اخبار داغفرهنگی

بیوگرافی و معرفی آثار خسرو سینایی کارگردان نامدار سینما که در اثر کرونا درگذشت

بیوگرافی و معرفی آثار خسرو سینایی کارگردان نامدار سینما که در اثر کرونا درگذشت به همراه نکاتی از زندگی شخصی و زندگینامه کامل این کارگردان در همین مطلب. خسرو سینایی، کارگردان سینمای ایران، بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در ۸۰ سالگی درگذشت.

بیوگرافی و معرفی آثار خسرو سینایی
بیوگرافی و معرفی آثار خسرو سینایی

فرح اصولی، همسر این هنرمند، روز شنبه ۱۱ مرداد، به ایسنا گفت: «خسرو سینایی به علت عفونت ریه و مبتلا شدن به کرونا در بیمارستان امیراعلم بستری بود.» سینایی حدود یک ماه قبل، برای یک عمل جراحی در بیمارستان بستری بود و پس از مدتی مرخص شده بود.

یکی از مطرح‌ترین فیلم‌های سینمایی این کارگردان «عروس آتش» بود که سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را در جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. او همچنین مستند «مرثیه گمشده» با روایت مهاجرت هزاران لهستانی به ایران را ساخت که برای آن، جایزه‌ای از رییس جمهور لهستان گرفت. «گفت‌وگو با سایه» و «جزیره رنگین» از دیگر آثار مستند او طی دو دهه اخیر بود.

خسرو سینایی ۲۹ دی ۱۳۱۹ در ساری به دنیا آمد. وی کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، آهنگساز و نوازندهٔ ایرانی بود. آثار او معمولاً بر پایه مستندهای اجتماعی استوار بودند. سینایی در سال ۱۳۸۷ موفق به دریافت نشان ویژه کشور لهستان از سوی رئیس‌جمهور این کشور شد. او این نشان را به خاطر ساخت فیلم مستند مرثیه گمشده که روایت‌گر مهاجرت هزاران لهستانی به ایران در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ است، دریافت کرد.

خسرو سینایی پس از مهاجرت به تهران، در سال ۱۳۳۷ از دبیرستان البرز دیپلم گرفت. پس از آن به اتریش سفر کرد و از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۳ به تحصیل در رشتهٔ معماری در دانشکدهٔ فنی وین مشغول شد. او همزمان به تحصیل آهنگسازی در آکادمی موسیقی و هنرهای نمایشی وین پرداخت و پس از آن به تحصیل در رشتهٔ سینما مشغول شد و با دو درجهٔ ممتاز در کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی در سال ۱۳۴۶ از آکادمی موسیقی و هنرهای نمایشی وین فارغ‌التحصیل شد.[۴]

وی از سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۶ شاگرد «ویکتور وینکل باور» سرپرست بخش آکاردئون کنسرواتوار وین بود و در کنسرت‌های مختلف به عنوان تکنواز و عضو هیئت ارکستر کنسرواتوار شرکت داشت.

خسرو سینایی در سال ۱۳۴۶ به ایران بازگشت و به مدت پنج سال در وزارت فرهنگ و هنر مشغول به کار شد. او همچنین از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۴ نیز با سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران همکاری کرد. او از آن زمان تا سال ۱۳۷۱، به تدریس در رشته‌های کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی، موسیقی فیلم، مستندسازی و … در دانشگاه و مراکز آموزشی و هنری پرداخت. وی نخستین فیلم سینمایی خود را در سال ۱۳۵۸ با نام زنده باد … ساخت.

خسرو سینایی در طول فعالیت‌های هنری خود بیش از ۱۰۰ فیلم کوتاه و بلند ساخت که افزون بر نویسندگی و کارگردانی، ساخت موسیقی و تدوین برخی از آثارش را نیز بر عهده داشته‌است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا