سلامت

درمان خانگی سرفه های خشک کرونایی + اینفوگرافی

چطور می توان سرفه های بیمار مبتلا به کرونا را تسکسن داد؟ همچنین راهنمای درمان خانگی سرفه های خشک کرونایی به همراه اینفوگرافی در این مطلب. سرفه از علائم ویروس کرونا است و به همین خاطر در این نوشته سراغ آن رفته‌ایم. سرفه بخشی از سیستم دفاعی و ایمنی طبیعی است. بهتر است خلط با سرفه بیرون ریخته شود وگرنه ممکن است به قسمت‌­های پایین­تر ریه برود و منجر به عفونت­‌های جدی از جمله ذات­‌الریه شود. شاید سرفه کردن وضعیت خوبی نباشد اما معمولا نشانه­‌ی بیماری جدی نیست. برای اینکه بتوانید تخمین بزنید که به ویروس جدید کرونا مبتلا هستید یا نه، به تست رایگان کرونا درمانکده رجوع کنید. درواقع، سرفه رفلکس سالم و مهمی است که به راه­‌های هوا در گلو و قفسه­‌ی سینه کمک می­‌کند. معمولا سرفه ظرف سه هفته به خودی خود از بین می­‌رود.

سرفه های خشک کرونایی
سرفه های خشک کرونایی

علائم و دلایل بروز سرفه

اغلب در اثر سرما­خوردگی، آنفلونزا یا برونشیت سرفه می­‌کنیم که همراه با علائمی مانند آبریزش بینی، تب، گلودرد، گوش درد و گرفتگی و درد کلی است.

سیگار کشیدن هم باعث سرفه می­‌شود. از جمله دلایل دیگر می­‌توان به سوزش معده، حساسیت‌­هایی مثل تب یونجه و بیرون ریختن خلط گلو از بینی، اشاره کرد.

اگر مبتلا به آسم باشید، سرفه در اثر گردوغبار، گرده، علوفه، هوای سرد یا ورزش تشدید می­‌شود.

ریه و دستگاه تنفسی

ریه و دستگاه تنفسی به ما اجازه­‌ی تنفس می­‌دهد. باعث می­‌شود اکسیژن وارد بدن شود (که به آن دم یا درون­داد گفته می­‌شود) و کربن دی­‌اکسید را از بدن خارج می­‌کند (عمل بازدم یا برون­داد). به تبادل اکسیژن و کربن دی‌­اکسید، تنفس گفته می‌­شود.

تشریح دستگاه تنفسی

دستگاه تنفسی شامل بینی، دهان، حلق، حنجره، نای و شش­‌ها می­‌شود. هوا از طریق بینی یا دهان وارد دستگاه تنفسی می­‌شود. اگر هوا وارد سوراخ‌­های بینی شود، گرم و مرطوب می­‌شود. موهای ریز به نام سیلیا (پرزچه) از مجرای بینی و سایر قسمت‌­های دستگاه تنفسی محافظت می­‌کند تا مانع از ورود گردوغبار و سایر ذراتی شود که از طریق هوا وارد بینی می­‌شود.

دو مجرای هوا (سوراخ بینی و دهان) در حلق یا گلو، پشت بینی و دهان، به‌هم می­‌رسند. حلق بخشی از دستگاه گوارش نیز هست زیرا هم هوا و هم غذا را حمل می­‌کند.

این مسیر در انتهای حلق به دو قسمت تقسیم می­‌شود: یکی برای غذا- مری که به شکم منتهی می‌شود- و دیگری برای هوا. دریچه­‌ی نای (اپیگلوت)، قسمت کوچکی از بافت، هنگام قورت دادن غذا مسیری را که تنها هوا از آن عبور می­‌کند­ می­‌پوشاند تا غذا و مایعات وارد ریه نشود. خرخره، یا حنجره، بالای لوله­‌ی مربوط به ورود هوا قرار دارد. این لوله­‌ی کوتاه حاوی یک جفت تار صوتی است که با مرتعش شدن تولید صدا می­‌کند.

نای، در ادامه­‌ی راه هوا پایین حنجره قرار دارد. دیواره­‌های نای با حلقه­‌های سفت غضروف محکم شده تا آن را باز نگه دارد. نای هم پوشیده از پرزچه است که مایعات و ذرات بیگانه را از راه ورود هوا دور نگه می­‌دارد تا وارد ریه نشوند.

انتهای نای به دو لوله­‌ی راست و چپ به نام نایچه تقسیم می­‌شود که به شش‌­ها متصل است. نای در ریه به نایچه­‌ی کوچک­‌تر با لوله­‌های ریزتر به نام نایژک تقسیم می­‌شود. انتهای نایژک در کیسه­‌ی ریز هوا به نام آلوئول قرار دارد و درواقع، تبادل اکسیژن و کربن دی­‌اکسید در این­جا اتفاق می­‌افتد. هر فرد صدها میلیون آلوئول در ریه دارد. به مجموعه­‌ی آلوئول، نایژک و نایچه درخت نایچه‌­ای گفته می‌­شود.

شش هم دارای بافت ارتجاعی است که به آن اجازه می­‌دهد بدون تغییر شکل باد و خالی شود و با پوشش نازکی به نام پرده­ی جنب (Pleura) پوشیده شده است.

حفره یا قفسه­‌ی سینه محفظه­‌ی غیرقابل‌نفوذی است که از درخت نایچه‌­ای، شش‌­ها، قلب و سایر ساختارها محافظت می­‌کند. قسمت فوقانی و کناری قفسه‌­ی سینه از دنده و عضلات متصل به آن تشکیل شده و انتهای آن را ماهیچه­‌ی بزرگی به نام دیافراگم پوشانده است. دیواره­‌های سینه قفس محافظی به دور شش‌­ها و سایر قسمت‌­های قفسه­‌ی سینه تشکیل می­‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا