چهره هاسلبریتی ایرانی

سعید کریمی در گفتگو با کولاک: بازیگری یکی از آرمانهای من بود

گفتگو: عباسعلی اسکتی

عکاس: مهدیه بهامین

 

سعید کریمی، متولد هزار و سیصد و پنجاه و یک، تهران،  فوق دیپلم گرافیک، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزوین و خبرنگار، اولین نقش آفرینی او در فیلم «دندان مار» به کارگردانی مسعود کیمیایی اتفاق افتاد و پس از آن در سریال «متهم گریخت» با رضا عطاران، سریال «در چشم باد» با جعفر جوزانی، سریال «عملیات صد و بیست و پنج» با محمدرضا آهنج همکاری کرده است، گهگاه در عرصه گرافیک دستی به قلم می برد اما بیشتر فعالیت سعید کریمی معطوف به بازیگری و مطبوعات است.

سعید کریمی

*چرا از اینهمه فعالیت هنری بازیگری را انتخاب کردید؟

کار فرهنگی هنری در خانواده ما ارثی است، پدر من سال هزار و سیصد و سی در نشریه کیهان استخدام شد، سپس چندین نشریه را سردبیری کرد تا اینکه امتیاز نشریه رخصت پهلوان را گرفت، در نتیجه من هم از بچگی عاشق هنر بودم. ابتدا گرافیک خواندم و در رشته گرافیک فارغ التحصیل شدم، بعد یک دوره کلاس های بازیگری را گذراندم چون از بچگی عاشق بازیگری بودم و دوست داشتم آدم های متفاوت ونقش های متفاوت را تجربه کنم، برای همین به سمت بازیگری آمدم چون در دنیای بازیگری هر شخصیت و هر کارکتری را می توانید بازی کنید و به خصوصیات اخلاقی و زندگی آنها دست پیدا کنید. کلا بازیگری یکی از آرمانهای من بود چون می توانستم همه شخصیت ها را تجربه کنم.

 

*وضعیت امروز سینما و تلوزیون را چگونه می بینید؟

وضعیت سینما و تلویزیون خیلی نابسامان است چون هیچ امنیت شغلی در آن نیست، روابط جای ضوابط را گرفته و خیلی از  هنرمندان پیشکسوت خانه نشین شده اند، آدم هایی با چهره جدید آمده اند که این حرفه را  تخصصی بلد نیستند، در واقع با رابطه آمده اند، ما مخالف ورود چهره های جدید نیستیم ولی تخصصی و تحصیل کرده باشند، چرا امثال آقای مشایخی باید سالها بیکار باشند به دلیل اینکه چهره های جدید آمده اند و با دستمزدهای کمتر یا حتی رایگان بازی می کنند؟ به هر حال وضیعت خوبی نیست مگر اینکه از پیشکسوتان و آدمهای خبره استفاده کنیم که مطمئنا خروجی سریالها خوب می شود، خروجی سینما و تلویزیون هم خوب می شود و مردم راحت می توانند با آنها ارتباط برقرار کنند.

 

*موافق هستید تلویزوین با ریزش مخاطب مواجه شده است؟

بله کاملا موافق هستم که تلویزیون با ریزش مخاطب مواجه شده به دلیل اینکه داستان ها تکراری و فیلمنامه ها خیلی سطحی هستند، ما می توانیم در تلویزیون که یک رسانه ملی است از تاریخمان سریال بسازیم، از آدمهایی که فاخر و ماندگار هستند، مثلا ما می توانیم سریال ارشمیدس را بسازیم، آدمهایی که کشورگشایی کرده اند مثل ستارخان ولی متاسفانه فقط به داستانهای عشق و عاشقی می پردازیم، چه خوب است که به تاریخ و فرهنگ خودمان بپردازیم و از بزرگان کشورمان فیلم بسازیم تا مردم بتوانند هم یاد بگیرند و آموزنده باشد و هم با تاریخ و فرهنگشان آشنا شوند، من فکر می کنم جای سریال های فاخر تاریخی و ملی در سینما و تلویزیون خیلی خالی است.

 

*باندبازی چقدر در رسانه تصویر و نمایش وجود دارد؟

باندبازی که الان در رسانه تصویر و نمایش حرف اول را می زند، هر کسی که رابطه و آشنا داشته باشد به راحتی ورود پیدا می کند، از قدیم گفته اند شما هر جا که می خواهید وارد شوید باید «پ پ پ» داشته باشید، یعنی پز و پول و پارتی، الان پارتی در عرضه هنر و کلا در ایرانحرف اول را می زند، خیلی از بازیگرها راو می بینید همزمان چند سریال و چندین فیلم سینمایی بازی می کنند و خیلی از بازیگرها را می بینید بیکار هستند، چرا آن بازیگر باید در طول سال پانزده تا کار کند و بازیگر دیگر حتی یک کار نداشته باشد؟ اینها همه برمی گردد به رابطه و چیزی که پشت پرده است و من و شما هم می دانیم اما نمی توانیم آن را باز کنیم، امیدوارم همانطور که گفتم ضوابط جای روابط را بگیرد و همه در حد توانایی هایشان کار کنند.

 

سعید کریمی

 

*چند نشریه را مدیریت می کنید، فضای رسانه ای مخصوصا نشریات کاغذی چگونه است؟

بله همانطور که گفتم کار فرهنگ و هنر در خانواده ما ارثی است، ما هم از پدر به ارث برده ایم و در عرصه مطبوعات داریم شاگردی و خدمتگذاری می کنیم، متاسفانه با وجود فضاهای مجازی بزرگترین لطمه به مطبوعات مخصوصا مطبوعات کاغذی وارد شده، چون هر آنچه را ما می خواهیم بزنیم همه مردم ایران قبل از اینکه آن روزنامه و نشریه چاپ شود شبانه در فضای مجازی می خوانند و اطلاعات کلافی پیدا می کنند، متاسفانه الان فضای مجازی بزرگترین لطمه را به مطبوعات زده و امیدوارم مسئولین فکری کنند که نشریات به تعطیلی گرایش پیدا نکنند  و آدمها از نان خوردن نیفتند، بهتر است فضای مجازی به شکلی جلو برود که به مطبوعات کاغذی لطمه ای نزند.

 

*از آنچه امروز هستید راضی هستید؟

راضی بودن نسبی است ولی ناراضی نیستم، شاید پنجاه پنجاه! شاید تلاشم را می کردم بهتر بود و شاید لیاقت و جایگاه من هیمن است ولی از اینکه در صف مطبوعات و هنر هستم خوحشالم، اینکه در اول صف هستم یا وسط یا آخر مهم نیست، مهم این است که در این صف قرار دارم و کنار اساتید، فرهیختگان و پیشکسوتان عرصه قلم مطبوعات و رسانه و هنر دارم شاگردی می کنم، شاید صد در صد راضی نباشم اما ناراضی هم نیستم، امیدوارم خداوند عمری بدهد تا تلاشم را بیشتر کنم و پله های ترقی را طی کنم.

 

فعالیت های پیش رو؟

الان تله فیلم «بارانداز» را به کارگردانی آقای مسعود رشیدی و مدیریت آقای محمد کریمی در کنار آقای جعفر دهقان، مهدی فقیه، پریسا گلدوست، شیوا خسرومهر و دیگر هنرمندان عرصه نمایش آماده نمایش دارم، در عرصه مطبوعات دارم خدمتگذاری و شاگردی می کنم  و یاد می گیرم، در چندین نشریه در سمت سردبیری و با دوستی به نام مرتضی مقدم قرار است یک جنگ هنری را به اجرا ببریم که من در سمت مجری و خواننده کار می کنم، قرار است هر شب از یکی از هنرمندان عرصه هنر و ورزش تجلیل به عمل بیاوریم، یکی دو سریال و فیلم هم پیشنهاد شده که تا قطعی نشده بهتر است اسم نبرم.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا