اخبار داغ

به آغوش کشیدن مرگ با “مزه”عرق سگی!

مجله اینترنتی کولاک؛ سید امید صادقی

پس از انقلاب۵۷ وقتی که مشروب فروشی ها و کارگاه های تولید مشروبات الکلی توسط نیروهای انقلابی معدوم و مصادره شد خیلی ها تصور می کردند که بساط مشروب خوردن هم برای همیشه از ایران جمع می شود. اما حالا در چهل سالگی انقلاب آمار و ارقام که از قربانیان مصرف مشروبات الکلی سمی منتشر می شود نشان می دهد که مصرف مشروبات الکلی در ایران نه تنها روند کاهشی نداشته بلکه نسبت به قبل از انقلاب هم تولید و مصرف آن افزایش چشمگیری داشته است، با این تفاوت که بعد از انقلاب تولید و توزیع و مصرف آن مخفیانه و در خلوت افراد صورت می گیرد نه به صورت علنی!

در همین حال آماری که از تعداد قربانیان مشروبات الکلی مسموم و غیر استاندارد منتشر شده نگرانی ها را بیشتر می کند و هشداری جدی است برای مسئولان تا در این خصوص تدبیری منطقی و عاقلانه بیاندیشند.

مشروبات الکلی
در جدیدترین آماری که همین امروز منتشر شده است اعلام شده که در دو هفته گذشته در منطقه شمال غرب کشور ۸ نفر در اثر مصرف مشروبات سمی و غیر استاندارد جان خود را از دست داده اند و نگرانی ها وقتی بیشتر می شود که می بینیم محدوده جغرافیایی این مرگ و میر دردناک در منطقه ای خاص است که به نظر می رسد محموله ای از مشروبات الکلی مسموم در آنجا توزیع شده است و از این رو پیش بینی می شود که آمار قربانیان در روزهای آینده بیشتر هم باشد.
آمار دیگر از تعداد قربانیان مشروبات الکلی سمی فقط در شهریور و مهر امسال نیز از فوت بیش از یکصد نفر حکایت دارد که علت مرگ همگی آنها مصرف مشروبات تقلبی و حاوی متانول بوده است. پزشکان در این باره می گویند که مصرف حتی نصف لیوان الکل متانول ۲۰ درصد می تواند منجر به مرگ شخص مصرف کننده شود و این در حالی است که تعداد زیادی از افراد مسموم به متانول هم چشمهایشان کور می شود یا کلیه هایشان را از دست می دهند.
در اینجا به طور مختصر و گذرا مروری بر آمار قربانیان در سالهای اخیر خواهیم داشت که این تعداد مرگ و میر می تواند زنگ خطری باشد تا مسئولان بیش از پیش نسبت به این معضل اجتماعی توجه داشته باشند.
طبق گزارش هایی که از سال های قبل منتشر شده در سال۱۳۸۹ در کل کشور۱۴۵ نفر در اثر مصرف مشروبات الکی سمی جان خود را از دست داد بودند. این آمار در سال ۱۳۹۰ به بیش از۹۲ نفر رسید، سال۱۳۹۱ بیش از۱۳۵ نفر،سال ۱۳۹۲ هم حدود۱۴۰ نفر،سال۱۳۹۳ بیش از ۸۰ نفر و در سال های پس از آن هم هیچگاه نبوده که آمار فوت بر اثر مصرف مشروبات سمی گزارش نشود.
به عنوان مثال در روز ۱۱ مرداد۱۳۹۶ پنج نفر در شیراز،فسا و طبس به علت نوشیدن مشروب حاوی متانول جان باختند و یک نفر دیگر نیز بینایی خود را از دست داد. دوم مرداد همان سال نیز گزارش شده بود که مصرف مشروبات دست ساز و تقلبی در شهرستان سیرجان منجر به مرگ پنج نفر شده و ۱۱۴ نفر نیز به دلیل نارسایی کلیه و کبد در بیمارستان بستری شده بودند و اول مرداد ۹۶ نیز سه نفر دیگر در استان فارس به علت مصرف مشروبات تقلبی مرگ را به آغوش کشیدند.
این آمار نگران کننده و وحشتناک در حالی منتشر می شود که تولید و توزیع و مصرف مشروب در سراسر کشور رو به افزایش است و با توجه به قوانین جمهوری اسلامی ایران و ممنوعیت هایی که برای تولید،توزیع و مصرف مشروبات الکی وجود دارد مصرف کنندگان هیچگونه دسترسی به مشروبات استاندارد ندارند و ناچار می شوند که صرفا با اعتماد به فروشندگان زیر زمینی و ساقی هایی که در شهرهای مختلف این توزیع کننده مشروب هستند نسبت به تهیه آن با قیمت های گزاف اقدام کنند.
اما نکته ای که در این قابل تامل است و جای تاسف دارد این است که به هر حال باید بپذیریم که تمام محدودیت ها و سختگیری هایی که در ۴۰ سال گذشته به قصد برچیده شدن بساط مشروب در ایران اعمال شده اما در عمل این رویکرد به نتیجه نرسیده است و فقط عده ای سودجو و فرصت طلب پیدا شده اند که با توجه به جرم بودن فروش مشروب، نسبت به تولید غیر استاندارد آن با روش های غیر متعارف اقدام می کنند و هیچ نظارتی هم بر کار آنها وجود ندارد و اینچنین بسیاری از افراد را به کام مرگ می کشانند.
لذا مسئولان باید تمهیداتی بیاندیشند که فرزندان این آب و خاک به خاطر ساعتی فارغ شدن از دامن غم و غصه اینچنین گرفتار مرگ دردناک و زودرس نشوند. زیرا به هر حال تمام این افراد فرزندان همین مملکت هستند و همه ما در قبال سلامتی و حفظ جان آنها مسئولیم.
در پایان این گزارش بد نیست اشاره ای هم به آمار فانتزی یکی از هایپر مارکت های بزرگ در یکی از شهرهای استان فارس داشته باشیم که با طعنه و شوخی از فروش میلیونی “مزه” عرق خورها در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته اظهار شگفتی می کند و می گوید اگر آنها بساط عرق خوردن را تعطیل کنند درآمد ما هم نصف می شود. چون هر هفته به خصوص در روزهای پنجشنبه و جمعه مقادیر زیادی از اجناس و اقلام موجود در فروشگاه را مشتریانی از ما خرید می کنند که می دانیم به قصد استفاده پای سفره مشروب آن جنس ها را می خرند. وی در خصوص نوع اقلام مصرفی که به عنوان مزه از طرف مشتریانش خرید می شود به ماست کنگر،ماءالشعیر،چیپس،پسته،تخمه آفتابگردان،مرغ بسته بندی شده و انواع خوراکی های کنسروی اشاره می کند و معتقد است که درآمد حاصل از فروش این اقلام بخش اعظمی از درآمد کل فروشگاهش است!
بد نیست بدانید که قبل از انقلاب و از سال های خیلی دور در ایران بین مصرف کنندگان عرق سگی مرسوم بوده که از ماست خیار یا کنگر ماست به عنوان مزه مشروب استفاده کنند که این مزه قدیمی هنوز هم سر سفره افرادی که شرب خمر می کنند پیدا می شود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا