اجتماعیاخبار داغ

رضا نهضت کیست؟ + ماجرای محکومیت وی به ۴۵ ضربه شلاق به اتهام کشیدن کاریکاتور

در این مطلب از کولاک نیوز ، توضیحاتی درباره رضا نهضت و ماجرای محکومیت وی به ۴۵ ضربه شلاق به اتهام کشیدن کاریکاتور و همچنین اطلاعیه آموزش و پرورش پیرامون این موضوع خواهیم داشت! با ما همراه باشید. یک معلم در تهران به دلیل کشیدن کاریکاتور طنزآمیز و انتقادی و انتشار در گروه تلگرامی ، با شکایت وزیر آموزش و پرورش و معاون وی توسط دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی کارکنان دولت تهران، به ۴۵ ضربه شلاق محکوم شد!

بنا به تصویر رای صادره مجتمع قضایی کاکنان دولت، رضا نهضت یکی از معلمان آموزش و پرورش مدارس تهران با شکایت محسن حاجی میرزایی و ترکمن الله یار معاون وزیر در دادگاه کیفری تهران به ۴۵ ضربه شلاق محکوم شد!

بنا به این گزارش جرم این معلم ، توهین به مقامات از طریق ترسیم کاریکاتور و انتشار آن در کانال تلگرامی بوده است.

در این حکم که توسط شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی کارکنان دولت تهران صادر شده، آمده است:

“ در خصوص اتهام آقای رضا نهضت شغل فرهنگی فاقد سابقه کیفری متاهل، دایر بر توهین به مقامات به سبب انجام وظیفه موضوع شکایت آقایان ۱- محسن حاجی میرزایی (وزیر اموزش و پرورش ) و ۲- ترکمن الله یار (معاون وزیر آموزش و پرورش) با نمایندگی حقوق آقایان سیدجعفر سادات رسولی و امید رضاوند تحت عنوان ((حرف حساب)) اقدام به بیان مطلب و یا ترسیم کاریکاتور توهین آمیز نسبت به شکات نموده که تصاویری از آن در پرونده مضبوط است. از جمله آن در یک کاریکاتور پوشاندن پارچه شبیه به چادر بر سر آقای ترکمن الله یار و با بیان عبارتی تحت عنوان آقای وزیر! جان نیروهای ستادی و جان خودتان در خطر است تورا به خدا بفهم! و یا مواردی مشابه از این نوع ( که جهت اشاعه آن از تکرار در دادنامه اجتناب می گردد) از سوی متهم بیان گردیده است. ”

بر اساس این گزارش، متهم ضمن رد اتهام انتسابی اظهار داشت موسس کانال تلگرامی، خود است و در کانال یک گروه تلگرامی تحت عنوان (حرف حساب) ایجاد کرده است که در آن موضوعاتی در رابطه با آموزش و پرورش و در بخشی مطالب در قالب طنز بیان شده است.

 گفتنی است از زمانی که این حکم اعلام شده است، بسیاری از معلمان از سراسر کشور در ابراز همدردی با معلم محکوم، در شبکه های اجتماعی آمادگی خود را برای تحمل ضربات شلاق وی اعلام می کنند.

تصویر متن حکم صادره از شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کیفری ۲ مجتمع قضایی کارکنان دولت به شرح زیر است:

حکم اتهامی رضا نهضت

اما وزارت آموزش و پرورش اطلاعیه ‌ای درباره صدور رای دادگاه یکی از کانال‌های پیام رسان‌های خارجی، صادر کرد.‫ این وزارتخانه ضمن ارج نهادن به مقام شامخ معلم و توجه به جایگاه رفیع اجتماعی این حرفه، اطلاعیه‌ای درباره صدور رای دادگاه یکی از کانال‌ های پیام رسان‌‌ های خارجی صادر کرد.

متن اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش به شرح زیر است :

” بسم الله الرحمن الرحیم

نظر به رسیدگی قضایی به شکایت وزارت آموزش و پرورش علیه مدیر یکی از کانال‌ های پیام رسان ‌های خارجی به اتهام نشر اکاذیب، توهین و هتک حرمت و نقض حریم نظام تعلیم و تربیت و خروج از دایره نقد منصفانه و همچنین ایجاد شبهات و فرافکنی در جامعه فرهنگیان، مدیر این کانال در یک مسیر کاملا حقوقی و قانونی در محکمه صالحه قضایی محکوم شناخته شد.

با این وجود، وزارت آموزش و پرورش ضمن اعتقاد به ضرورت برخورداری جامعه از رسانه ‌های پاک و صادق و حمایت از جریان روشنگری رسانه‌ای در پرتو نقد منصفانه به اطلاع می‌رساند، با توجه به تحقق هدف خود مبنی بر اثبات روند ناصواب، غیر حرفه‌ای و مخرّب کانال مذکور، از حق قانونی خود گذشت می‌نماید و امیدوار است ازاین پس ضمن حفظ احترام متقابل و در نظر گرفتن رسالت و اخلاق حرفه‌ای در مسیری گام بردارند که به ارتقای نظام تعلیم و تربیت منتهی شود.

پاسخگویی شفاف به انتقادات و شبهات و اطلاع رسانی به موقع و صادقانه بخشی از سیاست ‌های اطلاع رسانی و تبیین‌گری وزارت آموزش و پرورش بوده است و با همین رویکرد کما فی السابق از نقدهایی که به نظام آموزشی می‌شود در جهت ارتقای نظام تعلیم و تربیت استفاده خواهد کرد. “

توییت وزیر آموزش و پرورش درباره حکم شلاق علیه یک معلم

محسن حاجی میرزایی ، وزیر آموزش و پرورش درباره حکم دادگاه علیه یک معلم نوشت:

” از مدیران وزارتخانه خواستم هرچه سریع‌تر شکایت از مدیر یک کانال خبری راکه در دادگاه محکوم شده است پس بگیرند. مجازات قضائی هیچگاه مد نظر نبوده و نخواهد بود. ترجیح می دهم اثبات حقانیت و عملکرد وزارتخانه و اصلاح رفتارهای نادرست و غیر حرفه ای برخی در همان فضای مدنی و رسانه‌ای محقق شود. “

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا