اخبار داغسلامت

آیا گیاهان سبب انتقال ویروس کرونا می شوند؟

به گزارش پایگاه خبری کولاک نیوز ، محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی مقالات و شواهد موجود به این پرسش پاسخ داده‌ اند که آیا گیاهان هم آلوده می ‌شوند و در آلودگی و گسترش ویروس کرونا نقش دارند؟ آن ‌ها همچنین بررسی کرده‌ اند که ویروس کرونای جدید تا چه مدت روی سطح گیاهان باقی می ‌ماند و…

محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره انتقال انتقال ویروس کرونا توسط گیاهان می‌ گویند: ” تاکنون در خصوص ناقل بودن گیاهان شواهدی گزارش نشده است و احتمال این که گیاهان سبب انتقال ویروس کرونا شوند نیز بسیار کم است، البته این موضوع در خصوص گیاهان آپارتمانی و گلدانی است و به سبزیجات خوراکی (خام یا پخته) مربوط نمی ‌شود! “

در این مطلب این چنین آمده است:

تاکنون عنوان شده است که انسان ‌ها و برخی حیوانات می‌ توانند ناقل ویروس کرونا باشند و این بیماری ناشی از یک عامل بیماری‌ زای مشترک بین انسان و حیوان است؛ اما تاکنون در خصوص گیاهان و ناقل بودن آن ‌ها شواهدی گزارش نشده است. از آن جایی که به طور معمول گیاهان از دسته سطوح پرتماس نمی باشند و عملا هیچگونه تماسی با آن‌ ها صورت نمی‌ گیرد، تنها راه ممکن آلوده شده آن‌ ها، نشستن ترشحات تنفسی افراد آلوده بر روی سطوح است.

از همین رو توصیه شده است که در صورت نگهداری گیاهان، با سطوح آن ‌ها حداقل تماس را داشته باشید. هر چند که احتمال این گونه انتقال از گیاهان بسیار پایین است. چرا که در صورت وجود فردی آلوده در خانه راه‌ های بسیار سریع ‌تر و محتمل‌ تری برای انتقال وجود دارد. از همین رو نمی ‌توان نقش مهمی را برای انتقال از طریق گیاهان در نظر گرفت.

از طرفی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که در دوران قرنطینه، نگهداری گیاهان در منزل می ‌تواند از بار روانی و افسردگی ناشی از قرنطینه بکاهد. تاکنون هیچگونه انتقالی از گیاهان مشاهده نشده است و احتمال این که گیاهان سبب انتقال ویروس کرونا شوند نیز بسیار کم است.

در انتها لازم به بیان است توصیه شده است از تماس مستقیم با سطوح گیاهان خودداری شود و ترجیحا در نزدیکی افراد بیمار نگهداری نشوند. البته این مطلب در خصوص گیاهان آپارتمدانی و گلدانی است و به سبزیجات خوراکی (خام یا پخته) مربوط نمی ‌شود!

دقت داشته باشید برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، کاهش تماس با سطوح، وسایل و افراد آلوده اهمیت بسیار زیادی دارد. افراد مبتلا به ویروس کرونا در صورتی که دارای علائم خفیف بوده و نیاز به مراقبت ‌های بیمارستانی پیدا نکرده اند، باید در اتاقی جداگانه در خانه قرنطینه شوند و دیگر افراد خانواده تا حد امکان تماس خود را با بیمار قطع کنند.

هم چنین تمام وسایل مورد استفاده بیمار از جمله ظروف غذا و البسه و ملحفه، باید مرتبا بعد از استفاده ضدعفونی شوند تا ریسک ابتلای دیگر اعضای خانواده کاهش پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا