سبک زندگی

برند پرادا چگونه به شهرت رسید؟

مجله اینترنتی کولاک، ترجمه: هادی زمانی 

پرادا یکی از مشهورترین مارک های تاریخ مد است. طراحانی که پشت این نام تجاری هستند به طور مداوم تلاش می کنند تا با حفظ سبک خود با نو آوری در طراحی برای مشتریان خود ایجاد جذابیت کنند. سبک طراحی برند پرادا مدت طولانی خود را اثبات کرده است و این باعث شده نام پرادا درطول سالیان دراز مورد تقاضای مشتریان قرار بگیرد.

شما با چیزی که می پوشید خود را به جهان معرفی می کنید، به ویژه امروز، زمانی که مشتریان خیلی سریع حرکت می کنند. مد زبانی ساده برای برقراری ارتباط است.

اولین فروشگاه پرادا 

ماریو پرادا اولین فروشگاه ارائه کالاهای چرمی را در سال ۱۹۱۳ در مکانی واقع در شهر میلان ایتالیا با برادرش مارتینو افتتاح کرد. آنها ابتدا در این فروشگاه کیف، چمدان و لوازم مورد نیاز در سفر را به مشتریان خود رائه می دادند.

در سال ۱۹۱۹، پرادا به عنوان تامین کننده رسمی خاندان سلطنتی ایتالیا انتخاب شد. این عنوان معتبر پرادا را متمایل  کرد تا از نماد کت سلطنتی خاندان ساوی و طناب پیچیده در لوگوی تجاری خود استفاده کند. این افتخاریست که باعث می شود پرادا یک نماد از طبقه اشرافی ایتالیا باشد.

اما قصه تاریخ پرادا حتی جالبتر هم می شود. در سبک مرد سالار آن روزگار، ماریو پرادا اعتقاد داشت که زنان نباید خارج از خانه کار کنند. او از شرکت اعضای مونث خانواده خود در این کار خودداری کرد. البته بعدها به دلیل اینکه پسر او علاقه ای به تجارت خانواده نداشت، دختر او لویزا پرادا، مدیریت کسب و کار خانوادگی را به عنوان جانشین ماریو بر عهده گرفت و تقریبا بیست سال آن را اداره کرد.

گسترش کسب و کار  

در اواسط دهه ۱۹۷۰، دختر لویزا، میوزیا پرادا، به مادرش در کسب و کار خانوادگی پیوست. او در ابتدا خودش را به طراحی لوازم جانبی سفر مشغول کرد و صنعت تولید چمدان و کوله پشتی های با کیفیت برای تجارت خانواده را راه اندازی نمود.

در سال ۱۹۷۷، میوزیا پرادا با پاتریزیو برتلی جوان ایتالیایی دیدار و او را در جهت توسعه کسب و کار خانواده پرادا ترغیب به همکاری کرد. او پس اینکه مشاور میوزیا شد کمک شایانی به خط تولید محصولات چرمی پرادا کرد.

محصولات جدید پرادا

این شرکت برای اولین بار در سال ۱۹۷۹ کفش را به خط تولید محصولات خود اضافه کرد. اولین مجموعه کفش های زنانه پرادا با استقبال خوبی از سوی مشتریان مواجه شد. کسب و کار آنها در این زمینه همچنان رشد کرده و توجه بیشتری را به خود جلب کرد. پرادا وسعت کاری خود را از فروشگاه های صرفا ایتالیایی به بازارهای سراسر جهان گسترش داد. فروشگاه های آنها با دیزاین و طراحی رنگ منحصر به فرد و با رنگ اصلی سبز شناخته می شد. رنگ سبز به عنوان رنگ غالب برند پرادا شناخته می شد. اولین فروشگاه سبز آنها در میلان افتتاح و سپس در شهر های لندن، پاریس، توکیو و مادرید نیز راه خود را پیدا نمود.

اتحاد میوزیا و برتلی موفقیت جهانی نام تجاری پرادا را در مسیرهای جدید قرار داد. یک خط تولید لباس زنانه در اواخر دهه ۸۰ از سوی این برند راه اندازی شد. اولین نمایشگاه مجموعه پرادا  در سال ۱۹۸۸ میلادی به نمایش گذاشته شد. این طرح ها با توجه به  کمربندهای باریک آنها با دیگر مجموعه ها تفاوت داشت. این خلاقیت ها در طراحی باعث شد آنها در اوایل دهه ۹۰ به آرزویی برای کسانی که اهل مدگرایی بودند مبدل شوند.

یکی از مواردی که در محبوبیت این برند نقش بسیار زیاد و پرنگی داشت تلفیق المانهای سنتی و اصیل ایتالیایی با شاخصه های مدرن به فراخور هر زمان بود. این شاخصه باعث شد این برند در سراسر جهان برای مردمی که چه علاقه مند به سبکهای سنتی بودند چه در فکر پوشش مدرن مورد استقبال و پذیرش قرار بگیرد. به طوری که از اروپاو آمریکا تا قاره آسیا و به خصوص کشور خودمان ایران نیز این برند مورد علاقه مردم بوده و مورد استقبال آنها قرار گرفته.

میوزیا و برتلی در سال ۱۹۸۷ ازدواج کردند و این دوتا هنوز هم در خانه خانوادگی پرادا زندگی می کنند. آنها بعدها با راه اندازی چند خط تولید کوچکتر با نام های اختصاری دیگر مانند میو میو همچنان یکی از یکه تازان صنعت مد در جهان شناخته می شوند. البته لازم به ذکر است غالب کاری و نام تجاری آنها در تمام این شاخه ها برگرفته از نام و سبک کاری اصلی پرادا بود.

آنها در این مجموعه موفق به دریافت جوایز بیشماری تا به امروز شده اند. به عنوان مثال میتوان به دریافت جایزه بین المللی انجمن طراحان مد امریکا در سال ۱۹۹۳ و همچنین جایزه طراح سال در سال ۱۹۹۵ اشاره کرد.

پرادا اکنون با بیش از ۲۵۰ فروشگاه درسراسر دنیا جزو پیشگامان عرصه مد در جهان شناخته شده و اکنون دیگر کسی در جهان وجود ندارد که به این صنعت علاقه مند باشد و نام پرادا را نشنیده و از محصولات آنها استفاده نکرده باشد.

منبع:

fashion.luxury

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا