حکم شرعی و قانونی ترمیم پرده بکارت در اسلام چیست؟
مجله اینترنتی کولاک: ترمیم پرده بکارت میتواند برای فریب دادن همسر یا حفظ آبروی خانوادگی باشد. در ادامه حکم شرعی حالتهای مختلف ترمیم پرده بکارت را بررسی میکنیم.
با وجود اینکه علم پزشکی با هدف کمک به سلامت انسانها و درمان بیماریها شکل گرفته است، اما با پیشرفت علم و در هم آمیختن علوم، مواردی هستند که باید دست از عمل برداشت و نگاهی دوباره به هدف انجام این کارها انداخت.
در سالهای اخیر علم پزشکی توانایی ترمیم پرده بکارت را به دست آورده است. ترمیم پرده بکارتی که از دست رفته است به منظورهای مختلفی انجام میشود. اهمیت باکره بودن در زمان ازدواج در کشور ایران و کشورهای مسلمان دیگر سبب شده است افرادی که به خاطر حوادث یا روابط غیرشرعی پرده بکارتشان را از دست میدهند به دنبال راه کارهایی برای ترمیم آن باشند. یکی از راههای بر طرف کردن این مسئله ترمیم پرده بکارت است که توسط پزشکان متخصص انجام میشود.
حکم شرعی ترمیم پرده بکارت
بیان حکم ترمیم پرده بکارت برای علما اسلام کار سادهای نیست. این عمل به تازگی امکان پذیر شده است و هیچ منبعی در این باره وجود ندارد که نظر اسلام را بیان کند. اما قواعدی هستند که حرمت یا جواز ترمیم پرده بکارت را مشخص میکنند.
دلایل جواز ترمیم
قاعده تسلیط، جواز انسان بر تصرف بر بدنش: بر اساس یک اصل پیشفرض در اسلام، هر انسانی بر بدن خودش تسلط کامل دارد و میتواند در چارچوبهای مشخص شده (که البته از این بحث هم خارج هستند) به دخل و تصرف در بدنش بپردازد و ترمیم پرده بکارت نیز مصداق همین تصرف است.
اصل اباحه: حکم وجوب یا حرمت برای برای این عمل ذکر نشده است، پس بنا بر اصل اباحه این کار مباح است و انجام دادنش نه حرام است نه واجب. مثل اینکه در مورد راه رفتن نه حکم وجوبی ذکر شده نه حکم حرمت، پس مباح است.
قاعده لاضرر: طبق قاعده لاضرر و لاضرار فی الاسلام، هر کاری که موجب ضرر رساندن شود در اسلام حرام است. این کار اگر موجب ضرر نشود پس از این جهت حرام نیست.
قاعده عسر و حرج (عسر و حرج فرد برای حفظ آبرو و حیثیت خانوادگی): طبق این قاعده اگر به خاطر ترمیم نکردن پرده بکارت مؤمنی به عسر و حرج بیفتد و آبرو خانوادگیاش از بین برود باید از ریختن آبرو جلوگیری کند. اما دلایل دیگری نیز هست که با تحقق پیدا کردنشان حکم ترمیم پرده بکارت حرام میشود و دیگر نمیتوان حکم جواز برای این کار داد.
دلایل حرمت
حفظ فروج: طبق نظر اسلام نگاه و یا لمس کردن عورت و فرج دیگران حرام است. اگر عمل مستلزم چنین فعل حرامی شود ترمیم پرده بکارت حرام است. بسیاری از فقها به همین دلیل این کار را حرام اعلام کردهاند.
قاعده حرمت اعانت بر اثم: طبق شرع اسلام کمک رساندن به انجام یک فعل حرام نیز حرام است. وقتی فردی به خاطر روابط نامشروع پرده بکارتش را از دست میدهد و قصد ترمیم آن را دارد تا در هنگام ازدواج تظاهر به باکره بودن کند کمک کردن به او در چنین امری حرام است. زیرا هم زنا گناه کبیره است و هم دادن اطلاعات نادرست به همسر آینده حرام است و اصطلاحاً در فقه به آن تدلیس میگویند.
فقها در چنین موضعی تصمیمگیری را با سنجیدن مصالح و منافع انجام میدهند و به همین سبب نظر مراجع تقلید درباره حکم ترمیم پرده بکارت متفاوت است و در بعضی از موارد متناسب با مصداق، حکم شرعی نیز تفاوت دارد.
در ادامه پاسخ چند تن از مراجع عظام تقلید به پرسشهای مربوط به حکم ترمیم پرده بکارت را ذکر میکنیم:
حضرت آیه الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): در صورتی که مستلزم لمس و نظر حرام باشد، جایز نیست.
حضرت آیه الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): این عمل جراحی حرام است، چون مستلزم نگاه به عورت و احیاناً لمس آن است؛ و همچنین فریب دادن و معرفی خود به خواستگار به عنوان باکره جایز نیست.
حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه مستلزم لمس و یا نظر به عورت او باشد جایز نیست.
حکم قانونی ترمیم پرده بکارت
ترمیم پرده بکارت فقط از لحاظ شرعی نیست که مورد بحث و نظر است. در مادههای قانونی نیز این بحث به میان کشیده شده و تبصرههای خاص خود را دارد.
طبق ماده ۶۴۷ تعزیرات:
” چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل: داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آنها واقع شود، مرتکب به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال محکوم میگردد. “.
اما در مواردی که مصلحت خاصی در میان است و از جانب مرجع تقلید کسب اجازه شده است قوانین پیچیدهای وجود دارد که ذکر آنها در این مقاله به علت تخصصی بودن عملاً راه به جایی نمیبرد. در این موارد صحبت با مشاورین حقوقی بهترین راه کار است. حکم شرعی لمس و نگاه به عورت را مرجع تقلید مشخص میکند و متناسب با مصالحی که شرایط ویژه افراد به وجود میآورند تشخیص داده میشود که این کار از لحاظ شرعی حرام است یا جائز، اما تشخیص اینکه آیا این کار تدلیس و فریب شوهر است یا نیست بر عهده مراجع قانونی است و مراجعه به مشاورین حقوقی تشخیص این امر را آسان میکند./ مجله ستاره
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |