عدد مهر و جا نماز همچنین ماسک و دستکش به همراه داشته باشد، همچنین برای حفظ سلامت خود و سایر نمازگزاران فاصله اجتماعی خود را با دیگران کاملا حفظ کند، اگر فردی قصد خواندن دعای‌ مستحبی را دارد می‌تواند مفاتیحی برای خود به همراه بیاورد.

ارزانی در مورد خواندن نماز عید فطر به صورت جداگانه و در منزل خاطرنشان کرد: نماز‌های جمعی همانند نماز عید فطر را نمی‌توان به صورت مجزا و تک نفره در منازل برگزار کرد و چنانچه تعداد برگزار کنندگان حدود پنج نفر باشد امکان برگزاری نماز عید فطر خواهد بود، افرادی که توان حضور در مساجد را ندارند و یا به هر دلیلی نمی‌توانند در نماز جماعت عید فطر شرکت کنند می‌توانند با خواندن قرآن و دعا به فضیلت‌های لازم دست یابند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا