کلیپ داغ

نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چگونه تشکیل شد؟ + فیلم

نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به سپاه قدس معروف است، در ایام هشت ساله دفاع مقدس تشکیل شد. نیروی قدس یکی از نیروهای چهارگانه زیر مجموعه ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که توسط سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرماندهی می شد؛ لازم به بیان است اکنون پس از به شهادت رسیدن سردار قاسم سلیمانی، این نیرو توسط سردار اسماعیل اآنی فرماندهی می شود.

بد نیست بدانید نیروی قدس یا سپاه قدس نیروی ویژه و زیر شاخه‌ ای از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محسوب می گردد که مسئولیت انجام فعالیت‌ های برون‌ مرزی را بر عهده دارد. ماموریت اصلی نیروی قدس، سازماندهی و ترغیب نهضت های انقلابی اسلامی علیه نظام استبداد جهانی و صهیونیسم بین‌ الملل و مقابله با شرایط ظالمانه علیه مسلمانان است. برخی منابع نفرات این نیرو را ۵۰۰۰۰ تن تخمین زده‌ اند!

نیروهای قدس در جنگ ایران و عراق ، به‌ عنوان نیروی مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل شد و فعالیت خود را با حمایت از کردها برای مقابله با صدام حسین در زمان جنگ ادامه داد! همچنین با حمایت از احمدشاه مسعود در جنگ شوروی در کشور افغانستان و بعدها در مقابله با طالبان، دامنه فعالیت های خود را گسترش داد. همچنین گزارش‌ هایی از نیروهای قدس مبنی بر حمایت از مبارزان مسلمان بوسنیایی در جنگ یوگسلاوی در دست است.

همچنین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پوشش فعالیت‌های فرهنگی و هنری در خارج از ایران، فعالیت‌ های ایذایی و اطلاعاتی دارد و به ساخت فیلم‌ های مستند ضد تروریستی در خارج از ایران می‌ پردازد.

مقام معظم رهبری در مورد وظایف و ماموریت های اصلی سپاه می فرمایند: ” به نظر من، سه ماموریت عمده براى سپاه وجود دارد که این ها را باید توجه کنند؛ اول، دفاع مسلحانه از انقلاب و نظام اسلامى است که این، ماموریت محورى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى است.

دوم، سازماندهى و آموزش ارتش بیست میلیونى است. این ارتش که اول بار، امام عزیزمان در اولین ماه هاى انقلاب بر زبان مبارکشان جارى کردند و از آن یاد نمودند، باید وجود خارجى پیدا کند. سخنان امام بزرگوار و فقید عزیز ما، نباید مثل امواجى در فضا گم بشود و به تدریج محو گردد. به عکس، این سخنان باید روز به‌ روز، به عمل نزدیک تر شود. نباید روز به‌ روز کم‌رنگ بشود؛ بلکه باید پُر رنگ تر بشود و تجسم و تبلور پیدا کند.

سوم، همان چیزى است که امروز سپاه پاسداران در قالب سپاه قدس یا نیروى قدس، از آن یاد مى‌ کند و امام بزرگوارمان تشکیل هسته‌ هاى مردمى حزب‌ اللَّه در سراسر جهان را یکى از آرزوهاى خود و یکى از دستورهاى کار آینده‌ ى انقلاب اسلامى در سطح جهان قرار دادند. بى‌ شک، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، در این مورد ماموریتى خواهد داشت. ما نمى‌ گوییم به جایى لشکرکشى مى‌ کنیم و در امور دیگران دخالت خواهیم کرد؛ اما مى‌ گوییم که نیروى نظامى منظم انقلابى مجرب در اولین کشورى که با انقلاب اسلامى پدید آمده است، یقینا در قبال هسته‌ هاى مسلح حزب‌ اللَّه در سراسر جهان خالى از مسئولیت نیست. “

بیش از یک دهه است که آمریکایی ها از نیروی قدس می ترسند و این ترس خود را به روش های مختلف ابراز کرده اند. به ویژه از زمانی که ایالات متحده آمریکا پس از سال ۲۰۰۱ میلادی قدم به منطقه گذاشت و دو کشور عراق و افغانستان را اشغال کرد، مزه ی یرویارویی با نیروی قدس را به عمیق ترین و واقعی ترین شکل ممکن چشیده است! شاید حدود یک دهه طول کشید تا آمریکا حریف اصلی خود در منطقه را شناخت.

در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی ، حضرت آیت الله خامنه‌ ای ، فرمانده معظم کل قوا با صدور حکمی سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند. سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی المهندس از فرماندهان مقاومت ، پس از عمری مجاهدت بامداد روز جمعه ۱۳ دی ماه در حمله بالگردهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. در پی این اقدام تروریستی حضرت ‌آیت‌ الله خامنه‌ ای ، رهبر معظم انقلاب اسلامی سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

سردار سرتیپ اسماعیل قاآنی که چندین سال مسئولیت جانشینی فرماندهی نیروی قدس سپاه را بر عهده داشت، در کارنامه خود فرماندهی لشکر‌های ۲۱ امام رضا (ع) و ۵ نصر و معاونت اطلاعات ستاد مشترک سپاه را نیز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا