اخبار داغ

توصیه هایی برای درمان خشکی لب و پیشگیری از خطرات آن

محمد سیمری، اختصاصی مجله اینترنتی کولاک

لب‌ یکی از ناحیه های پوست بدن انسان است که بیشتر از هر جای دیگری در معرض هوا و همچنین تماس مستقیم با آفتاب به ویژه در فصل سرما قرار دارد و همچنین بسیار نازک‌ تر و حساس‌ تر از دیگر قسمت‌ های بدن به شمار می آید؛ به همین علت هم بیشتر مستعد مشکل خشکی و ترک ‌خوردگی است! جالب است بدانید که این خشکی به آرامی شروع شده و به سرعت تشدید می شود. حتی خطر ابتلا به عفونت نیز با ترک خوردگی و خشکی لب افزایش می یابد! شاید بتوان گفت خشکی لب ها و پوسته پوسته شدن آن ها، از اولین آثار تب و اسهال و نشانه‌ ای از کاهش میزان آب و مایعات بدن فرد بیمار تلقی شود.

توصیه هایی برای درمان خشکی لب و پیشگیری از خطرات آن

کودکان و سالمندان اغلب در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به خشکی و چاک خوردن لب ها هستند؛ و این اتفاق به این دلیل است که افراد مسن به علت تغییرات مرتبط با سن بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند و همچنین کودکان نیز به دلیل ناتوانی در مراقبت از خود، به ترک خوردگی و خشکی لب مبتلا می شوند. لازم به بیان است خشکی لب در افرادی که تنفس دهانی دارند، به ویژه در زمان خواب بیشتر مشاهده شده است! زیرا جریان هوا از داخل دهان باعث خشکاندن بیشتر لب‌ ها در این افراد می‌ شود.

اگزمای لب‌ ها به دلیل حساسیت تماسی، عوامل خوراکی و مواد آرایشی اتفاق می‌ افتد که در این حالت منجر به خشک شدن، پوسته‌ ریزی و حتی خارش لب‌ ها می‌ شود. توجه داشته باشید مصرف برخی از داروها، به ویژه داروهای درمان آکنه سبب بروز خشکی لب ها می شود؛ زیرا این داروها معمولا از خشک کردن پوست به عنوان راهی برای مقابله با جوش ها و برآمدگی های استفاده می کنند.

توجه داشته باشید کودکان کمتر از بزرگسالان در معرض نور آفتاب هستند؛ بنابراین علت خشکی لب‌ های کودکان بیشتر به علت حساسیت‌ های ذاتی و اگزمای مربوط به دوران کودکی است. اگزمای لب‌ ها به دلیل حساسیت تماسی و عوامل خوراکی و مواد آرایشی اتفاق می‌ افتد که در این حالت منجر به خشک شدن و پوسته‌ ریزی و حتی خارش لب‌ ها می شود.

توصیه هایی برای درمان خشکی لب و پیشگیری از خطرات آن

خشکی لب‌ ها می‌ تواند به دلیل کمبود انواع ویتامین‌ ها باشد؛ یکی از درمان‌ هایی که برای خشکی لب‌ ها تجویز می‌ شود مصرف انواع مولتی ویتامین به مدت یک ماه است. متخصصان معتقدند استفاده از پروتزهای دندان باعث خشکی‌ های شدید و خارش لب می‌ شود! همچنین بعضی از بیماری‌ های سیستماتیک نظیر بیماری پسوریازیس هم سبب پوسته پوسته شدن اطراف و روی لب می‌ شود که در این صورت مشکل لب با علایم دیگری نیز همراه است.

دقت داشته باشید لب‌ ها غدد چربی ندارند و از این رو نمی‌توانند رطوبت مورد نیاز خود را تامین کنند اما مرطوب کننده‌ ها و نرم کننده های طبیعی می‌ توانند به حفظ رطوبت این عضو کمک کنند. توصیه می کنیم به جای استفاده از نرم‌ کننده‌ های تجاری از نرم‌ کننده‌ های تسکین‌ دهنده و مرطوب کننده‌ هایی چون وازلین، لانولین یا چربی پشم، موم زنبور عسل و… استفاده کنید. همچنین از روغن نارگیل نیز غافل نشوید! این روغن که از میوه نارگیل گرفته می‌ شود با التهاب‌ ها مبارزه کرده و نرم کننده است؛ این بدان معنا است که می‌ تواند پوست را تسکین داده و لطیف کند.

توصیه هایی برای درمان خشکی لب و پیشگیری از خطرات آن

همچنین چای سبز به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان و مواد معدنی، حاوی پلی‌ فنول‌ هایی است که التهاب‌ ها را کاهش می‌ دهد؛ یک چای سبز کیسه‌ ای را در آب گرم خیس کرده و روی لب‌ های تان بگذارید تا لب‌ ها را نرم کند و خشکی لب را از بین ببرد! این روش از روش‌ های سنتی لایه‌ برداری بسیار ملایم‌ تر است. توصیه می کنیم از رژلب‌ های مات و خشک استفاده نکنید؛ زیرا رژلب‌ های چرب و مایع، بهترین مواد آرایشی برای لب‌ های خانم‌ هایی است که از خشکی لب رنج می‌ برند.

در انتها بایستی بدانید لیس زدن لب، که اغلب پاسخ طبیعی به خشکی لب ها است، می تواند منجر به ایجاد شکاف بیشتر شود! این عادت بیشتر در کودکان و سالمندان شایع است و اگر چه تحت درمان قرار نگیرد، آسیب های ایجاد شده ممکن است تا چانه و گونه ها نیز گسترش یابد! این افراد می توانند از بالم‌ های لب استفاده کنند و کمتر در معرض باد و سرما قرار گیرند. بعضی از بالم‌ های لب SPF دارد و ضد آفتاب نیز محسوب می‌ شود که در این حالت از محافظت بیشتری برخوردار هستند و لازم است هر دو ساعت یک بار یا بعد از هر شست و شو، لب‌ ها چرب شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا