رپورتاژ آگهیسلامت

بهترین روش پزشکی برای از بین بردن چین و چروک صورت

چین و چروک خطوطی هستند که با افزایش سن روی پوست شما ایجاد می شوند. ایجاد چین و چروک به به صورت خط اخم یا خطوط پنجه کلاغی طبیعی است و بخشی از روند افزایش سن است. چین و چروک خطرناک نیستند و بسیاری از مردم آن را به عنوان بخشی از افزایش سن می پذیرند. با این حال، همه چنین احساسی ندارند و بسیاری از مردم روش‌های جوان‌سازی پوست را استفاده می کنند.

درباره چین و چروک ها

پوست همه افراد با افزایش سن دچار چین و چروک می شود. این چین و چروک ها از نظر ظاهری متفاوت هستند مثلا ممکن است چین های ظریف یا خطوط عمیق تری داشته باشید. چین و چروک ها معمولا در قسمت هایی از پوست ایجاد می شوند که در معرض نور خورشید است. صورت، گردن و پشت دست‌هایتان مکان‌هایی هستند که احتمالاً در آن چین و چروک‌ها مشاهده می‌کنید.

سلامت پوست شما به ژنتیک و نوع پوست شما بستگی دارد. اما سیگار کشیدن یا عدم محافظت از پوست خود در برابر نور خورشید هم بر سلامت پوست تاثیر گذار است. افرادی که سیگار می کشند و کسانی که حمام آفتاب می گیرند بیشتر دچار چین و چروک می شوند.

روش های درمانی چین و چروک

لایه برداری شیمایی

لایه برداری شیمیایی با هدف بهبود و صاف کردن بافت پوست صورت، به کاهش خطوط و چین و چروک های ریز کمک می کند. این روش از مواد شیمیایی مختلف برای حذف لایه های خارجی آسیب دیده پوست شما استفاده می کند و پس از آن بدن شما لایه جدیدی از پوست تولید می کند. لایه برداری شیمیایی از لایه بردارهای شیمیایی ملایمی که می توانید بدون نسخه بخرید تا لایه برداری های شیمیایی عمیق تر را شامل می شود.

اگر خطوط ریز دارید، می توانید از لایه بردارهای بدون نسخه برای بهبود ظاهر پوست خود استفاده کنید. شما به یک متخصص پوست با تجربه نیاز دارید تا لایه برداری شیمیایی عمیق تری را برای شما در یک کلینیک انجام دهد. اگر عفونت پوستی یا بیماری پوستی مانند پسوریازیس یا اگزما دارید، نباید از لایه بردار شیمیایی استفاده کنید. همچنین با لایه‌برداری‌های شیمیایی متوسط ​​و عمیق، ممکن است مقداری اسکار یا تغییر در رنگ (پیگمانتاسیون) پوستتان ایجاد شود.

شما می توانید بیش از یک بار از لایه بردارهای شیمیایی بدون نسخه برای خطوط ریز و چین و چروک استفاده کنید. شما می توانید هر ماه یک لایه برداری را برای چند ماه انجام دهید و اثرات آن می تواند تا یک سال باقی بماند. لایه برداری شیمیایی متوسط ​​و عمیق معمولا فقط یک بار انجام می شود. هرچه لایه برداری عمیق تر باشد، تأثیر بیشتری دارد و ممکن است عوارض جانبی بیشتری مانند تغییر رنگدانه های پوست داشته باشد.

مزوژل

تزریق مزوژل برای جوانسازی و رفع چین و چروک حاوی غلظت بالا و مخصوصاً فرموله شده از اسید هیالورونیک است که با روش مزوتراپی به پوست تزریق می شود. ترشح آهسته هیالورونیک اسید (HA) تولید کلاژن و الاستین را تحریک می کند و به نوبه خود رنگ پوست، آبرسانی و ظاهر خطوط و چین و چروک را بهبود می بخشد.

جالوپرو (Jalupro)

جوانسازی پوست با Jalupro یک درمان تزریقی است که حاوی اسیدهای آمینه است. پس از تزریق، فیبروبلاست ها تحریک می شوند و کلاژن و الاستین تولید می کنند. کلاژن و الاستین پس از آن حالت ارتجاعی و حجم پوست شما را باز می گرداند. این تزریق می تواند سیاهی دور چشم شما را از بین ببرد. می تواند حجم پوست را به دلیل آسیب های خورشیدی بازگرداند. تولید کلاژن باعث کاهش روند پیری پوست می شود می‌تواند درمانی برای چین و چروک و خشکی پوست باشد. نتایج حاصل از درمان با جالپرو تا ۶ ماه باقی می‌ماند با این حال تزریق جالپرو به صورت ماهانه می‌‌تواند به افزایش طول عمر نتایج به دست آمده کمک کند.

داروها

رتینوئیدهای موضعی از ویتامین A ساخته می شوند. هدف آنها کاهش چین و چروک های ریز، پرپیگمانتاسیون و زبری پوست است. آنها این کار را با افزایش تولید کلاژن در پوست انجام می دهند. مواد فعال در کرم های چین و چروک از نظر نوع و غلظت متفاوت هستند. غلظت در کرم های چروک بدون نسخه (OTC) به طور قابل توجهی کمتر از کرم های نسخه ای خواهد بود. بنابراین غلظت بر عملکرد آنها تأثیر می گذارد.

لایه برداری پوست با لیزر

لایه برداری پوست با لیزر درمانی برای کاهش چین و چروک های صورت و مشکلات پوستی ناشی از آسیب نور خورشید یا آکنه است. تکنیک لیزر پرتوهای کوتاه و متمرکز نور را به سمت هدایت می کند. لیزر، لایه‌به‌لایه پوست را حذف می‌کند و باعث تحریک رشد فیبرهای کلاژن جدید می‌شود. این حالت لیزر همچنین باعث ایجاد مشکلات کمتری در مورد هیپوپیگمانتاسیون (روشن شدن پوست) می شود. لایه برداری با لیزر باعث ایجاد کلاژن جدید و سالم تر می شود و به بازیابی کانتور و ظاهر پوست با حداقل دوران نقاهت کمک می کند. فناوری لیزر فرکشنال نیزیک روش درمانی است. نور لیزر به صورت شبکه ای ارسال می شود که به پوست نرمال و درمان نشده اجازه می دهد در ناحیه تحت درمان باقی بماند که باعث افزایش سرع بهبود می شود.

اگر موارد زیر را دارید، کاندیدای ایده آل برای بازسازی پوست با لیزر هستید:

  • خطوط ریز زیر یا اطراف چشم، پیشانی یا دهان
  • چین و چروک زیر یا اطراف چشم، پیشانی یا دهان
  • اسکارهای ناشی از آکنه

اگر آکنه فعال دارید، قبل از انجام لیزر درمانی باید صبر کنید تا آکنه شما به خوبی کنترل شود.

تزریق ژل

چین و چروک هایی که روی پوست باقی می مانند ممکن است نیاز به تزریق ژل برای پرکردن یا بلا بردن پوست افتاده داشته باشند. چین های برجسته اطراف دهان، بینی و چانه معمولاً درمان می شوند. اسید هیالورونیک، یک پلیمر قند طبیعی، رایج ترین پرکننده مورد استفاده است. بیشتر فیلرها موقتی هستند و حدود ۴ تا ۶ ماه بهبود می یابند و در این زمان درمان باید تکرار شود. عوارض جانبی ممکن است شامل کبودی، تورم موقت و درد باشد.

میکرودرم ابریژن

این روش به “سنباده زدن پوست” با دستگاهی حاوی کریستال های سیلیس یا آلومینیوم اشاره دارد. بسیاری از متخصصان زیبایی این خدمات را معمولاً در “پکیج های” شش یا هفت جلسه ای ارائه می دهند. میکرودرم ابریژن ساختار پوست را تغییر نمی دهد، اگرچه ممکن است باعث صاف شدن صورت شود.

محصولات آرایشی و بهداشتی که به عنوان “میکرودرم ابریژن خانگی” به بازار عرضه می شوند، فقط لایه بردارهای ملایمی هستند، آنها بی ضررند اما به احتمال زیاد تغییر خاصی در چین و چروک ها ایجاد نمی کنند.

درمان با تزریق بوتاکس

بوتاکس دارویی است که از سم بوتولینوم به دست می آید. سیگنال های شیمیایی که باعث انقباض ماهیچه ها می شوند را مسدود می کند. بوتاکس در ماهیچه هایی که انقباض آنها باعث ایجاد چین و چروک می شود تزریق می شود، مانند بین ابروها (خط اخم) و خطوطی که در گوشه چشم ها ایجاد می شوند (پای کلاغ).

اثرات بوتاکس معمولا بین ۳ تا ۴ ماه باقی می ماند. هنگامی که بوتاکس از بین می رود، ماهیچه ها دوباره فعال می شوند و چین و چروک ها شروع به برگشتن می کنند و شما باید درمان تکرار کنید. اگر تصمیم بگیرید که تزریق را تکرار نکنید، چین و چروک های شما بدتر از آنچه در ابتدا بودند باز نمی گردند.

ممکن است قرمزی، کبودی یا سوزش موقتی در اطراف محل تزریق بوتاکس وجود داشته باشد. در موارد بسیار نادر، ممکن است تا چند روز پس از تزریق، افتادگی جزئی پلک وجود داشته باشد، اما تمام عوارض جانبی گزارش شده موقتی بوده است.

جلوگیری از چین و چروک

افراد می توانند از درمان های مختلفی برای کاهش چین و چروک استفاده کنند. تغییرات سبک زندگی، مانند مرطوب کردن، استفاده از محافظ ها در برابر آفتاب، داشتن یک رژیم غذایی سالم، اجتناب از سیگار کشیدن و نوشیدن کمتر الکل ممکن است به جلوگیری یا به تاخیر انداختن ظاهر چین و چروک کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا