سلامت

تست PCR (تست از ته حلق) برای تشخیص کرونا چیست؟ + میزان دقیق بودن تست کرونا

 تست PCR که برای نخستین بار از طریق تکنیک ویرایش ژن موسوم به کریسپر انجام می‌گیرد می‌تواند برای تشخیص سریع ویروس کرونا در بدنِ افراد به کار گرفته شود.

آزمایش آنتی‌ژن جدید از طریق یافتن تکه‌های پروتئین ویروس در مخاط بینی صورت می‌گیرد. تاکنون آزمایش‌های موسوم به کریسپر(PCR) برای تشخیص “سارس کووید ۲” با تکه‌برداری از مخاط گلو و آزمایش سلول‌های مدافع بدن (آنتی بادی‌های تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن در خون) تشخیص داده می‌شد.

تست PCR
تست PCR

کدام آزمایش نتیجه بخش‌تر است؟

آزمایش میزان سلول‌های مدافع بدن فقط زمانی می‌تواند نتیجه مطلوب را بدهد که فرد مشکوک به ابتلا از این ویروس جان سالم به در برده باشد. چند روز پس از ابتلا به ویروس، سیستم ایمنی بدن آنتی بادی‌های ویژه‌ای را علیه پاتوژن‌ها تولید می‌کند. نتیجه این آزمایش می‌تواند نشان دهد که پیش از این بدن به این ویروس مبتلا شده است یا نه و به این ترتیب از آلوده شدن مجدد فرد جلوگیری شود.

اگر کسی به ویروس کرونا آلوده باشد انتخاب آزمایش آنتی بادی برای او انتخاب نادرستی است. به جای این آزمایش، پزشکان در حال حاضر از نمونه‌برداری مخاط گلو استفاده می‌کنند که آن را برای آزمایش های به اصطلاح  PCR (کریسپر) به آزمایشگاه می‌فرستند. تجزیه و تحلیل نمونه‌ها در آنجا حدود سه تا پنج ساعت طول می‌کشد و در آن آزمایشگر به دنبال اجزا ژنتیکی ویروس است.

سازمان غذا و داروی آمریکا درباره روش جدید می‌نویسد که این فرایند می‌تواند آزمایش‌های آنتی‌ژن را در آینده کوتاه‌تر کند. هدف این آزمایش این است که ثابت شود آیا فرد در حال حاضر به ویروس کرونا آلوده است یا خیر. اما در آزمایش جدید نتایج براساس تحلیل بخش‌های ژنتیکی نیست بلکه روی پروتئین‌ها انجام می‌شود، یعنی روی مولفه‌های پروتئین که از پاتوژن هستند انجام می گیرد.

به گفته مقامات بهداشتی مسئول نظارت بر آزمایش ها در آمریکا یکی از مزایای بزرگ روش جدید در مقایسه با تست های PCR این است که نتیجه ظرف چند دقیقه در دسترس است.

این آزمایشات به طور خاص به ویروس سارس کووید ۲  واکنش نشان می‌دهند. این بدان معناست که در صورت مثبت بودن، احتمال ابتلا به این ویروس بسیار بالاست.

با این حال طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا یک مشکل بزرگِ آزمایش‌های آنتی‌ژن جدید به نسبت آزمایشات کریسپر PCR  سنتی این است که احتمال نشان ندادن عفونت در این روش بیشتر از روش قدیمی است و این نقطه ضعف آن محسوب می‌شود. در واقع این فناوری جدیدی است که همراه با پتانسیل زیاد نگرانی‌هایی را نیز ایجاد می‌کند.

آزمایش های کروناویروس چگونه انجام می شوند ؟

بیشتر آزمایشات مربوط به سویه جدید کروناویروس شامل گرفتن نمونه سواب برای تجزیه و تحلیل است.این ویروس که به عنوان سندرم حاد تنفسی کروناویروس ۲ (SARS-CoV-2) شناخته می شود باعث بیماری ویروس کرونا (COVID-19) می شود.ایجاد تست های قابل اعتماد برای شناسایی ویروس به منظور کاهش سرعت شیوع آن ، امری ضروری است.در حال حاضر ، این آزمایشات برای افراد در معرض خطر شدید ویروس کرونا انجام می شوند. به عنوان مثال ، متخصصان احتمالاً انجام آزمایش را برای افراد مسن که ممکن است عفونت داشته باشند در اولویت قرار می دهند.

در این مقاله به نحوه انجام تست های ویروس کرونا COVID-19 و اینکه برای چه کسانی انجام می شوند می پردازیم.

آزمایش های کرونا چگونه انجام می شوند؟

روش های مختلفی برای آزمایش سویه جدید ویروس کرونا وجود دارد. بیشتر آنها آزمایش های مولکولی یا سرولوژیکی هستند.

آزمایش های مولکولی ویروس کرونا

آزمایش های مولکولی به دنبال علائم عفونت فعال هستند.این آزمایش ها معمولاً شامل گرفتن نمونه از پشت گلو با سواب پنبه ای میباشند. سپس پزشک نمونه را برای آزمایش ارسال می کند.

 تست PCR
تست PCR

انواع تست های کرونا

دو نوع تست مختلف وجود دارد: تست تشخیص عفونی و تست آنتی بادی

۱- تست تشخیص عفونی (پی سی آر)

وجود ویروس فعال در بدن را نشان می­دهد و باید مراحل قرنطینه یا انزوای خود از دیگران را انجام دهید. در حال حاضر تست تشخیص عفونی به دو روش انجام می ­شود: تست PCR یا پی سی آر که مواد ژنتیکی ویروس را مورد بررسی قرار می­ دهد و تست آنتی ژن که پروتئین­ های خاص روی سطح ویروس را مشخص می ­کند.

۲- تست آنتی بادی

تست سرولوژی یا آنتی بادی کرونا به دنبال پادتن ­هایی می­ گردد که توسط سیستم ایمنی در واکنش به عامل تهدیدآمیز، مانند نوع خاصی از ویروس، تولید می­ شود. آنتی بادی به دفع عفونت کمک می­ کند، چند روز یا چند هفته بعد از بروز عفونت ساخته می­ شود و تا چند هفته بعد از بهبود در بدن باقی می­ ماند. به همین دلیل، نباید از تست آنتی بادی برای تشخیص عفونت فعال ویروس کرونا استفاده کرد. محققان در حال حاضر نمی ­دانند حضور آنتی بادی به معنی مصونیت بدن در برابر ویروس کرونا در آینده است یا خیر.

 تست PCR
تست PCR

سید مهدی فرساد فوق تخصص جراحی ریه و قفسه سینه، نکاتی را درباره آخرین تغییرات قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا بیان کرد.

این فوق تخصص ریه بیان کرد: پیش از این گفته می‌شد که اگر بیمار بدون استفاده از داروهای تب‌بر مثل استامینوفن و دیگر مسکن‌ها، به مدت ۳ روز علائمی از تب نداشته باشد و حداقل ۱۰ روز از شروع سایر علائم دیگر او گذشته باشد، امکان خروج از قرنطینه  را دارد اما در حال حاضر این شرایط تغییر کرده است.

او اضافه کرد: در حالی که تا همین چند روز پیش برای تشخیص نهایی ابتلا به کرونا و اتمام قرنطینه می‌گفتیم که ۲ بار تست PCR (تست از ته حلق) در ۲ روز پشت سر هم انجام شود اما در حال حاضر به دلیل احتمال زیاد منفی بودن کاذب آن لازم نیست که بیمار تست فوق را انجام دهد.

این فوق تخصص ریه تصریح کرد: هم اکنون به گفته متخصصان و پزشکان، همین که فرد  یک روز بدون استفاده از داروهای ضد تب، تب نداشته باشد برای قرنطینه او می‌توان تغییراتی را لحاظ کرد.

فرساد در ادامه به تشریح تقسیم بیماران مبتلا به کرونا به دو گروه پرداخت و گفت: بیمارانی که سطح بیماری آن‌ها کم یا متوسط است، باید ۱۰ روز از شروع اولین علائم‌شان گذشته باشد و بیمارانی که به دلیل شدت بیماری کرونا در بیمارستان بستری شده‌اند، ۲۰ روز باید از شروع روند بهبودی آن‌ها سپری شده باشد.

او تاکید کرد: تا چندی پیش به طور قطعی مشخص نشده بود که احتمال ابتلای مجدد بیمارانی که یک بار به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، وجود دارد و در حال حاضر متخصصان و پزشکان به این نتیجه‌ رسیده‌اند که وقتی فردی یک بار به بیماری کرونا مبتلا شده و بهبود یافته است، تا ۳ ماه نیاز به انجام هیچ گونه تستی درباره وضعیت ابتلا به کوید ۱۹ ندارد.

این فوق تخصص ریه تصریح کرد: امکان ابتلای افراد بهبود یافته کرونایی پس از ۳ ماه وجود دارد و در صورت داشتن هر یک از علائم بیماری پس از این مدت، باید مراقبت‌های سایر افراد مشکوک و دارای علامت بیماری را رعایت کند.

فرساد در پایان بهترین راه‌های جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و ابتلای افراد را استفاده از ماسک، ماندن در خانه و در صورت ضرورت خروج از منزل با حفظ فاصله اجتماعی استاندارد برشمرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا