سلامت

درمان های خانگی برای رفع خط خنده

مجله اینترنتی کولاک ، مترجم: فریبا قهرمانی 

خطوط صورت در نتیجه حرکات صورت مانند اخم کردن، خندیدن و بسیاری از حرکات دیگر به وجود می آیند و افزایش این خطوط با بالا رفتن سن امری طبیعی اما قابل درمان است.

خط خنده همان چروک اطراف دهان است که هنگام خندیدن بیشتر جلب توجه می کند. این خطوط به علت تکرار حرکات ایجاد می شوند. همچنین این نوع چروک ها نشانه ای از گذر عمر هستند و شما هرچقدر سنتان بالا برود تعداد این خطوط بیشتر می شود. عوامل دیگری نیز در این روند تاثیر دارند مانند خشکی پوست، ژنتیک، سیگار کشیدن و استرس که همه در ایجاد خط خنده موثر است.

روش های خانگی برای ازبین بردن این خطوط عبارتند از:

۱- روغن زیتون: به طور شگفت انگیزی به رفع خطوط خنده کمک می کند و به علت دارا بودن پلی فنول ها و اسیداولئیک خواص ضد پیری دارد و باعث پیشگیری از ایجاد خط خنده و باعث صاف شدن پوست می شود. روغن زیتون خاصیت مرطوب کنندگی نیز دارد و سلول های پوست را بازسازی می کند و به علت داشتن اسیدهای چرب امگا۳ از پیری پوست جلوگیری می کند. روغن زیتون را روی صورت ماساژ دهید تا به آرامی داخل پوست نفوذ کند. این کار را ۲ بار در روز انجام دهید. همچنین می توانید به مقدار مساوی از روغن زیتون و عسل را مخلوط کرده و به صورت دورانی روی خط خنده ماساژ دهید و سپس صورتتان را بشویید و مرطوب کننده بزنید.

 

۲- روغن آرگان: حاوی ۸۰% از اسیدهای چرب است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و در جلوگیری از ایجاد خطوط خنده تاثیر دارد. همچنین ویتامین های A و E موجود در این روغن به کاهش چین و چروک و سفت شدن پوست کمک می کند و باعث رطوبت رسانی به پوست می شود و پوست را جوان نگه می دارد. مصرف روزانه آن بصورت موضعی خواص ضد پیری دارد. پس از تمیز کردن صورت چند قطره روغن آرگان را روی پوست بریزید و ماساژ دهید و این کار را شب ها قبل از خواب انجام دهید.

 

۳- اسکراب کیوی: هفته ای یک بار پوست خود را با اسکراب کیوی لایه برداری کنید تا خطوط خنده از بین بروند. این کار کمک می کند تا سلول های مرده پوست از بین رفته و پوست سالم و جوان شود. کیوی به عنوان ماده طبیعی موثر دارای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C و پلی فنول هاست که برای تغذیه پوست مفید هستند. یک قاشق غذاخوری پوره کیوی را با کمی شکر و روغن زیتون در کاسه مخلوط کنید و روی پوست قرار دهید و با آب ولرم بشویید. از این اسکراب خانگی یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

 

۴- ورزش صورت: انجام ورزش صورت می تواند به رفع خطوط خنده کمک کند. ورزش های متعددی وجود دارند که می توانند به کاهش خط خنده در اطراف دهان کمک کنند و همچنین باعث سفت شدن پوست صورت شوند و می توانند خطوط خنده ظاهر شده در پوست را درمان کنند. با ماساژ صورت و زیرچشم می توانید پوستی جوان داشته باشید. همچنین ورزش صورت باعث آزاد سازی آندروفین در بدن می شود که در سلامت پوست موثر است. دندانهای بالا و پایین را به هم نزدیک کنید و تا جایی که می شود لبخند بزنید و ۱۰ ثانیه در این حالت باقی بمانید و بعد به حالت عادی برگردید و مجددا تکرار کنید.

۵- ضد آفتاب: ضد آفتاب با کیفیت مناسب از ایجاد خطوط بر روی پوست جلوگیری می کند. همچنین قرار گرفتن نور ماورای بنفش خورشید به پوست آسیب می زند و باعث از بین رفتن کلاژن پوست و ایجاد لک، تغییر رنگ پوست و خشکی و آفتاب سوختگی می شود. روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و سعی کنید کرمی که از آن استفاده می کنید SPF آن ۳۰ یا ۵۰ باشد و بیشتر در سایه باشید و از کلاه مناسب استفاده کنید.

 

۶- نوشیدن آب: پوست خشک بیشتر در معرض چین و چروک و خط خنده است و باید پوستتان را هیدراته کنید و به همین دلیل روزانه باید به میزان کافی آب بنوشید. نوشیدن آب کمک می کند تا پوست مرطوب و هیدراته بماندو اگر آب کافی ننوشید پوستتان خشک و کم آب می شود و باعث ایجاد خط و چین و چروک می شود. برای مرطوب نگه داشتن پوست روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید و از میوه و سبزیجات و چای سبز استفاده کنید.

 

۷- سیگار: سیگار کشیدن برای سلامتی مضر است و باعث آسیب رساندن به پوست می شود. ترک سیگار یکی از عواملی است که از چین و چروک و خط خنده جلوگیری می کند. مواد شیمیایی موجود در سیگار کلاژن پوست را از بین می برد و باعث پیری زودرس می شود و گردش خون پوست را کاهش می دهد و نیکوتین موجود در آن ضخامت پوست را کم کرده و آن را پیر می کند.

 

۸- استرس: زمانی که شما دچار استرس هستید بدن هورمون کورتیزول ترشح می کند که تولید رادیکال های آزاد را بیشتر می کند و آسیب دیدن رادیکال های آزاد باعث جلوگیری از تولید کلاژن و الاستین در پوست می شود و این امر روند پیری را سرعت می بخشد و باعث ایجاد چین و چروک می شود. برای جلوگیری از پیری سطح استرس تان را کاهش دهید. برای این کار می توانید دوش آب گرم بگیرید یا پیاده روی کنید یا به موسیقی گوش دهید یا هرگونه فعالیتی که سطح استرس شما را کاهش دهد.

۹- خواب خوب: خواب خوب شبانه بیشترین تاثیر را در جلوگیری از ایجاد چین و چروک در صورت دارد. کمبود خواب باعث ترشح هورمون کورتیزول در بدن بوده که باعث ایجاد چین و چروک و پیری پوست می شود. خواب خوب موجب تولید هورمون رشد می شود که باعث تقویت سلولهای پوستی می شود و پوست را صاف و نرم و جوان می کند و هرشب باید حدود ۷ تا ۸ ساعت خوابید. درست خوابیدن هم روی ایجاد خطوط خنده تاثیر دارد. اگر شما به پهلو و یا روی شکم بخوابید باعث ایجاد چین و چروک در صورت می شود پس بهتر است به پشت بخوابید و از بالش های ابریشم استفاده کنید.

 

۱۰- طب سوزنی: طب سوزنی شامل تکنیک های درمان های چینی است و به کمک تحریک نقاط فشار، جریان انرژی و گردش خون را افزایش می دهد و موجب آرامش ماهیچه ها می شود و رطوب رسان خوبی برای پوست است و موجب کاهش چین و چروک می شود. این کار را بهتر است نزد یک متخصص انجام دهید.

 

منبع:

top10homeremedies

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا