اخبار داغسیاسی

اعضای گروه یوزپلنگان وطن چه کسانی هستند؟ + ماجرای بمبگذاری در تاسیسات نطنز

اعضای گروه یوزپلنگان وطن چه کسانی هستند؟ به همراه ارتباط این گروه تروریستی با ماجرای بمبگذاری در تاسیسات نطنز همچنین اطلاعات تکمیلی در این مطلب. ساعاتی بعد از حادثه ای که در تاسیسات هسته ای نطنز رخ داد، برخی از خبرنگاران شبکه فارسی زبان بی بی سی خبر از ایمیل قبول مسئولیت خرابکاری در نطنز توسط گروهی موسوم به ” یوزپلنگان وطن ” دادند.

اعضای گروه یوزپلنگان وطن
اعضای گروه یوزپلنگان وطن

برخی از خبرنگاران بی بی سی مدعی شده اند این ایمیل چند ساعت قبل از حادثه برای آنها فرستاده شده است و در آن از خرابکاری در تاسیسات اتمی خبر داده شده است! یکی از این خبرنگاران در تویتی نوشته است: «دیشب ساعت ‌ها پیش از نخستین خبر حادثه نطنز، ایمیلی از گروهی که خود را ” یوزپلنگان وطن ” خواندند به دستم رسید. با جزئیات از عملیاتی در ساعت ۲ بامداد در نطنز خبر داد و مسئولیت را به عهده گرفت. مدعی شد که حملات بیشتری انجام داده‌اند اما حکومت آنها را پنهان کرده.

ایمیل “یوزپلنگان وطن” گفت چون انفجار زیرزمینی نیست حکومت نخواهد توانست آن را انکار کند. من چک کردم، هیچ خبری از حادثه نطنز نبود. ایمیل حدود چهار صبح رسید. تصاویر و بیانیه بدون غلط املایی و گرامری فرستاده شده که نشان می‌داد روی ایمیل وقت صرف شده.

محتویات ایمیل دو ساعت بعد از انفجار نطنز با جزئیاتی که حالا مشخص شد دقیق بوده، نمی تواند اتفاقی باشد. این گروه مدعیه از اعضاء سرویس‌های امنیتی ایرانند. به احتمال زیاد ایمیل از خارج از ایرانه. همزمان در توییتر برخی مدعی شده‌اند انفجار نطنز و آتش سوزیهای هفته گذشته کار اسرائیل بوده است. “

اما بهروز کمالوندی ، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز پنجشنبه ۱۲ تیر ماه سال ۱۳۹۹ شمسی، از وقوع حادثه در تاسیسات غنی‌سازی اتمی نطنز در استان اصفهان خبر داد. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران خبر داد که این حادثه در یکی از سوله‌ های محوطه باز تاسیسات نطنز رخ داده است. هنوز از ماهیت رخدادی که این مقام از آن به عنوان حادثه یاد می‌ کند و علت وقوع آن ، اطلاعی در دست نیست.

به گفته بهروز کمالوندی ، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران سوله محل وقوع حادثه در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز بوده است. او گفت: ” این رخداد هیچ ‌گونه تلفات جانی نداشته و لطمه ‌ای به فعالیت ‌های جاری این مجموعه نیز وارد نکرده است. از نظر احتمال ایجاد آلودگی نیز با توجه به غیر فعال بودن مجموعه ذکر شده جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

تیم بررسی برای علت حادثه در محل حضور دارند. البته دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته‌ای هم در این محل بودند. “

رمضانعلی فردوسی ، فرماندار نطنز نیز در این باره گفته است که به محض وصول خبر آتش‌ سوزی، عوامل آتش ‌نشانی و امدادی به محل حادثه اعزام شدن. او جزئیات دیگری در این زمینه ارائه نکرد.

تاسیسات غنی ‌سازی اورانیوم نطنز مساحتی بالغ بر ۱۰۰ هزار متر مربع دارد و در عمق هشت متری زمین ساخته شده است. این سایت اصلی ‌ترین مرکز غنی‌ سازی اورانیوم ایران است که زیر نظر بازرسان آژانس انرژی اتمی قرار دارد.

علی‌ اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، اواخر فروردین ‌ماه اعلام کرده بود که به ‌زودی نسلی جدید از سانتریفوژها در تاسیسات غنی‌ سازی نطنز رونمایی می‌ شود و کار بر روی ساخت تعدادی از مجتمع ‌های سوخت رآکتورهای اراک و رآکتورهای قدرت در حال انجام است.

اما در جدیدترین خبر منتشر شده ، کیوان خسروی ، سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفت: ” بررسی ‌های فنی و امنیتی انجام شده از سوی دستگاه‌ های ذیربط، علت وقوع حادثه در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن در نطنز را که بامداد پنج شنبه ۱۲ تیرماه به وقوع پیوست به صورت دقیق مشخص کرده است.

کارشناسان بخش‌های مختلف مسئول ارزیابی و رسیدگی به حادثه از اولین ساعات وقوع این رخداد در سایت نطنز حاضر شدند و بررسی دلایل حادثه را آغاز کردند. فرضیه‌های مختلف در مورد علت این رخداد با واکاوی دقیق آثار، نحوه و میزان تخریب ایجاد شده بررسی و علت اصلی حادثه مشخص شده است. به دلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

خسارت وارد شده به سوله در دست احداث در مجتمع هسته ‌ای نطنز محدود بوده است.

کیوان خسروی ، سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد که در محل وقوع حادثه هیچگونه مواد هسته‌ای وجود نداشته است و موضوع نشت مواد رادیو اکتیو در وقوع این رخداد کاملا منتفی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا