اخبار داغ

با گوهر عقیق بیشتر آشنا شوید

مجله اینترنتی کولاک :‌ عقیق شکلی از کوارتز (microcrystalline quartz)، و به صورت لایه لایه است که در رنگ و بافت های متنوعی یافت میشود. بد نیست بدانید تنها طلا نیست که نظر آدمیان را به خود جلب می کند!

با گوهر عقیق بیشتر آشنا شوید

به دلیل نامگذاری از روی مشخصات ظاهری و موقعیت جغرافیایی منشأ آن انواع بی شماری از این گوهر وجود دارد. اما الگوهای عقیق بسیار مشخصی برای استفاده در تجارت شناخته شده اند. آنها عبارتند از عقیق چشم مانند، که دارای حلقه هایی متحدالمرکز است، عقیق دندریتیک (dendritic agate) و عقیق آتشین (fire agate) که دارای رنگین کمان غیر معمول است. رایج ترین نوع عقیق نوع نواری آن (Banded Agate) است که دارای لایه های رنگارنگ می باشد.

منطقه Idar-Oberstein در آلمان برای معادن عقیق و و طلا و سنت قدیمی آن یعنی کنده کاری روی عقیق معروف بوده است. اما زمانی که در قرن ۱۹ (۱۸۳۰میلادی) معادن عقیق در برزیل کشف شد توجهات به آن سمت رفت و معادن آلمان رفته رفته به کار خود پایان دادند.در واقع عقیق دارای گذشته تاریخی بلند و بالایی است. بیش از ۳ هزار سال قبل مصریان از عقیق به عنوان سنگی قیمتی استفاده میکرده اند.

در دوران باستان عقیق را به عنوان یک طلسم استفاده میکردند و میگفتند برای رفع تشنگی و محافظت کاربرد دارد. مجموعه ای از ۳ هزار کاسه عقیق توسط Mithradates پادشاه Pontus اشتیاق گذشتگان را به عقیق نشان میدهد. جمع آوری کاسه های عقیق در زمان رنسانس در اروپا رایج بوده است و به همین دلیل میتوان در بسیاری از موزه ها از جمله موزه معروف لوور نمونه هایی از آن را دید.

 

خصوصیات گوهر 

ترکیب شیمیای این گوهر Sio2 (سیلیسوم دی اکسید) است و در رنگهای مختلف یافت میشود.این سنگ قیمتیسختی موس ۶٫۵ تا ۷ دارد و وزن مخصوص آن ۲٫۶۶ است.این گوهر در برابر گرما حساس است و اگر در معرض گرما قرار گیرد میترکد. (از این خاصیت برای تشخیص آن استفاده میشود)معمولاً عقیق به صورت کابوشن تراش داده میشود. امروزه عقیق از معادن کشورهای برزیل، اروگوئه، هند، استرالیا، چین، ماداگاسکار، مکزیک، مغولستان و نامیبیا استخراج میشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا