اخبار داغ

۸ راز پنهان در مورد شلغم که تا حالا نمی دانستید

مجله اینترنتی کولاک: شلغم حاوی مقادیر قابل توجه ویتامین‌‌های C و کاروتنوئید‌‌ها است که خواص آنتی اکسیدانی قوی دارند. آنتی اکسیدان‌‌ها و فیتونوترینت‌های موجود در این گیاه ریشه‌ای اثرات رادیکال‌‌های آزاد موجود در بدن را خنثی کرده و به این ترتیب شلغم در زمره مواد غذایی قرار می‌‌گیرد که خواص ضد سرطانی و ضد التهابی قوی دارد.

 

گلوکوزینولات‌ها از جمله دیگر مواد ضد سرطانی موجود در شلغم هستند. بیشترین تأثیر شلغم در پیشگیری از سرطان‌‌های ریه و دستگاه گوارش مشاهده شده است. مقادیر قابل توجه فیبرموجود در شلغم موجب افزایش حجم مدفوع، دفع راحت تر و بهبود عملکرد دستگاه گوارش شده و تأثیر شلغم را در پیشگیری از سرطان‌‌های دستگاه گوارش دوچندان می‌‌کند.

بهبود عملکرد قلبی عروقی با مصرف شلغم

مقادیر قابل توجه آنتی اکسیدان‌‌های موجود در شلغم از اکسیداسیون کلسترول و التهاب‌‌ها جلوگیری کرده و از خطر ابتلا به بیماری‌‌های قلبی عروقی می‌‌کاهد. همچنین شلغم حاوی ویتامین‌‌ها و مواد مغذی موثر در عملکرد قلب و عروق مانند اسیدفولیک می‌‌باشد.

مس، ویتامین B1 و اسید فولیک فراوان موجود در شلغم در خون‌سازی نقش موثری داشته و همچنین شلغم حاوی آرسنیک است که تأثیر مستقیم در تشکیل گلبول‌‌های خونی دارد. از دیگر فواید قابل توجه شلغم تنظیم فشار خون می‌‌باشد که به علت وجود مقادیر فراوان پتاسیم در این گیاه ریشه‌ای است.

سلامت مغز و اعصاب با مصرف شلغم

شلغم حاوی مقادیر فراوان فسفر است. فسفر موجود در شلغم سلول‌‌های عصبی را تقویت کرده و به عملکرد بهتر سیستم عصبی و مغز کمک می‌‌کند. مصرف شلغم و به خصوص برگ شلغم در تسریع بهبودی برخی بیماری‌‌های مغز و اعصاب مانند تشنج موثر می‌‌باشد. علاوه بر این‌‌ها شلغم به عنوان یک آرام بخش و خواب آور طبیعی شناخته شده است. در افرادی که حافظه ضعیفی دارند، مصرف شلغم می‌‌تواند یک راهکار مناسب برای افزایش حافظه و قدرت یادگیری باشد.

مصرف شلغم در سرماخوردگی

همه افراد باور دارند شلغم یک ماده غذایی معجزه‌گر در درمان سرماخوردگی است. اگر بخواهیم علمی‌تر این موضوع را بررسی کنیم، می‌‌بینیم خواص متعدد شلغم می‌‌تواند در تسریع روند بهبودی و کاهش علائم سرماخوردگی موثر باشد. برخی از این خواص عبارتند از:

بهبود التهاب مجاری تنفسی، برطرف کننده سرفه، نرم کننده گلو و سینه، خواص آنتی اکسیدانی بالا، وجود مقادیر فراوان ویتامین C، تقویت سیستم ایمنی، خواص ضد میکروبی. در شرایطی غیر از سرماخوردگی نیز شلغم در بهبود بیماری‌‌های تنفسی همچون آسم، سرفه‌‌های خلط آور و التهاب مجاری تنفسی مفید است.

تأثیر شلغم در بهبود عملکرد کلیه

شلغم یک ماده غذایی ادرارآور طبیعی است و به بهبود عملکرد کلیه و ناراحتی‌‌های مجاری ادرارکمک می‌‌کند. شلغم دفع کننده سنگ‌‌های کلیه، مثانه و مجاری ادرار است. باید توجه داشت سنگ‌‌های کلیه منشأ متفاوتی دارند و شلغم در برخی از انواع سنگ‌‌ها نه تنها مفید نبوده بلکه ضرر هم دارد.

این گیاه دارای خاصیت حل کنندگی اسید اوریک بوده و در حل کردن و دفع سنگ‌‌های اسید اوریکی کلیه موثر است. همین ویژگی حل کنندگی اسیداوریک، شلغم را به یک ماده غذایی مفید در بیماری نقرس تبدیل کرده است.

سلامت استخوان و افزایش قد با مصرف شلغم

شلغم غنی از کلسیم است که به سلامت استخوان‌‌ها کمک کرده و بهتر است در رژیم غذایی بیماران مبتلا به پوکی استخوان گنجانده شود. همچنین وجود فسفر، روی، ید، کلسیم و هورمون رشد در شلغم، آن را به یک ماده غذایی موثر و قابل توجه در افرادی که تمایل به افزایش قد دارند تبدیل کرده است.

البته رشد قدی تابع فاکتورهای مختلفی است و در صورتی که امکان رشد قدی وجود داشته باشد، مصرف شلغم می‌‌تواند یک فاکتور کمک کننده باشد.

فواید مصرف شلغم در بارداری

زنان باردار می‌‌توانند بخشی از نیاز روزانه به بسیاری از مواد مغذی خود نظیر ویتامین‌‌ها و مواد معدنی را، با مصرف شلغم، بدون دریافت کالری زیاد تأمین کنند. همچنین فیبر موجود در شلغم به بهبود عملکرد دستگاه گوارش در بارداری کمک می‌‌کند. در مطالعات مختلف مشخص شده است مصرف شلغم در زنان باردار می‌‌تواند به رشد و نمو بهتر فرزند کمک کند.

شلغم منبع غنی از کلسیم و منیزیم بوده و سلامت استخوان‌‌های زنان باردار و فرزندان آن‌‌ها را تضمین می‌‌کند. علاوه بر زنان باردار، شلغم برای سلامت استخوان در تمامی گروه‌‌های سنی و تمامی افراد مفید است. از دیگر فواید شلغم برای زنان باردار تنظیم فشار خون و تقویت گلبول‌‌های سفید و سیستم ایمنی می‌‌باشد.

فواید مصرف شلغم در رژیم‌‌های غذایی کاهش وزن

یکی از اهداف مهم و قابل توجه در رژیم‌‌های کاهش وزن، دریافت کافی مواد مغذی ضروری همراه با کاهش کالری دریافتی است. شلغم با انرژی حدود ۳۰ کیلوکالری در هر ۱۰۰ گرم، حاوی مواد مغذی فراوانی است و تا حدودی بخشی از نیاز بدن به بسیاری از ریزمغذی‌‌ها را تأمین می‌‌کند.

علاوه بر این، شلغم حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر بوده و از برخی مشکلات گوارشی احتمالی در رژیم‌‌های کاهش وزن همچون یبوست، پیشگیری می‌‌کند. البته شلغم به عنوان یک افزایش دهنده اشتها شناخته شده است و مصرف آن نباید دریافت زیاد کالری را در پی داشته باشد.

در افرادی که حافظه ضعیفی دارند، مصرف شلغم می‌تواند یک راهکار مناسب برای افزایش حافظه و قدرت یادگیری باشد./ زندگی آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا