گوناگون

تاریخ ایام فاطمیه در سال ۱۳۹۹ چه زمانی است و اعمال مهم در این زمان کدام هستند؟

حضرت فاطمه (س) دردانه دخت پیامبر اکرم (ص) می باشند که جایگاه والایی نزد خدا و مسلمانان دارند ، ایشان بعد از رحلت پدر عزیزشان از سمت کفار آسیب های روحی و جسمی بسیاری دیدند که این آسیب ها موجب جراحات بسیاری شد که در سال ۱۱ هجری قمری درگذشتند . ایام شهادت این حضرت را به دو دهه تقسیم کرده اند که تاریخ ایام فاطمیه در سال ۹۹ به این شرح می باشد :

دهه اول ایام فاطمیه از روز ۵ دی ماه سال ۱۳۹۹ شروع و تا دوشنبه ۱۵ دی ماه سال ۱۳۹۹ ادامه می یابد .

دهه دوم ایام فاطمیه از روز جمعه ۲۶ دی ماه سال ۱۳۹۹ تا روز یکشنبه ۵ بهمن ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد .

تاریخ ایام فاطمیه در سال 1399 چه زمانی است و اعمال مهم در این زمان کدام هستند؟

تاریخ ایام فاطمیه در سال ۱۳۹۹

 

تاریخ دقیق شهادت حضرت فاطمه (س) تقویم شمسی برابر است با :

روز یک شنبه ۲۸ دی ماه سال ۱۳۹۹

تاریخ دقیق شهادت حضرت فاطمه (س)  تقویم قمری برابر است با :

روز ۳ ماه جمادی الثانی سال ۱۴۴۲

تاریخ دقیق شهادت حضرت فاطمه (س) تقویم میلادی برابر است با :

روز ۱۷ ماه ژانویه سال ۲۰۲۱

تاریخ ایام فاطمیه در سال 1399 چه زمانی است و اعمال مهم در این زمان کدام هستند؟

اعمال روز شهادت حضرت فاطمه علیها السلام

۱- اقامه عزا : پس باید در این روز شیعیان به مراسم تعزیت آن حضرت قیام نمایند، به همین جهت شیعیان آن حضرت صلوات الله علیه نیز می بایست که در اظهار اندوه و غصّه و اقامه عزا در روز وفات خاتون و خواندن مصائب او بر امام خود تأسّی نمایند … مخالف و مؤالف از رسول اکرم صلّی الله علیه و آله وسلّم درباره او روایت کرده اند که : (( فاطمهُ بَضعَهٌ مِنُی مَن آذئهَا فَقَد آذانی)) ؛ فاطمه پاره تن من { پاره ای از وجود من } است هر کس او را آزار دهد همانا مر آزار داده.
۲- زیارت : خواندن زیارت آن مظلومه و نفرین بر ظالمان و غاصبان حقّ او : السَّلاَمُ عَلَیکِ یا سَیدَهَ نِسَآءِ العَالَمینَ السَلاَمُ عَلَیکِ یا وَالِدَهَ الحُجَجِ عَلَی النَّاسِ اَجمَعینَ السَّلاَمُ عَلَیکِ اَیتُهَا المَظلُومَهُ المَمنُوعَهُ حَقَّهَا … (مفاتیح الجنان . فصل دهم . در اعمال ماه جمادی الثّانی ).
۳- گریه بر مصیبات وارده بر اهل خانه و بیت نبوّت و ولایت : ای اهل عالم بگریید … حقّ او را غصب و او را از ارث پدرش منع نمودند، به صورتش سیلی زده و جنینش را سقط کردند و برای درب خانه ای که ملائکه ی مقرّب خدا برآن ایستاده و بدون اجازه ورود نمی نمودند، آتش خواستند و … ( المراقبات . ص ۱۰۰) .
سید بن طاووس در کتاب زوائد الفوائد زیارت مختص به روز شهادت آن حضرت را به این طریق فرموده است که: در ابتدا نماز زیارت یا نماز خود آن حضرت را به جا می آورى و نماز آن حضرت دو رکعت است در هر رکعت بعد از حمد، ۶۰ مرتبه سوره قل هو الله احد را مىخواند و اگر نتوانى در رکعت اول بعد از حمد سوره “قول هو الله احد” را بخوان و در رکعت دوم سوره “قل یا ایها الکافرون” را بخوان و چون سلام نماز را گفتى زیارت حضرت فاطمه را بخوان. به تحقیق که روایت شده است که هر کس با این زیارت آن مظلومه را زیارت کند و از خدا طلب آمرزش کند حق تعالى گناهانش را می آمرزد و او را داخل بهشت می گرداند.
همچنین سیّد ابن طاووس در کتاب “اقبال” پس از ذکر وفات آن حضرت در این روز، این زیارت را براى آن بانوى‏ بزرگ ذکر کرده:
” السَّلامُ عَلَیْکِ یَا سَیِّدَهَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا وَالِدَهَ الْحُجَجِ عَلَى النَّاسِ أَجْمَعِینَ السَّلامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظْلُومَهُ الْمَمْنُوعَهُ حَقَّهَا پس بگو اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمَتِکَ وَ ابْنَهِ نَبِیِّکَ وَ زَوْجَهِ وَصِیِّ نَبِیِّکَ صَلاهً تُزْلِفُهَا فَوْقَ زُلْفَى عِبَادِکَ الْمُکَرَّمِینَ مِنْ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ أَهْلِ الْأَرَضِینَ “
” سلام بر تو اى بانوى بانوان جهانیان،سلام بر تو اى مادر حجت هاى الهى بر همه‏ مردم.
سلام بر تو اى ستمدیده محروم گشته از حق خویش. پس بگو: خدایا درود فرست‏ بر کنیزت و دختر پیامبرت و همسر جانشین پیامبر، درودى که بر فراز جایگاه بندگان گرامى‏ات از اهل آسمان ها و زمین ها جایش دهد.
به یقین روایت شده هرکه آن حضرت را به این شیوه زیارت کند و از خدا آمرزش بخواهد، حق تعالى گناهانش را بیامرزد و او را داخل بهشت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا