رپورتاژ آگهیسلامت

درمان گردن درد با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از رایج ترین درمان های گردن درد مزمن است. بیشتر برنامه های درمانی فیزیوتراپی برای گردن درد شامل درمان هایی برای کاهش درد یا خشکی گردن به حدی است که فرد بتواند ورزش های گردن را شروع کند. روش ها و ورزش های خاص استفاده شده در فیزیوتراپی و همچنین طول برنامه ی درمانی، از شخصی به شخص دیگر متفاوت است.

 

دلایل گردن درد

گردن درد دلایل مختلفی دارد. معمولاً حالت بد نشستن باعث می شود که گردن در وضعیت بدی قرار گیرد و درد بگیرد (مثلاً وقتی در حال کار با گوشی خود هستید را در نظر بگیرید). در موارد دیگر، تروما و آسیب شدید مانند تصادف موتورسیکلت یا صدمات ورزشی ممکن است باعث شرایط دردناکی شود که ویپلش نامیده می شود. پارگی و ساییدگی به دلیل آرتروز یا بیرون زدگی دیسک گردن هم می تواند دلیل گردن درد باشد.

اهداف فیزیوتراپی برای گردن درد

فیزیوتراپی برای گردن درد بر تقویت و بهبود عضلات و رباط های حمایت کننده ی مهره ها، تمرکز دارد. اهداف اصلی درمان گردن عبارتند از:

  • کشش و تقویت عضلات قسمت های دردناک و همراه با افزایش انعطاف پذیری و قدرت عضلات، باعث سرعت بخشیدن به روند بهبودی با کاهش گردن درد و تورم نیز می شود.
  • آموزش وضعیت بدنی و مکانیک بدن که می تواند از گردن و ستون فقرات حمایت کرده و از گردن دردهای آتی جلوگیری کند.
  • آموزش بیماران در زمینه ی مراقبت در صورت عود مجدد درد.

فیزیوتراپیست همیشه کار را با پرسیدن سؤالاتی شروع می کند که در زمینه ی شناختن محدوده ی مشکل طراحی شده اند، از شیوه ی زندگی گرفته تا سوابق پزشکی. اگر گردن درد شما به دلیل تروما یا بیماری باشد، فیزیوتراپیست شما با پزشکتان صحبت خواهد کرد.

چه موقع فیزیوتراپی توصیه می شود؟

فیزیوتراپی برای گردن ممکن است در موارد بسیاری توصیه شود؛ از جمله:

  • درد مزمن نامشخص: وقتی که گردن درد وقفه دار و متناوب است، تشخیص منشاء دقیق یا مکانیسم درد دشوار می شود. حتی بدون تشخیص هم تقویت عضلات گردن باعث می شود که آن ها بتوانند ستون فقرات گردنی را بهتر حمایت کنند و در برابر درد هم قوی تر باشند.
  • بهبود بعد از آسیب: برخی صدمات، مانند ویپلش، می توانند به بافت های نرم گردن و مفاصل آسیب برسانند و باعث درد و خشکی شوند که ممکن است چندین هفته و حتی بیشتر ادامه داشته باشد. یک برنامه ی فیزیوتراپی می تواند درد و گرفتگی‌های عضلات گردن را کاهش دهد و به گردن کمک کند بتواند عملکرد طبیعی خود را باز یابد.
  • بهبود بعد از جراحی: برخی از جراحی های گردن، می توانند باعث درد شدید و خشکی در هفته ها و ماه های بعد از عمل شوند. برای مثال، جراحی دیسککتومی قدامی گردن با فیوژن (ACDF) شامل فیوژن دو مهره یا بیشتر در گردن است که می تواند حرکت برخی از عضلات گردن و قسمت بالایی کمر را تغییر دهد. در این موارد، فیزیوتراپی می تواند کمک کند تا خشکی بهبود یابد و عملکرد گردن بهتر شود و اسپاسم های دردناک هنگام جا به جایی عضلات کاهش یابد یا از آن ها جلوگیری شود.

فیزیوتراپی برای گردن در موارد دیگری نیز توصیه می شود؛ مانند وقتی که بخشی از برنامه ی درمانی بزرگتری برای بیماری ها یا مشکلات مزمن دیگر است.

از فیزیوتراپی چه انتظاری داشته باشیم؟

اگر گردن درد یا بازو دردی دارید که از گردن شروع می شود، مراقب سلامت شما، شما را به یک فیزیوتراپیست ارجاع خواهد داد. در جلسه ی اول، سؤالات لازم را بپرسید تا فیزیوتراپیستی پیدا کنید که در زمینه ی گردن درد تخصص داشته باشد، در نتیجه شما می دانید که از درمانگر خود چه انتظاری می توانید داشته باشید.

جلسه ی اول فیزیوتراپی، معاینه ی اولیه است تا به وسیله ی آن، درمانگر درباره ی شما و مشکلتان اطلاعاتی به دست بیاورد. بعد از اینکه فیزیوتراپیست شما اطلاعات لازم را درباره ی شرایط شما به دست آورد، با کمک شما برنامه ای را برای گردن درد شما تنظیم خواهد کرد.

درمان

فیزیوتراپیست شما به شما کمک خواهد کرد تا گردن دردتان کاهش یابد و خوب شود. همچنین به شما کمک خواهد کرد روش هایی را به کار گیرید تا از گردن دردهای بعدی در آینده پیشگیری شود.

ورزش

تحقیقات بسیاری نشان داده که ورزش گردن درد می تواند بهترین راه برای درمان درد و مشکلات گردن باشد. شاید فیزیوتراپیست شما ورزش های خاصی را برای بهبود ROM گردن و کاهش دردتان تجویز کند. در صورت تشخیص ضعف در معاینه ی اولیه، ورزش های تقویتی نیز ممکن است تجویز شود.

تراکشن

معمولاً تراکشن گردن در مطب فیزیوتراپیست یا بنا به تجویز ارتوپد یا جراح اعصابتان، برای درمان گردن درد استفاده می شود. تراکشن برای جداسازی سطح مفاصل گردن از هم استفاده می شود؛ که در صورتی که آرتروز گردن دارید می تواند مفید باشد. اگر دیسک بیرون زده یا برآمده دارید، تراکشن باعث می شود که عصب گیر افتاده فضا پیدا کند و آزاد شود و در نتیجه درد کاهش یابد.

اصلاح وضعیت بدنی

اگر وضعیت بد نشستن دلیل گردن درد شما شناخته شود، فیزیوتراپیست شما کمکتان می کند تا آن را اصلاح نمایید. او ممکن است از آتل مخصوص گردن برای اصلاح وضعیت نشستن شما استفاده کند.

تحرک مفاصل

روش تحرک مفاصل برای افزایش ROM گردن و کاهش گردن درد استفاده می شود. تحرک گردن و دستکاری ممکن است با خطراتی همراه باشد؛ این خطرات، گرچه نادرند، باید قبل از تحرک ستون فقرات گردنی با فیزیوتراپیست مطرح شوند.

ماساژ

اگر سفتی و تورم عضلات دلیل گردن درد شما باشد، فیزیوتراپیست شما از روش های ماساژ دادن برای کاهش سفتی و درد این عضلات استفاده خواهد کرد.

روش های درمانی

گاهی اوقات روش های درمانی مانند اولتراسوند یا تنس (TENS) برای درمان گردن درد استفاده می شود. این درمان ها ممکن است موقتاً رضایت بخش باشند اما به خاطر داشته باشید که برای درمان گردنتان باید پویا باشید. همچنین، تنس (TENS) و اولتراسوند در درمان گردن درد و درد قسمت پایین کمر تأثیر کمی دارند؛ بنابراین این درمان ها باید کمتر استفاده شوند. درباره ی استفاده از این درمان ها با فیزیوتراپیست خود صحبت کنید.

گرما درمانی و سرما درمانی (کریوتراپی)

گرما و یخ هم درمان هایی هستند که می توانند به ریلکس شدن عضلات و کاهش تورم کمک کنند. این درمان ها نیز ممکن است رضایت بخش باشند اما جای ورزش فعال و اصلاح وضعیت بدنی را در درمان گردن درد نمی گیرند.

نتیجه

با درمان مناسب، گردن درد شما باید طی ۴ الی ۶ هفته درمان شود. در موارد شدید، ممکن است ۸ هفته یا بیشتر علائم باقی بماند. اگر درد و علائم بعد از چند هفته درمان اصلاً بهتر نمی شود، باید مجدداً به ارائه دهنده ی مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید. درمان های تهاجمی تر مانند تزریق به ستون فقرات نیز ممکن است یک راه درمان باشد. اگر آسیب گردنتان که باعث درد شدید شده است، ممکن است برای درمان درد، نیاز به جراحی گردن داشته باشید.

اگر گردن درد دارید حتماً به ارائه دهنده ی مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید و بپرسید که آیا فیزیوتراپی برای شما مناسب است یا خیر. فیزیوتراپیست شما می تواند درد را کاهش داده و راه هایی را به شما آموزش دهد تا از گردن دردهای آتی جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا