یادداشت

روز عصای سفید، روز تکریم بیداردلان روشن ضمیر

مهتاب دهقانی

قدرت بینایی از جمله موهبت هایی است که خداوند به ما ارزانی داشته است. حفظ سلامت چشم اهمیت بسیاری دارد چرا که چشم به راحتی تحت تاثیر عوامل مختلف، آسیب می بیند. چشم  می تواند از شرایط سلامت ما خبر دهد و برخی از بیماری ها نیز علاوه بر این که به اعضای بدن آسیب می رساند، بینایی ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

روز ۲۴ مهر ۱۵ اکتبر ، روز جهانی عصای سفید است.

 

در حدود چهل سال پیش، دو نیک اندیش به نام های دکتر ناول پری، ریاضیدان عالیقدر کالیفرنیایی و دکتر هاکوبس تنبروک، شاگرد دکتر پری که خود وکیلی مجرب، نویسنده و استاد با تجربه در حقوق بود،‌ بیانیه ای در خصوص حمایت از حقوق نابینایان صادر کردند و روز ۱۵ اکتبر را که مطابق با ۲۴ مهرماه است،‌ به نام روز « بین المللی عصای سفید» نامگذاری کردند. این بیانیه،‌ در سال ۱۹۳۸ میلادی برابر با ۱۳۱۷ هجری شمسی از طرف فدراسیون جهانی نابینایان به رسمیت شناخته شد.

«عصای سفید» یک سمبول بین المللی است که طی رعایت و تدوین حقوق نابینایان به دولت ها و کشورها و مؤسسات نابینایی جهان توصیه شده است. از جمله کارهای مهم و امید بخشی که توسط نابینایان صورت گرفته و روزنه امیدی در دل دیگر روشندلان باز کرده، اختراع خط بریل، تالیف و ترجمه کتاب، شعر، موسیقی و… غیره است. به عنوان نمونه، یکی از مسلمانان نابینا، ترجمه انگلیسی قرآن کریم را براساس الفبای بریل تهیه کرده و نسخه هایی از آن را برای استفاده نابینایان در اختیار کتاب خانه های مختلف قرار داده است. آنچه به روشن دلان قدرت و امید می بخشد، مواجه شدن با این گونه نوآوری هاست؛ نوآوری ها و اختراعاتی که با هوش و امید و تلاش نابینایان ساخته شده است. رودکی از جمله افرادی است که در عمل به اثبات رسانده که نابینایی، مساوی شکست و خزان زندگی نیست. او نابینایی است که در عرصه شعر، سخن و هنر درخشید و به تعبیر عالمان ادب فارسی، مقام پدر شعر فارسی را به خود اختصاص داد.

نابینایان، بیداردلانی هستند که خدای بزرگ را از درون می یابند و با او به نجوا می نشینند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا