سینماسینمای‌جهان

افت نگران‌کننده فروش تابستانی هالیوود

کم‌کاری استودیوهای فیلمسازی در فیلم‌های دنباله‌دار

مجله اینترنتی کولاک، ترجمه: پرویز فغفوری آذر

اصلا قرار نبود این‌جوری پیش برود. باوجود اکران این همه فیلیم خوب، تمام تحلیلگران بازار فروش فیلم غافلگیر شده‌اند. همه از هم می‌پرسند مشکل کجاست؟

سال جدید میلادی که شروع شد تحلیلگران بازار فروش فیلم برآورد کردند امسال، سال جدیدی در عرصه فروش فیلم‌هاست و شاهد ثبت رکوردهای جدیدی در زمینه فروش فیلم‌ها خواهیم بود. اما فروش تابستانی کاری کرد که لب و لوچه همه آویزان شود.

البته با نگاهی به اسامی فیلمم‌های در نوبت اکران ۲۰۱۹ طبیعی بود که چنین انتظاری هم داشته باشند. «اونجرز: پایان بازی»، «زندگی مخفی حیوانات خانگی ۲» و «گودزیلا» را جمع بزنید با ادامه فیلم‌های دنباله‌داری همچون «مردان سیاهپوش» و «شفت» تا سقف انتظار شما هم حداقل تا آخرین طبقه امپایراستیت بالا برود اما چرا امید مدیران استودیوهای فیلمسازی تبدیل به ناامیدی شد؟

البته که همه برای دیدن خداحافظی «آیرون من» از «اونجرز: پایان بازی» حاضر شدند و خداحافظی پرافتخاری برای این فیلم رقم زدند اما تقدیر برای دیگر فیلم‌ها چنین پیش نرفت. انگار چیزی این وسط کم بوده که باعث شده فروش بلیت امسال نسبت به سال گذشته حداقل ۷ درصد کاهش داشته باشد.

جف بوک، آنالیزور بازار نمایش فیلم‌ها، درباره دلیل این کاهش فروش می‌گوید: «وقتی تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد می‌گذارید، طبیعی است که چنین کاهشی رخ بدهد. انگار تمام این فیلم‌ها از یک خط تولید یکسان و سری‌دوزی بیرون آمده باشند. همه یک مدل، خط داستانی‌شان مشخص، پایان‌بندی‌ همگی قابل پیش‌بینی و کلا به این صورت بودند که از ابتدا می‌شد انتهایشان را حدس زد. حالا شما به من بگویید چرا نباید فروش فیلم‌ها کاهش یابد؟ این نوع فیلمسازی و نبود خلاقیت نگران‌کننده است و می‌تواند حتی باعث کاهش بیشتر فروش فیلم‌ها شود. فیلمنامه‌نویسان حتی به خودشان زحمت نمی‌دهند اندکی به تغییر خط داستان فیلم‌ها فکر کنند و همین باعث شده اکثر فیلم‌ها شبیه همدیگر باشند.»

او افزود: «مردم حق دارند از وضع موجود ناراضی باشند و اعتراض خود را با کاهش حضور در سینماها نشان می‌دهند. رده‌بندی سنی فیلم‌ها هم مزید بر علت شده و هیچ منطقی پشت این قضیه نیست. فقط یک مشت عدد پشت یک سری حروف. اصلا معلوم نیست چه کسانی نشسته‌اند و به خودشان حق می‌دهند برای دیگران تعیین کنند که چه فیلمی را می‌توان تماشا کرد و چه فیلمی را نه.»

البته امسال فروش فیلم‌ها خیلی هم بد نبوده. مثلا فروش «داستان اسباب‌بازی ۴» تا امروز از مرز ۵۰۰ میلیون دلار عبور کرده، «جان ویک: فصل سوم» بزرگ‌ترین بازیگر عرصه فروش فیلم است و نسبت به فیلم قبلی‌اش فروش بسیار بالاتری دارد ضمن اینکه «مرد عنکبوتی: بسیار دور از خانه» هم توانسته با افتتاحیه خوبش آبروداری کند.

اریک هندلر، تحلیلگر شرکت MKM Partners، معتقد است سه ماهه سوم و چهارم امسال حتی ممکن است بدتر از بهار و تابستان باشند: «اونجرز در انتهای راه است، بسیاری از فیلم‌های دنباله‌دار در مرحله گذار قرار دارند و تغییر بازیگران در آنها یک حرکت کاملا ریسکی است. کسی جرئت پیش‌بینی درمورد جنگ ستارگان را ندارد زیرا ممکن است حرفش غلط درآید و دایناسورها هم که همین طور در حال فرار از پارک ژوراسیک هستند! برای سال آینده بیشتر از امسال نگرانم.»

منبع: ورایتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا