اخبار داغفرهنگی

حجت الاسلام حامد کاشانی که گفت توحید توهم است کیست؟ + توضیحات حامد کاشانی

حجت الاسلام حامد کاشانی که گفت توحید توهم است کیست؟ توضیحات حامد کاشانی درباره جمله عجیب او در برنامه تلویزیونی در خصوص توحید در این مطلب. صحبت های کارشناس مذهبی سیما در خصوص توحید و جمله «توحید توهمی بیش نیست» با واکنش های زیادی در فضای مجازی همراه شد. کارشناس مذهبی در صداوسیما گفت: اصل دین، ولایت و حب امیرالمومنین است و توحید، توهمی بیش نیست!

توضیحات حجت الاسلام کاشانی درخصوص کلیپ تقطیع شده‌ای که از برنامه سحرگاهی وی با موضوع توحید و ولایت در فضای مجازی منتشر شد. حامد کاشانی صاحب نظر در حوزه تاریخ اسلام،فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه علم و صنعت و استاد معاونت پژوهش حوزه امام خمینی (ره) با تولیت آیت الله صدیقی ، استاد تاریخ دانشگاه امام صادق (ع) و کارشناس برنامه های مذهبی صداوسیما می باشد.

حامد کاشانی، اظهار نظر عجیب را در برنامه “ماه من” که با اجرای نجم الدین شریعتی از شبکه سوم سیما پخش می‌شود، مطرح کرد. برخی رسانه‌ها سخنان این روحانی را “عجیب” و “توهین به اصول دین” ارزیابی کردند. در شبکه‌های اجتماعی نیز موجی در نقد این اظهارات به راه افتاد. انتقادات تا آنجا پیش رفت که این اظهار نظر را “شرک آمیز” خواندند.
با این حال موجی هم در حمایت از حامد کاشانی به راه افتاد. مدافعان او مدعی‌اند که سخنانش تقطیع شده است. از طرف دیگر عده‌ای هم می‌گویند حرفهایش درست است. این کارشناس مذهبی پس از جنحال ایجاد شده توضیحاتی درباره سخنانش ارائه کرد.
حامد کاشانی در پاسخ به شبهه‌ای که با سخنانش در برنامه «ماه من» ایجاد شد، اظهار کرد: «سوال اینجاست که آیا هر توحیدی مورد پسند خداوند است؟ آیا توحید به نبوت و امامت ربط دارد یا خیر؟ با توجه به آیات ۱۵۹ و ۱۶۰ سوره صافات، توحید بدین شکل نیست که هرکس از آن حرف بزند خداوند از او قبول می‌کند، زیرا هر کس به اندازه فهمش خداوند را درک می‌کند و خدا نیز از وصف ناقص ما مبرا است.»
او ادامه داد: «پس چه کسانی حق وصف خداوند را دارند؟ کسانی که توحید را از مسیر درست به دست آورده‌اند یعنی از مسیر ولایت؛ در نتیجه باید، ولی خدا را شناخت که در همین آیات به، ولی خدا اشاره شده است که چه کسانی هستند؛ پیامبران و امامان (ع)، ولی خداوند و مخلَصین هستند، لذا در جمله‌ای که عرض کردیم توحید توهم است، منظور توحیدی است که به اندازه ذهن خودمان از خدا داریم که آن توحید را از مسیر انبیا و امامان بدست نیاوردیم.»
حجت الاسلام و المسلمین کاشانی افزود: «از این کلام متوجه می‌شویم که توحید اهمیت بالایی دارد، زیرا هر شخصی نمی‌تواند در مورد آن صحبت کند و کلامی که بنده بیان کردم در پاسداری از عظمت توحید بود نه بی ارزش بودن آن.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا