اخبار داغسیاسی

خبر ابتلای دونالد ترامپ به کرونا چه تاثیری بر بورس ایران دارد؟

در این مطلب از کولاک نیوز ، توضیحاتی درباره تاثیر خبر ابتلای دونالد ترامپ به کرونا بر بورس ایران خواهیم داشت! با ما همراه باشید. هر اتفاق و تصمیم اعم از داخلی یا بین المللی، از کاهش یا افزایش قیمت نفت به هر دلیلی (از جمله کرونا گرفتن رئیس جمهور آمریکا) می تواند بر بازارهای مالی نیز تاثیر گذار باشد اما یک نکته مهم وجود دارد و آن نکته اینکه آیا کاهش قیمت نفت دلایل اقتصادی و بنیادی داشته است؟ یا صرفا ناشی از یک جو روانی است؟

در حالت اول کاهش قیمت نفت می تواند اثر قابل توجهی بر بازارهای مالی جهانی و قیمت دیگر کامودیتی ها داشته باشد در حالت دوم (جو روانی) نیز این تاثیرات می تواند وجود داشته باشد، اما از آنجایی که دلایل بنیادی و اقتصادی ندارد نمیتواند برای روزهای متمادی پایدار باشد.

می دانیم که دو متغییر بر قیمت نمادهای پالایشی و پتروشیمی تاثیر گذار است، یکی قیمت خوراک و دومی قیمت جهانی نفت  هر تغییری در این دو پارامتر می تواند قیمت سهام پالایشی و پتروشیمی را تغییر دهد. اگر کاهش قیمت نفت ادامه دار باشد این نمادها با توجه به جو کاهشی موجود،  می توانند با کاهش قیمت رو به رو شوند (فراموش نکنیم که چهار نماد پالایشی یکم به دلیل جو منفی و اورولیو بودن در هفته های اخیر کاهش قابل توجهی رو تجربه کردند)

ابتلای دونالد ترامپ به کرونا، توانست قیمت نفت را کاهش بدهد؛ آیا می تواند به بازار سرمایه ایران نیز تاثر بگذارد یا خیر؟

دقت داشته باشید اُفت قیمت نفت از ابتدای هفته گذشته شروع شد و علت آن بیشتر مربوط به افزایش نگرانی ها از رشد آمار کرونا در آمریکا و کاهش تقاضا سوخت(قرنطینه بیشتر و عدم سفر) و همچنین افزایش تولید لیبی طبق آمار اوپک صورت گرفت و صحبت های ترامپ در مناظره باعث شد تا قیمت نفت  به کف ۳ ماه اخیر برسد. همان گونه که بقیه کالاها شوک اولیه را رد کردن و بازیابی شدند، اُفت امروز نفت هم تا حداکثر ده روز آتی جبران شود مگر آنکه اتفاق مهمتری رخ بدهد.

نتیجه کلی انتخابات در بازار سرمایه ایران بسیار مهم است؛ به علت آنکه چشم انداز دلار به عنوان محرک اصلی بازار را تغییر می دهد حال اگر بیماری ترامپ به حدی باشد که شانس انتخابش رو کمتر از پیش کند و دلار با اُفت قیمت مواجه شود طبیعتا بر بازار تاثیر دارد که این امر در روزهای بعد مشخص می شود.

در شرایط فعلی کاهش ۵ درصدی قیمت نفت خام در قیاس با رشد قیمت دلار آزاد و نیمایی عدد قابل توجهی نیست که بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد و حرکت بازار بیشتر بر اساس حرکت دلار،گزارشات ۶ ماهه، عرضه و تقاضای سهامداران خواهد بود مگر آنکه نفت بار دیگر به قیمت زیر ۳۵ دلار برسد که این امر بعید به نظر می رسد.

اکنون  تغییر شاخص بازار سرمایه بیش از هر چیزی به انتخابات ایالات متحده آمریکا باز می‌گردد  به علت آنکه اگر دونالد ترامپ رای آورد قطع به یقین قیمت دلار افزایش پیدا خواهد و افراد زیادی به همین دلیل به بازار سرمایه روی خواهند ولی اگر دونالد ترامپ نیاورد به نظر می رشد که شاخص روند کاهشی خود را در پیش بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا