سینماسینمای‌جهان

اسامی بازیگران و خلاصه داستان فیلم مانیکور + نقد فیلم

اسامی بازیگران و خلاصه داستان فیلم مانیکور همچنین نقد فیلم و تحلیل فیم مانیکور به کارگردانی آرمان فیاض و اطلاعات تکمیلی درباره این فیلم در همین مطلب. فیلم کوتاه «مانیکور» به کارگردانی آرمان فیاض، از ۲۲ فروردین، در سایت و اپلیکیشن وُدیو ( www.vodio.ir) به صورت آنلاین نمایش داده خواهد شد.

بازیگران و خلاصه داستان فیلم مانیکور
بازیگران و خلاصه داستان فیلم مانیکور

این فیلم پیش از این در گروه هنروتجربه اکران شده است. در خلاصه فیلم «مانیکور» آمده است: زمانی که زن جوانی دست به خود کشی می‌زند، رازی پس از مرگش هویدا می‌شود و اهالی متعصب روستا جنجال به پا می‌کنند.

اسامی بازیگران

نیما حسندخت,  مظاهر رمضان پور,  بهمن صادق حسنی,  علی نجفی,  حمیده براتی
خلاصه‌‌‌‌‌ فیلم

هیات امنای بقعه ی متبرک واقع در ارتفاعات کوههای برفی شمال کشور اجازه خاک کردن زن جوانی که شب گذشته خودکشی کرده را در صحن بقعه نمی دهند پزشک روستا برف گیر شده و زن گواهی فوت ندارد، شوهر مرحومه مجبور می شود برای گرفتن گواهی فوت به شهر برود، اما برای بازگشت به روستا مردد است …

نقد فیلم مانیکور

از کارگردان «مانیکور»، قبلا چند فیلم دیده بودم اما فیلم تازه اش به معنای دقیق کلمه «یک گام بزرگ رو به جلو» نسبت به کارهای قبلی اش است. اغلب مختصاتی که از یک فیلم کوتاه تاثیرگذار سراغ داریم، در مانیکور یافت می شود. اینکه در یک فیلم کوتاه، ایده ات باید روی کاغذ درگیرکننده باشد و در روایت، غیر قابل پیش بینی رفتار شود، اینکه در بسط و گسترش این ایده باید با ایجاز و اعجاز پازل را بچینی، اینکه باید از تک تک پلان هایت – مانند آنچه آنتوان چخوف از تفنگ روی صحنه می گوید که باید حتما به کار آید- در پیش‌برد درام استفاده کنی و از همه اینها مهمتر اینکه ساختار فیلمت – از جمله فرم بصری ،تدوین،بازی ها و …- کاملا با داستان‌گویی مینیمال، تناسب داشته باشد، در فیلم مانیکور کنار هم جمع شده اند.

کمی به جزئیات بپردازیم؛ بازی ها حد نگه دار و به اندازه هستند، مثلا با اینکه بازیگر نقش اصلی (نیما حسندخت) می توانست کاملا غلو شده ارائه شود، اما با حفظ تعادلی مثال زدنی، از عهده کار بر آمده و در ارائه یک بازی ایستا و درونگرا، مبتنی بر خیرگی در چشمان و القای نوعی ترس در میمیک صورت، موفق ظاهر شده است.

در ترکیب بندی ها به خصوص لانگ شات ها، به نقاط طلایی کادر و تاثیرش در هدایت نگاه مخاطب توجه شده؛ و در نهایت انتخاب فرمی که در یک دگردیسی و حرکتی دایره وار با نگاهی نشانه شناختی، پی می بریم آنچه در دقایق آغازین فیلم دیده ایم، کاملا ضرورت و کارکرد معنایی داشته است. در واقع مواجه اول با شروع فیلم و نوع رفتار قهرمان داستان، ظاهر گول زننده ای دارد و در ابتدا کشدار به نظر می رسد و ایجاد سوال می کند که چرا او تنها رفتاری که بروز می دهد، سکوت و ترس است و اصلا میلی به حمل تابوت ندارد و در درگیری هم کاری انجام نمی دهد و اصلا از خودش دفاع هم نمی کند. اما در انتها با نمایش انگشتانی که لاک قرمز خورده اند، به شکلی غیر مستقیم به نیمه اول فیلم ارجاع داده می شود و پی می بریم او احتمالا با یک فرد ترنس (دو جنسه) یا کسی که تمایلات دو جنسه دارد، زندگی کرده است و به این ترتیب پشت تک تک کنش ها و واکنش های او، یک نقشه راه هدفمند و در خدمت خلق معنا و روشنگری در فیلم دیده می شود.

اینکه یک زوج در یک جامعه سنتی کنار هم زندگی می کنند اما طبق تعریفی که محیط کوچک از افراد دوجنسه ارائه می دهد و شاید در راستای همان نگاه سرکوبگرانه، زن داستان خودکشی می کند و اهالی محل نیز مرد داستان را کافر می خونند! در واقع فیلم به شکل ظریفی از بن بست در جغرافیایی می گوید که برای دفن یک زن، شوهرش حق دخالت ندارد و طبق یک دیالوگ خطاب به مرد، دیگر شوهرش هم نیست! و حتی نمی تواند حرفی برای زدن داشته باشد و تازه به خاطر طرز تلقی عجیب و غریب همسایه ها، کتک مفصلی در حد مرگ هم می خورد!

شاید تنها ضعف فیلم، نبود فضایی شورانگیز در روایت ماجرا باشد. شورانگیز نه به معنی طراوات و شادابی بلکه به معنی اینکه در راستای قواعد شعورمندی که فیلم به خوبی رعایت کرده، می شد کمی جسورتر رفتار کرد و فراتر از بار محتوایی، در ساختار هم آشنایی زدایی کرد و به روایتی رسید که شور و شعور را به شکل توامان داشته باشد. در واقع فراتر از داستان بیژن نجدی، به دراماتیزه کردن بیشتر روایت فکر کرد.

اما با استناد به ویژگی های مثبتی که اشاره شد، مانیکور فیلمی است که حتی توانایی ارتباط با مخاطب عام را دارد چون داستانش را سیال و روان تعریف می کند و برای مخاطب خاص سینما به ویژه فیلم کوتاه، یک فیلم تاویل پذیر است که از همین حالا ما را کنجکاو و مشتاق کار بعدی آرمان فیاض -چه بلند باشد چه کوتاه- می کند. به ویژه اینکه فیلم جزو پرافتخارترین فیلم های کوتاه در یک سال اخیر، چه در جشنواره های داخلی و چه خارجی است و همین به نوبه خود دیدن آن را اشتیاق برانگیز می کند./محسن جعفری راد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا