مذهبی

حکم شرعی سقط جنین در دین اسلام

در این مطلب از سایت مجله اینترنتی کولاک می خوانید که، سقط جنین انداختن جنین از رحم قبل از کامل شدن یا قبل از هفته بیستم حاملگی است. سقط جنین گاهی با تشخیص و دستور پزشک بوده و آن در جایی است که ادامه بارداری برای سلامتی مادر خطرناک و یا جنین ناقص باشد و گاهی بدون سبب و از روی عمد اتفاق می‌افتد که این مورد از طرف مکاتب اخلاقی، حقوقی و فقه اسلامی ناپسند و جرم و گناه شمرده شده است.

فقه ای شیعه با استناد به آیات و روایات، سقط جنین را چه پیش از دمیده‌شدن روح در جنین یا پس از آن، از راه مشروع باشد یا از راه زنا، با رضایت والدین باشد یا بدون رضایت آنان و در هر مرحله‌ای از مراحل رشد باشد حرام دانسته‌ اند؛ اما درباره جواز سقط جنین در جایی که بقای آن در رحم برای سلامتی مادر ضرر داشته باشد یا جنین ناقص باشد و یا جنین نامشروعی که بودن آن، آبرو و سلامتی مادر را به خطر می‌ اندازد، میان فقهای شیعه اختلاف نظر است.

با توجه به نگرش‌ های متفاوتی که درباره ماهیت جنین وجود دارد، دیدگاه‌ های متفاوتی از سوی فلاسفه اخلاق و مکاتب اخلاقی درباره درستی یا نادرستی سقط جنین اتخاذ شده است.

سقط جنین در قانون مجازات اسلامی کشور ایران، جرم محسوب شده و برای آن مجازات‌هایی مانند پرداخت دیه و تعزیر در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا