سلامت

داروی رسیژن چیست؟ + بررسی نقش رسیژن داروی ام اس در درمان کرونا

به گزارش پایگاه خبری کولاک نیوز ، پیمان طبرسی ، معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری در اخبار شبکه یک ساعت ۲۱ شامگاه ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۹۹ شمسی درباره آزمایش های داروی اینترفرون-بتا-یک آ با نام تجاری داروی رسیژن (داروی ام اس) اظهار کرد: ” داروی جدیدی که مراحل تست اولیه آن طی می شود (داروی  اینترفرون بتا-یک آ  همراه با داروی کالترا (یک داروی ترکیبی از دو داروی ضد ویروس ایدز ))، در ابتدا بر روی ۲۰ بیمار آزمایش شده است که خوشبختانه هیچ مورد مرگ و میری در میان بیماران مصرف کننده دارو دیده نشده است و این دارو عوارضی نداشته است!

پیمان طبرسی ، معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری

در مرحله دوم داروی مد نظر بر روی ۱۵۲ بیمار آزمایش شده است و نتایج نشان می دهد که میزان مرگ و میر بیماران مصرف کننده این دارو در مقایسه با بیمارانی که از این دارو استفاده نکرده بودند، کم تر شده است. البته میزان دوزی که ما در مطالعه خودمان برای بیماران استفاده کردیم با میزان دوزی که سازمان جهانی بهداشت در مطالعه جهانی استفاده می ‌کند، متفاوت است! ما ۵ دوز اینترفرون بتا-یک آ دوازده میلیون واحدی یک روز به بیماران دادیم، در حالی ‌که در مطالعه سازمان جهانی بهداشت ۳ دوز به بیماران داده می‌ شود!

اگر بیماران کرونایی علائم خفیفی دارند احتیاج به مصرف هیچ دارویی ندارند و به طور کلی داروها باید با تجویز پزشک مصرف شود. داروی مدنظر ویژه بیمارانی است که دچار افت اکسیژن شده اند و همچنین در بیمارستان بستری شده اند.

پیمان طبرسی ، معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری  همچنین افزود: ” داروی کشف شده یک درمان قطعی کرونا محسوب نمی شود و دارو در مرحله داوری است و مطالعات با همکاری سازمان جهانی بهداشت در ایران و بیمارستان مسیح دانشوری ادامه دارد. ما اوایل فروردین به نتایج خوبی در زمینه اثر بخشی این دارو در درمان کرونا رسیده بودیم، اما منتظر داوری ها در مجلات و مقالات مختلف شدیم. “

داروی رسیژن

بد نیست بدانید اینترفرون ‌ها پروتئین‌ هایی هستند که بدن به عنوان بخشی از دفاع‌ های طبیعی‌ خود تولید می ‌کند. این پروتئین ‌ها به عنوان یک آژیر هشدار درباره حضور یک مهاجم خارجی عمل می‌ کنند و باعث فعال شدن دستگاه ایمنی می ‌شوند. داروهای اینترفرونی ، گونه‌ های ساخته شده در آزمایشگاه این پروتئین ‌ها هستند! این داروها هم باعث فعال شدن دستگاه ایمنی می ‌شوند و هم اثرات ضد ویروسی مستقیم دارند!

همچنین لازم به بیان است نشست تخصصی به منظور بررسی نقش داروی رسیژن (داروی ام اس) در کاهش مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری با حضور دکتر ولایتی ، دکتر زالی ، رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران و همچنین جمعی از پزشکان و متخصصان این مرکز برگزار شد.

در ابتدای این نشست،دکتر ولایتی گفت: ” تلاش های فراوانی برای دستیابی به درمان مناسب و داروی تاثیرگذار شکل گرفته است و در بیمارستان مسیح دانشوری با همت متخصصان و پزشکان، گام های ارزشمندی در حوزه پژوهشی شکل گرفته است که امیدواریم هر چه زودتر نتایج مثبت آنان در اختیار قرار گیرد و امروز هم قرار است دارویی را برای مقابله با کرونا رونمایی کنیم که می تواند نقش مهمی در ‌کاهش مرگ و میر بیماران داشته باشد.

یکی از داروهای مورد استفاده، داروی رسیژن است که در درمان بیماران کرونایی اثر گذاری فراوانی داشته است و می توانیم با استفاده از این دارو تا حدودی با بیماری مقابله کنیم که با کسب مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رعایت قوانین مربوطه از آن استفاده شده و تا حدود ۵ برابر نسبت به قبل بهبودی داشته ایم! هر چند که باید مطالعات در سطح وسیع تری توسعه یابد که با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طراحی و اجرا خواهد شد. “

در ادامه، دکتر زالی ، رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران هم با اشاره به تلاش های صورت گرفته در مرکز مسیح دانشوری گفت: ” لازم می دانم تا به طور خاص از مدیریت و تلاش های مجدانه دکتر ولایتی و همچنین تمامی پزشکان، متخصصان و کادر درمانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا ایستادگی کرده اند و اتفاقات بسیار مهم و مناسبی را در این بیمارستان رقم زده اند، تشکر نمایم؛ ضمن آن که استفاده خردمندانه و دقیق از داروها، تجویزهای درست، پژوهش های انجام شده، به کارگیری همه امکانات و ظرفیت ها برای مقابله همه جانبه با بیماری و ارائه خدمات به بیماران در این مرکز قابل تقدیر است. ”

در ادامه جلسه برخی از متخصصان و پزشکان در خصوص داروی رسیژن و تاثیرات استفاده از آن مطالبی را ارائه نمودند.

در انتها لازم به بیان است رسیژن (به انگلیسی: ReciGen) نام تجاری داروی اینترفرون بتا یک آ (فرم محلول) می ‌باشد که در ایران و توسط شرکت سیناژن به عنوان یک داروی بیوژنریک یا بیوسیمیلار تولید شده‌ است. داخل هر فیزیوجکت، یک سرنگ از پیش پر شده قرار دارد که حاوی ۴۴ میکروگرم اینترفرون بتا یک آ به شکل محلول بی رنگ، بدون کدورت و بدون ذره است.

داروی رسیژن برای درمان فرم های عود کننده بیماری ام اس استفاده می شود. این دارو،  تعداد و شدت حمله ها را کاهش می دهد و روند پیشرفت ناتوانی را کند می کند. توجه داشته باشید در صورت حساسیت به داروی اینترفرون-بتا-یک آ با نام تجاری داروی رسیژن یا سایر اجزا تشکیل دهنده فرمولاسیون داروی رسیژن نباید مصرف شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا